Dit is één van die 2D shoot ’em up games die een moderne kijk geven aan het klassieke genre dat zijn oorsprong vond op de arcadekasten in wat we het begin van het gaming tijdperk kunnen noemen.

Oud in een nieuw jasje

Met een moderne kijk bedoelen we onder meer de dual stick controls. Waar je zoals vroeger met de linker stick je ruimteschip over het scherm heen en weer beweegt, bestuur je nu met de rechter stick apart ook de richting waarin je vuurt. Dat vuren gaat trouwens automatisch zodra je de rechter stick beweegt, althans wat betreft je standaard geschut. Zoals het een zichzelf respecterende 2D shooter met een ruimteschip betaamt, beschik je ook over enkele speciale wapens, waaronder de superbom natuurlijk. Vuur deze af en je vaagt meteen het merendeel van de vijanden van je scherm. Handig als je omringt bent door een hele vloot kleinere schepen en wat behoefte hebt aan ruimte om je heen. Andere wapens zijn bv. een reflecterend schild en geleide raketten die hun doel automatisch achtervolgen tot ze inslaan.

GamesnackBE-Beat-Hazard-Ultra-Screenshot-01

Op het ritme van je eigen muziek

Wat Beat Hazard uniek maakt is dat het je digitale platencollectie gebruikt als achtergrondmuziek. Maar daar houd het niet op. De manier waarop de vijanden op je scherm verschijnen is afhankelijk van het ritme van de muziek. Valt een plaat even stil, dan komen er ook geen andere schepen meer bij op je scherm. Is de beat daarentegen nogal opzwepend, mag je een groter aantal schepen verwachten. Helaas maakt het genre muziek niet zoveel uit en de intensiteit van vijanden naargelang het tempo van de muziek mocht fijngevoeliger uitgewerkt zijn.

Dan komen we echter tot een minpunt van Beat Hazard en dat is namelijk dat er niet zoveel variatie zit in de vijanden. Erger is het nog gesteld met het aantal eindbazen en dat maakt dat je snel een gevoel hebt van in herhaling te vallen. Met de graphics zit het wel goed en met de soundtrack kan de game natuurlijk niet de mist ingaan, maar op gebied van gameplay en herspeelbaarheid schiet Beat Hazard toch wat tekort. Laat het nou net deze twee laatste zijn die van cruciaal belang zijn bij dit soort shoot’ em up games.

Op gebied van power-ups voor je standaard geschut is trouwens geen gebrek. Zelfs het volume van de plaat moet je omhoog weten te brengen om je geschut in sterkte te doen toenemen. En dan zijn er nog de vele score multipliers om je eindscore de hoogte in te jagen. Qua graphics kan je Beat Hazard best ook wel een buitenbeentje noemen, want de game lijkt wel op een pulserende neonlicht show waar het centrum van Tokyo een puntje kan aan zuigen.

GamesnackBE-Beat-Hazard-Ultra-Screenshot-02

De speelmogelijkheden

Beat Hazard maakt gebruik van vier verschillende uitdagingen. Zo heb je de Standard modus, waarbij je een plaat kiest en dan moet proberen om het uit te houden tot de plaat op zijn eind is. In Survival daarentegen moet je proberen om een zo hoog mogelijke score te halen of het zolang mogelijk proberen uit te houden terwijl de platen elkaar opvolgen. Boss Rush is dan weer voor degenen die het graag opnemen tegen eindbazen en waarvan er om de zoveel tijd eentje bijkomt. Wie het echter graag wat kalmer aandoet, kan terecht in de Chill Out modus waar platen zich elkaar opvolgen en je je geen zorgen hoeft te maken over je levens en je score.

Beat Hazard beschikt trouwens over een omvangrijk rangensysteem waarin je stijgt naargelang je scores die je behaalt. Zo kan je in principe ook meedingen voor de nummer één plaats in de wereld. Een andere toevoeging zijn de perks, of zeg maar bonussen, die je kan vrijspelen en vervolgens aankopen. Meer levens, meer superbommen, score multipliers, het kan allemaal. Nadeel is dat deze perks misschien wat als cheaten overkomen om snel je beste scores makkelijker te verbreken. Beat Hazard beschikt ook wel over een online en offline multiplayer, maar deze weten het spel ook niet te redden.

GamesnackBE-Beat-Hazard-Ultra-Screenshot-03

Het verdict

Al bij al stelt de game teleur op gebied van gameplay en herspeelbaarheid. Had de response en intensiteit van de vijanden op het ritme van de muziek beter afgesteld geweest, had deze titel zeker vooruit geholpen. Je ziet dat een degelijke soundtrack en flashy graphics ook niet alles kunnen doen.

• Jef

Beat Hazard ultra is één van de meest flitsende games die ik ooit gespeeld heb. Zoals aangegeven in de review wordt de gameplay niet goed afgestemd op de onderliggende muziek. Spijtig, want hiermee zijn een hoop mogelijkheden.

Meer in Android, App Reviews, Mac, PC, PC Reviews, Reviews, Xbox Live
StarCraft II: Heart of the Swarm is 1,1 miljoen verkocht op 48 uur