In het jaar 2029 is de wereldbevolking aan het bekomen van de gebeurtenissen uit Human Revolution. Naturals en Augs leven nog steeds op gespannen voet met elkaar. Het gaat zelfs zo ver dat Augs aan een apartheidsregime worden onderworpen met strenge controles van hun doen en laten. Onze held Adam Jensen werkt ondertussen bij Interpol Task Force 29 en bindt zo de strijd aan met het terrorisme en de illegale handel in augmentations. Toch verdenkt hij de Illuminati ervan een eigen agenda na te streven binnen dit agentschap. Daarom probeert hij als dubbelagent voor The Juggernaut Collective hun rol bloot te leggen. Qua intrige geen gebrek dus, maar maakt dat Deus Ex Mankind Divided (DXMD) de moeite waard om te spelen?

Game of the Year?

De eerste indruk is alvast uiterst positief. Toegegeven; we missen de goudgele filter die Human Revolution zijn unieke karakter gaf en de soundtrack kan net niet aan het niveau van het vorige deel tippen. Maar dat zijn we helemaal vergeten tegen dat we in de futuristische versie van de stad Praag terecht komen die als hubwereld dient voor dit detective avontuur. Niet alleen is deze metropool bijzonder mooi uitgewerkt met veel oog voor detail, het voelt ook al een levende plek met NPC’s die in de mate van het mogelijke hun leven proberen te leiden. Voor hen ben jij niet meer dan een toevallige passant, maar toch is er heel wat interactie mogelijk met deze civilians en geven sommigen ervan je zelfs secundaire objectieven en side-quests als je ze kan vinden.

Je moet je trouwens niet beperken tot de vele straten en pittoreske pleintjes. Vele gebouwen kunnen mits wat creativiteit binnengedrongen worden. Maar daar zal je moeite voor moeten doen. Paswoorden vinden, beveiligingen hacken, verborgen ventilatieschachten, noodtrappen, ladders en hoogtewerkers ontdekken, het hoort er allemaal bij. Maar het spel beloont je telkens weer met een dosis XP en loot waardoor je nooit het gevoel krijgt dat je inspanningen voor niks waren. Zelfs na 10 keer voorbij een plek te zijn gelopen, ontdekten we nog nieuwe dingen, wat boekdelen spreekt over de diepgang in dit spel!

deus_ex_mankind_divided-2

Google Maps

Dat straffe leveldesign trekt zich trouwens door naar de missies waar we telkens weer nieuwe wegen en manier ontdekten om er doorheen te spelen. Dat is maar goed ook want hoewel je in principe nog steeds guns blazing door een level kan knallen, liepen we al snel tegen de beperkingen van de controls aan als de actie te intens werd. Jensen speelt namelijk nogal stroef. Nu weten we dat DXMD niet de ambitie heeft om Gears of War te zijn, maar toch hadden ze beter eens die richting uit gekeken toen het aankwam op hun cover-based-shooter mechanics. Te vaak moeten we lijdzaam toezien hoe Jensen weigert een richeltje vast te pakken of plots, zonder dat dat onze bedoeling was, gezwind over een muurtje springt en zo midden in het kruisvuur terecht komt. Alleen al de nodige menu’s oproepen vergt soms meer klungelwerk dan volgens ons noodzakelijk zou mogen zijn. Dat komt vooral omdat het standaard controlscheme geen enkele steek houdt met menu’s die onder R3 verstopt zitten en actie-knoppen waar je ze niet zou verwachten. Gelukkig zijn er andere schema’s te kiezen in de opties, maar geen enkele sluit aan met hoe wij het graag hadden willen zien.

deus_ex_mankind_divided-1

Level up

Toch willen we niet dat je indruk krijgt dat de gameplay ontoereikend is want de spanning die we voelen tijdens het rondsluipen is (misschien mede door de stroeve controls?) al van de meest intense die we in lange tijd ervaren hebben. Daarenboven slaagt de game er in om je een echte badass te doen voelen dankzij de vele abilities. Enkele daarvan dragen trouwens niet zomaar het label “expirimenteel” en kunnen bij onvoorzichtig gebruik meer kwaad dan goed doen. Misschien ook maar best, want ze zouden Jensen zwaar OP maken als je ze ongelimiteerd zou kunnen gebruiken. Enkele voorbeelden? Volledig onzichtbaar worden? Dat kan! Als een lichtflits van punt A naar punt B bewegen? Yup, dat kan! Van op afstand computers hacken? Ja hoor, dat is mogelijk! Toch zal je weer moeten wikken en wegen welke abilities je unlocked en welke je links laat liggen. Maar die gemaakte keuzes doen ons alleen maar meer hunkeren naar een tweede playthrough om ook de andere upgrade-wegen alsnog te bewandelen.

deus_ex_mankind_divided-4

Dance like it’s 2011

Spijtig echter dat deze keuzemogelijkheden niet ondersteund worden met een straffer verhaal. Want hoewel het allemaal sterk begint, struikelen de verhaallijnen al snel over zichzelf wanneer personages in beeld komen zonder deftige introductie, om dan weer vergeten te worden en tenslotte Deus Ex Machina-gewijs terug op te duiken met twijfelachtige motieven om het verhaal weer op gang te trekken. En laat ons maar helemaal zwijgen over het feit dat Mankind Divided een Halo2’ke op ons doet en abrupt eindigt midden in de tweede act van het verhaal? Waar is de voldoening gevende finale van act 3? DLC?

Bovendien doen ook de cutscenes ons iets te zeer aan Human Revolution denken en dit om de verkeerde redenen. Het acteerwerk in deze cutscenes is immers nog steeds erg houterig met personages wiens bewegingen nauwelijks overeenstemmen met de afgeleverde tekst en die net lang genoeg oogcontact aanhouden om ons in uncanny valley te doen belanden. Hier is geen excuus voor, dit had gewoon beter gemoeten 5 jaar na de release van Human Revolution.

deus_ex_mankind_divided-5

Bits and Bolts

En dat is helaas een beetje het gevoel wat we doorheen de volledige Deus Ex Mankind Divided hebben. Het is geen slecht spel, verre van. Maar voor elk moment dat we in deze futuristische wereld worden gezogen, is er een moment waarop we de tandwieltjes zien draaien die deze hele illusie recht houden en zo valt het hele opzet in duigen. De houterige cutscenes, de ontoereikende controls, het verhaal dat zijn focus verliest, de haastig toegevoegde “online” mode Breach waar niemand om gevraagd heeft, micro-transacties, single use DLC,… het zijn allemaal elementen waar we moeilijk om heen kunnen. Hoe sterk de stealth-gameplay ook mag zijn, hoe cool de abilities ook mogen overkomen en hoe mooi Praag ook is neergezet, we kunnen niet anders dan hier punten voor aftrekken. Deus Ex Mankind Divided is de moeite waard, maar je moet bereid zijn om voor heel wat schoonheidsfoutjes de andere kant op te kijken.

Deus Ex Mankind Divided werd ontwikkeld door Eidos Montreal en uitgegeven door Square-Enix.

Het verscheen op PC, Xbox One en PlayStation 4 op 23 augustus 2016.

Wij kregen een PC-reviewkopie van de uitgever.