Sommige games zouden liefst van al je hele leven over nemen met hun grote open werelden, honderden collectables of verslavende multiplayer. Maar Rocket Riot wil iets anders zijn. Volgens ontwikkelaar Codeglue is dit de game die je speelt tijdens je pauze van die grote games. Dat kon je eerst al doen op Xbox360 en via de Windows store, later op iOS en Android. Maar nu, 7 jaar later, krijgt ook Steam zijn eigen versie. Beter laat dan nooit?

We hit rocketbottom!

Wij hopen dat Codeglue de werknemer die verantwoordelijk was voor het verhaal iets nauwer in het oog gaat houden want volgens ons heeft die net iets te hard aan de Pritt lijmstift gesnoven! Rocket Riot gaat namelijk over een wraakzuchtige piraat zonder benen maar met een raket…euh…een raketzitvlak (ja echt!) die bij alle andere cartoony bewoners van de spelwereld de benen amputeert. Dat klinkt luguber, maar geen nood, de game houdt het luchtig! De verontwaardigde mensen blijven echter niet bij de pakken zitten en maken hun eigen raketkonten! Vervolgens nemen ze om een of andere bizarre reden bazooka’s erbij en gaan ze op elkaar knallen… Nee, wij kunnen ook niet volgen maar we denken dat dat normaal is.

rocket riot 1

Fly you fools

Eens doorheen dat vreemde verhaaltje zal je merken dat elk van de ruim tweehonderd levels een arena is waarin je meestal het objectief hebt om een aantal tegenstanders uit te schakelen. Maar gelukkig is Codeglue erg creatief geweest en zijn er ook arena’s met andere doelstellingen zoals het vernietigen van een bepaald object of zelfs een bal gaan zoeken en een goal scoren!

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan wanneer je onder vuur ligt van de NPC’s maar aan de controls zal het alvast niet liggen want die zijn supersimpel. Met WASD (of ZQSD voor de AZERTY-spelers) beweeg je je raketkontmannetje omhoog, omlaag, links of rechts en met je linkermuisknop vuur je je bazooka af. Het is wel even wennen dat die bazooka’s werken als een boog. Namelijk door je muisknop langer in te houden kan je de raket verder laten vliegen, maar daar ben je snel genoeg mee weg.

rocket riot

Wij vinden vooral dat Rocket Riot momentum goed heeft verwerkt in de besturing. Laat je bijvoorbeeld de D-toets los, zal je door je momentum nog een stukje verder naar rechts vliegen. Laat je alle toetsen los zal je langzaam terug door de zwaartekracht naar beneden vallen. Wij hebben geen idee hoe een raketzitvlak in het echt zou werken, maar Codeglue heeft het alvast overtuigend in een game vertaald!

Zen of destruction

Maar wat dit spel helemaal maakt tot wat het is, zijn de explosies! Rocket Riot is voor zijn grafics volledig opgebouwd uit kleurrijke pixels, maar dan 3D pixels. Elke explosie in de game doet een hele hoop van die pixels in het rond knallen! Een prachtig effect en we garanderen je dat je er onmiddellijk vrolijk van wordt. Bovendien zijn de arena’s volledig te vernietigen waardoor je echt los kan gaan op dit spel. Chaotisch? Absoluut! Verloren we soms het overzicht van wat er in vredesnaam aan het gebeuren was? Ja hoor! Maakte het wat uit? Nope! Dit was teveel fun daarvoor!

rocket riot 2

So lonely

We kunnen beamen dat Codeglue geslaagd is in zijn opzet. Rocket Riot is superleuk en de korte levels maken dit inderdaad tot de ideale game voor een korte sessie tussen twee andere zaken door. Maar er is helaas een enorm minpunt. Dit spel schreeuwt namelijk om een multiplayermode en die ontbreekt. Tot onze eigen grote verrassing overigens want toen Rocket Riot in 2009 verscheen op Xbox360 was er zowel local multiplayer als Xbox Live! Er mag dan wel genoeg singleplayer content zijn om je hier een tijd lang goed mee te amuseren, wanneer een game 7 jaar later opnieuw gereleased wordt willen wij meer functies en niet minder! Dus we zien ons toch genoodzaakt hier enkele punten voor af te trekken. En nu we toch bezig zijn: ook de repetitieve soundtrack kost de game enkele punten. Daarbuiten echter blijft dit een ideale hap voor tussendoor!

Rocket Riot verscheen op 19 oktober 2016 op Steam voor 9,99 euro.

Wij kregen een code van de uitgever voor onze review

Onze rig: