God of War III, Darksiders, Dishonored, GTA V, Call of Duty 4, Skyrim,Tomb Raider, The Last of Us, Gears of War…remasters genoeg in de huidige console generatie. Te midden van dit HD-geweld probeert ook Capcom een plaatsje te verzilveren door een remaster op ons los te laten. We verdrinken inmiddels in een zee van Resident Evils met onder andere de Resident Evil VII demo en de Umbrella Corps multiplayer spin-off. Maar aangezien RE5 niet minder dan 7 jaar geleden verscheen op de vorige console generatie, is er wellicht een hele schare jonge gamers die hem nooit speelde. Vandaar vond Capcom dit het uitgelezen moment om dit absurde avontuur nog eens in de kijker te zetten. De moeite om te (her)ontdekken? Gamesnack zoekt het uit.

Copy PasteSpecial…paste formats

De ene remaster gaat al wat verder dan de andere. Zo was Ratchet & Clanck eerder een herinterpretatie van de originele games, maar zijn spellen als The Nathan Drake Collection en God of War III slechts copy/paste werkjes met scherpere textures en een framerate-upgrade. Resident Evil 5 valt duidelijk in dat laatste kamp. Veteranen van de reeks die hoopten op nieuwe content, opgepoetste A.I. en een gemoderniseerd controlschema, zijn er dus aan voor de moeite. Je krijgt hier identiek dezelfde game als in 2009, maar dan in 1080p en (min-of-meer) 60Hz. Dit nog tussen aanhalingstekens want aan de FMV-cutscenes werd niet geraakt, deze zijn identiek aan de originele versie.

RE5_1

De visuele update zie je wel, maar vooral de verdubbeling aan frames per seconde is merkbaar tijdens het spelen

Maar die grafische opknapbeurt zie je wel en vooral voél je die. De controls voor dit spel waren namelijk in 2009 al compleet verouderd. Je protagonist stuurt eerder als een tank dan een mens. Tot overmaat van ramp moet je ook steeds stilstaan wil je iets met je wapen doen. Richten, schieten of herladen kan je niet al lopend. Maar dankzij de verdubbeling aan frames per seconde voelt alles toch nét een tikkeltje vloeiender en dat is meer dan welkom. Verwacht echter geen wonderen, dit spel stuurt nog steeds even stroef als een Lada Niva in een modderstroom. Acties die in andere games als een tweede natuur voelen (lopen, sprinten, mikken, schieten) zal je hier opnieuw moeten leren! Maar tezelfdertijd heeft dit wel zijn charme en draagt je immobiliteit in grote mate bij tot de suspense van Resident Evil 5.

Nonsens met charme

Charme is trouwens het sleutelwoord doorheen het hele spel want op een stevig verhaal hoef je allerminst te rekenen. Chris Redfield is op zoek naar zijn voormalige partner Jill Valentine en wordt daarbij in een terroristencomplot getrokken. Deze snoodaards zijn van plan vanuit het Afrikaanse continent een mutatie van het gekende T-Virus los te laten op de wereld. Daar komen in ware Resi-traditie de meest vreemde karakters aan te pas. Monsters uiteraard, maar ook bad guys met superkrachten en voor de gelegenheid ook dames met boezems groot genoeg om hun eigen zwaartekrachtveld te genereren. Het is allemaal prachtig over-the-top, houdt compleet geen steek en gaat verder volkomen nergens over. Maar het heeft wél charme! We durven het gerust vergelijken met een foute B-film. Natuurlijk zien we allemaal graag prijswinnende, voor oscars genomineerde, door pers gelauwerde meesterwerken. Maar af en toe kan een Sharknado er ook wel in. Mits je in de juiste mindset bent, is dat precies wat RE5 biedt!

RE5_3

Ga aan de kant Sheva!!!

Help wanted

De grootste sterkte van de game ligt er nog steeds in dat je dit avontuur met 2 kan beleven in een goed functionerende co-op doorheen de hele campaign. Dat raden we overigens ten stelligste aan. Niet alleen maakt dat de onzin wat verteerbaar omdat je er met z’n twee om kan lachen, maar vooral de hemeltergend slechte A.I. van je reisgezellin Sheva vervangen door een menselijke partner is een absolute must! Doe je dit niet, maak je de game meteen een stuk lastiger voor jezelf. Immers continu zal Sheva doorgangen blokkeren, vijanden negeren en zeldzame ammo voor je magnum verkwisten. Let je even niet op, geneest ze je ook nog eens met een kostbare first aid spray bij de minste damage. In onze playthrough liepen we vaker weg van haar dan van de vijanden.

RE5_2

QTE’s zijn nooit cool geweest. Niet in 2009, niet nu. Heeft Capcom die memo niet gekregen?

Resi and Chill

Capcom heeft zich er wat gemakkelijk van af gemaakt. Zowel op gebied van gameplay als A.I. hinkte RE5 bij zijn controversiële release al achter op de concurrentie. Tel daarbij nog eens wat bugs, glitches en vervloekte Quick Time Events, en je hebt volgens ons redenen genoeg om voor een remake te gaan in plaats van een remaster. Anderzijds is de kitscherige B-film vibe 7 jaar later nog steeds volledig intact. Mits je er met de juiste verwachtingen aan begint, krijg je hier een leuke game inclusief alle DLC voor €19,99 die volgens ons de moeite is om eens te (her)beleven!

Resident Evil 5 Remastered
Over-the-top B-movie verhaalDrop in / drop out co-op1080p @ 60Hz
ControlsA.I.Geen nieuwe content