In de triple-A industrie wordt de goeie ouwe turn-based-strategy-game tegenwoordig wat neerbuigend bekeken. We reviewden recent XCOM 2 en hoe goed die game ook is, Firaxis beschikte duidelijk niet over de immense budgetten van hedendaagse FPS en MOBA’s. Gelukkig is er nog de Indie industrie want Wee Free Studio bewijst met POWARGRID dat er zelfs met kleinere budgetten nog steeds leuke dingen te doen zijn in het genre.

Moar powar!

POWARGRID is niet de traditionele RTS met tanks en basissen. Nee, in de plaats daarvan speelt het spel zich letterlijk af op een powergrid, een stroomnetwerk zeg maar. Op die grid plaatsen jij en je tegenstander beurtelings bouwstenen om je netwerk uit te breiden. Die bouwstenen kunnen bijvoorbeeld krachtcentrales, batterijen of torens zijn (die laatste zorgen voor je aanvallen). Maar vergeet ook de simpele verbindingsstukken niet want indien je torens niet op een of andere manier met een krachtcentrale verbonden zijn, kan je er niks mee aanvangen. De bedoeling is om de krachtcentrales van de tegenstander te vernietigen voordat hij de jouwe van de kaart veegt!

powargrid

Wait your turn

Maar je kan niet zomaar vrijuit bouwen. Hoe verder je verwijderd bent van een krachtcentrale, hoe duurder het wordt om een bouwstuk aan je netwerk toe te voegen. Centrales zijn bovendien heel duur, dus je zal moeten wikken en wegen wat je waar neerzet. Zoals het een goede turn-based game betaamt krijg je hierdoor een spel van actie en reactie dat je constant dwingt je strategie te herzien. Anticiperen op je tegenstander is cruciaal. Doordat aanvallen uitvoeren bovendien moeilijker wordt naarmate je dichter bij de vijand komt (want je bent dan verder van je eigen krachtbronnen), creëert dit ook een natuurlijke balans in de game. Een match kan nog heel snel omslaan als je te gretig in de aanval gaat, ook al dacht je eigenlijk al gewonnen te hebben.

powargrid

I have no friends

POWARGRID is aanvankelijk opgevat als een 1v1 multiplayer game die je over netwerk of lokaal kan spelen. Maar doe jezelf een plezier en speel de campaign want die steekt verdorie goed in elkaar. Niet alleen wordt in de story-mode het simpele concept uitgebreid met secundaire doelstellingen waar je je tanden op stuk kan bijten, het verhaal wordt ook grappig gebracht. De netwerken worden namelijk beheerd door rivaliserende “blobs” die elkaar om economische of religieuze redenen naar het leven staan. Dankzij de sarcastische humor is dit een plezier om doorheen te spelen en wij betrapten ons er geregeld op te zitten gniffelen met de zotte dialogen!

powargrid

What I need

Technisch moet je hier niet teveel verwachten. Audiovisueel is de game functioneel en wij stoorden ons nergens aan lelijke beelden of slecht geluid, al had de soundtrack misschien wat meer variatie kunnen gebruiken. Voor een game die voor 9,99 euro over de steam-toonbank gaat, gaan we hier echter geenszins moeilijk over doen. Zeker niet wanneer je voor dat geld een uitdagende, grappige en veelzijdige strategie-game aangeboden krijgt. Het concept mag dan wel super simpel zijn, de uitvoering is top notch. Wij denken niet dat POWARGRID geschikt is voor marathon-sessies, maar voor af en toe een match of twee tussendoor is dit een echte aanrader, zelfs als je niet per se iets hebt met strategie-games!

POWARGRID verscheen 05/10/2016 voor PC.

Wij kregen een reviewcode van de uitgever.

POWARGRID Review