Jetpack Joyride is een free-to-play game van Halfbrick Studios, de jongens achter het populaire Fruit Ninja. In deze side scrolling game zijn een Jetpack en een ongelooflijke coolness factor de twee belangrijkste wapens waarmee je dit avontuur aanvat. Ontwijk obstakels, verzamel munten, koop upgrades en nutteloze gadgets en waan je voor 200% in een rasechte arcade game. De game is gratis, maar om je gebruikte bandbreedte te verantwoorden, geven we hieronder ons oordeel!

Update: Jetpack Joyride is sinds kort ook speelbaar op PC via Facebook en PS3. Uiteraard vervalt de touch-bediening en bestuur je het Jetpack via de linkermuisknop.

De opzet van het spel is al even eenvoudig en kinderlijk als het doel ervan. Bij de start van het spel begin je te lopen en dit in een steeds sneller tempo. Activeer je jetpack tijdens deze tocht door het scherm aan te raken en laat los om geleidelijk terug vaste grond onder je voeten te voelen. Tijdens je rit ontwijk je obstakels en probeer je als een gek zoveel mogelijk munten te verzamelen. Onderweg kan je upgrades verzamelen en transformeer je in één van de verschillende voertuigen: een vlieggrage vogel, een vuurspuwende draak, een teleport machine of een motorvoertuig. Deze gedaantewissel geeft je ineens ook één extra leven doorheen het spel. De gameplay is eenvoudig, natuurlijk en voelt heel arcade aan. Wel komt er bij de snellere delen meer geluk kijken, doordat je ongelukkig geplaatste obstakels onmogelijk kan ontwijken.

GameSnackBE-Jetpack-Joyride-Screenshot-01

Missies en achievements

Tijdens iedere game heb je drie actieve missies te vervullen, waarmee je sterren kan verdienen. Het verzamelen van deze sterren leidt op zijn beurt tot het stijgen in leven. Deze missies bieden genoeg variaties zoals: leg x aantal meter te voet af, verzamel geen munten doorheen het spel, leg x aantal afstand in een transformatie af, … Achievements zijn alom bekend en worden ook in Jetpack ontgrendeld door het behalen van doelen. Deze missies en achievements zorgen ervoor dat je Jetpack speelt en blijft spelen. Elk dood moment kan je snel een spelletje Jetpack uit je mouw schudden om weer die ene missie of achievement te behalen. Speel je het spel uit, dan begin je met een extra achievement op zak terug van voor af aan.

Tot slot kan je in ‘de Stash’ met je verzamelde munten een rits items, upgrades en gadgets kopen. Waar de items vooral een cosmetische functie hebben, zijn de gadgets wel degelijk bruikbaar. Zo kan je de gekste dingen kopen om het verzamelen van munten te vergemakkelijken of koop je een upgrade voor één van je transformaties. Deze items zijn leuk, maar bieden geen overdreven voordelen.

GameSnackBE-Jetpack-Joyride-Screenshot-03

Graphics

Jetpack Joyride speelt als een arcade game en ziet er zo ook uit. Het heeft strakke en propere graphics, zoals we deze van een degelijke iOS game verwachten. Het spel draait vlot, al konden we op de iPad 1 hier en daar enkele haperingen opmerken.
Wij hebben het spel getest op de iPad, maar ondertussen is Joyride ook verkrijgbaar voor Android. Beide versies maken het mogelijk om met echt geld ingame items aan te kopen, maar dit levert geen enkel voordeel op tegenover het ontgrendelen met verdiende munten. Geld investeren om alles wat vlotter te laten verlopen kan, maar is dus zeker geen vereiste.

GameSnackBE-Jetpack-Joyride-Screenshot-02

5 minuten fun en dan voor de prullenmand? Absoluut niet. Ok, je speelt steeds dezelfde levels (die random gegenereerd worden), maar achievements en missies zorgen voor een verslavende factor waardoor Jetpack uren, zoniet dagen amusement kan bieden. Combineer deze met een vlotte gameplay, strakke graphics en gadgets, en je hebt een spel dat er dubbel en dik staat. Owja, Jetpack is volledig gratis!

Meer in Android, App Reviews, iOS, PC Reviews, PS3, PS3 Reviews, Reviews
Resident Evil 6 Review