Mobiel gaming is de laatste jaren zo sterk geëvolueerd dat deze met handheld consoles als de PlayStation Vita of Nintendo DS,  kunnen concurreren of deze zelfs overtreffen. De sterkte van mobiele games ligt vaak in het intuïtief gebruik van het touch screen, maar zorgt er tegelijk voor dat hardcore games door hun omslachtige controls wat stiefmoederlijk behandeld worden. Hier speelt MOGA met hun mobile gaming controller nu handig op in.

Sexy en functioneel design

Wanneer we de MOGA pocket controller bekijken valt dadelijk het mooi uiterlijk en het clever uitgedacht design op. De bovenkant is afgewerkt in hoogglans zwart en de onderkant is voorzien van een iets zachter materiaal in mat zwart, dat voor betere grip zorgt. Aan de voorkant zijn vier actieknoppen (A, B, X en Y), een select toets, start toets en twee joysticks aanwezig. Verder vinden we nog een knop om de controller aan en uit te schakelen en een toets om snel verbinding te maken met je smartphone. Tot slot is de achterkant links en rechts elk voorzien van een schouderknop. Een D-pad is vreemd genoeg niet aanwezig.

Sexy design

De ideale reisgezel

Een uitschuifbare arm dient als houder voor je smartphone, zodat je je toestel hiertussen eenvoudig kan klemmen. De arm schuift vrij ver uit (tot 8,2 cm), waardoor zo goed als elk smartphone formaat zal passen in de houder. Bij gebruik in combinatie met een tablet kan je je tablet op een stand plaatsen en de controller los gebruiken.

De arm kan slechts in één enkele hoek geplaatst worden en die is naar onze mening net niet groot genoeg. De arm zou nog net iets verder naar achter moeten klikken. We proberen dit steeds automatisch te compenseren door de controller naar achter hellend vast te nemen, iets geforceerd dus. Waarschijnlijk is de keuze van de beperkte hoek gemaakt om het zwaartepunt niet te ver naar achter te leggen en hier zijn ze goed in geslaagd. Voor de rest ligt deze echt zeer goed in de hand en kregen we ook na langere speelsessies geen krampen in de handen.

GameSnack-MOGA-Pocket-Controller-Screenshot-05

De MOGA ziet er dus niet alleen heel gelikt en sexy uit, maar heeft ook een goede grip en ligt uitstekend in de hand. Door zijn compact formaat en meegeleverd tasje is deze mobiele controller de ideale metgezel voor onderweg. Voor de games die compatibel zijn biedt de MOGA echt een meerwaarde. Spijtig genoeg werkt de MOGA controller nog met klassieke AAA batterijen en geen oplaadbare ingebouwde batterijen. De fabrikant claimt een gametijd van 18 uur op één paar batterijen en scoort hiermee niet slecht. Daarboven moet de ontwikkelaar de MOGA expliciet ondersteunen, waardoor niet iedere game geschikt is. De lijst met compatibele applicaties groeit gelukkig wel zeer snel, al is er voorlopig spijtig genoeg nog geen emulator applicatie die werkt met de MOGA.

MOGA werkt op twee AAA batterijen

Verbinding, game, set, go!

De MOGA controller koppelen doe je via bluetooth en verloopt zeer vlot. Na het aanschakelen van bluetooth op je smartphone, druk je op de dedicated knop op de MOGA controller om het koppelen in gang te zetten. De controller wordt zichtbaar op je smartphone en binnen enkele klikken ben je klaar om te gamen. Op je smartphone zelf kan je gebruik maken van de ‘MOGA Pivot’ applicatie. Deze applicatie werkt als een soort portaal waarin alle compatibele games weergegeven worden. Je kan bladeren doorheen de verschillende games en filteren op genre. Installeren doe je ook rechtstreeks vanuit de Pivot applicatie, waardoor je de garantie hebt dat deze game 100% compatibel is met de controller.

Handig meegeleverde opbergtas

Zoals eerder aangehaald is er nog geen emulator applicatie compatibel en we denken dat dit nu net is waar iedere mobiele gamer op zit te wachten. Verder is er ook geen mogelijkheid om bijvoorbeeld de verschillende knoppen manueel te mappen met je MOGA controller. Hierdoor zouden de overige games toch nog deels speelbaar zijn met de MOGA controller. Liggen de games in de Pivot catalogus, dan heb je hier geen hinder van, maar wil je nu net die ene game met een controller spelen, dan kan je hier echt niet rond.

Conclusie: handig voor onderweg

De MOGA pocket controller ziet er niet alleen goed en professioneel uit, maar ligt door zijn weldoordachte vormgeving ook prima in de hand. Spijtig genoeg moet de ontwikkelaar expliciete ondersteuning voorzien voor de controller, waardoor niet alle games compatibel zijn. De games die 100% werken in combinatie met de controller spelen dan weer echt beduidend vlotter en aangenamer in combinatie met de MOGA controller. Voorlopig is het ook nog even wachten op ondersteuning van een emulator app om bijvoorbeeld de (S)NES wereld volledig laten open te gaan. De MOGA controller is een meerwaarde en aanrader voor iedereen die zijn smartphone vaak gebruikt om te gamen en ook onderweg een compacte controller wil meenemen.

MOGA pocket controller ter beschikking gesteld door be.mobilefun.com

Opmerkingen of vragen over de MOGA controller? Stel ze gerust!

Meer in Android, Hardware, Hardware Reviews, iOS, Nieuws