We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Vorige week kon je in onze top 10 enkele franchises zien die zo snel mogelijk een reboot mogen krijgen. Deze week kijken we naar games die nooit de kans kregen om een franchise te worden. Het bleef bij één veelbelovende game en hoewel wij hunkerden naar meer, kwam er nooit een vervolg. Toch geven we de hoop nooit op, want nu ook Mirror’s Edge een prequel krijgt en de geruchten rond Red Dead Redemption 2 steeds sterker worden, maken deze games misschien toch nog een kans?

10) Split/Second: Velocity – 2010

Sinds het schitterende Burnout Paradise in 2008 hebben we helaas van de Burnout-franchise niks meer vernomen. Maar er was een game die de leemte opvulde en onze honger naar snelheid en chaos wist te stillen: Split/Second! Racen tegen duizelingwekkende snelheden waar zelfs WipeOut van zou schrikken, te midden van explosies en instortingen die jij en je tegenstanders konden triggeren? Ja hoor, dat willen we wel! Het spel zag er in de vorige generatie al ongemeen goed uit, wat ons nog meer doet watertanden bij de gedachte aan een next-gen sequel. Meer wagens, meer tracks, en nog grotere explosies alstublieft!

9) Too Human – 2008

Too Human was een game waar 8 jaar geleden veel rond te doen was. Niet in het minst omdat de ontwikkelaar Silicon Knights meteen een hele trilogie aankondigde. Die zou een episch verhaal vertellen dat ergens het midden hield tussen Noorse Mythologie en pure science-fiction. Uiteindelijk zou Too Human meer dan 10 jaar in ontwikkeling zijn en handen vol geld kosten. Maar wanneer we de game in handen kregen, bleek de zelfzekerheid van Silicon Knights toch wat overdreven. Vooral de combat zorgde voor frustratie. Die moest immers met de rechter stick gebeuren, wat op zich al even wennen is, je had hierdoor ook geen knop meer over om de camera te controleren (in 3D actie games is dat namelijk de taak van die stick)! Desondanks wisten de art style en de Noorse Sci-fi settings ons van het potentieel van de franchise te overtuigen. Mits een wat opgeruimd control-scheme hadden we dus graag dat tweede en derde deel nog gezien. Helaas zal het er nooit meer van komen want Silicon Knights verloor een rechtszaak tegen Epic Games over de gebruikte Unreal Engine en moest de deuren sluiten.

8) Prince of Persia – 2008

Prince of Persia is toch een franchise!? Dat klopt! We kregen de schitterende trilogie The Sand of Time – Warrior Within – The Two Thrones. Maar in 2008 kreeg de serie een reboot met een hele nieuwe Prince en een heel nieuw verhaal. En hoewel de originele trilogie beter was, sloeg deze nieuwe Prince of Persia toch aan want de game scoort boven de 80% op metacritic en verkocht 2,2 miljoen exemplaren wereldwijd. Terecht! Het spel was grafisch netjes in een cell-shaded look afgewerkt en had prachtige muziek, maar bovenal was de geroemde flow uit de trilogie nog altijd intact. Je kon nog steeds naadloos stukken platformen en wallrunnen aan elkaar rijgen en dankzij de magische krachten van je sidekick Elika, was dit spectaculairder dan ooit! De DLC-epiloog echter gaf ons een open einde en tot op vandaag vinden we het zonde dat Ubisoft niet de kans heeft benut om hier een nieuwe trilogie van te maken.

7) Shadow Complex – 2009

Voor metroidvania’s hebben we altijd al een zwak gehad dus toen Epic Games, samen met de bekende Star Trek-schrijver Peter David, een poging ondernam voor een game in dit genre waren we er als de kippen bij. Daar hebben we nooit spijt van gekregen, want de sfeervolle game wist ons meteen te entertainen. Vooral het exo-pak dat je stukje bij beetje bij elkaar puzzelde doorheen de game was cool! Het liet je toe om thrustjumps te doen, maakte je snel genoeg om over het plafond te lopen en gaf je zoveel kracht dat je vijanden letterlijk uit de map kon slaan! Het verhaal echter liet heel wat vragen onbeantwoord, waardoor we dachten dat er nog een sequel ging komen. Ondertussen zijn we 7 jaar later en hoewel een remastered versie ons nog even kan bezighouden, hopen we toch dat er ergens in het grootste geheim een vervolg in de maak is.

6) RAGE – 2011

We haalden in een vorige special al eens RAGE aan en blijven erbij dat dit een toffe shooter was. Misschien niet de genre-herdefiniërende-FPS waar iedereen op zat te hopen, maar RAGE had zeker zijn momenten. De post-apocalyptische Mad Max-achtige-setting, de gestoorde persoonlijkheden van de protagonisten en de leuke wapens droegen daar zeker toe bij. Bovendien werd er een nieuwe A.I. geschreven voor de vijanden die hen vaak sneller, agressiever en onvoorspelbaarder maakte dan ooit tevoren.

Het verhaal kon echter beter en zeker het abrupte “push-button-to-win-game” einde liet ons verward achter. Net daarom zouden we RAGE2 maar al te graag zien! Immers in dit boeiende universum is zonder twijfel nog een heel verhaal te vertellen. Op voorwaarde dat de wacky personages en wapens terug hun opwachting maken, zijn wij met plezier opnieuw van de partij!

5) Beyond Good & Evil – 2003

BGE is zo een spel waarover iedereen die het ooit speelde blijft praten! Terecht, want de game wist zonder moeite je hart te veroveren met de aandoenlijke karakters, het sterke verhaal en de gevarieerde gameplay. Sinds 2008 gaan er geruchten dat Ubisoft bezig is aan een sequel. Af en toe duikt er zelfs een teasende screenshot of trailer op die onze hoop weer doet opflakkeren. Maar ondertussen zijn we 2016 en hebben we nog altijd geen officiële bevestiging dat BGE2 onderweg is. We spelen dus de remastered versie nog maar eens uit, geduldig wachtend op een brokje nieuws over de sequel…

4) Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy – 2004

Psi-Ops had makkelijk het zoveelste generische 3D actiespel kunnen zijn. Maar gelukkig voegde Midway psychic vaardigheden toe zoals telekinese en mind control om het spel te onderscheiden van de rest. En dat werkte wonderwel! Zeker voor die tijd waren de physics erg uitgebreid dankzij een vroege versie van de Havoks Engine. Het vlotte control-schema liet je bovendien toe om moeiteloos objecten in de spelwereld op te pakken en naar vijanden te slingeren. Dat was meestal cool, maar soms ook hilarisch! In deze moderne tijd, met de rigide physics engines die we nu hebben in onze games, zou je toch denken dat iemand hier allang een next-gen sequel op had gemaakt, nee?

3) Freedom Fighters – 2003

Freedom Fighters speelde zich af in een alternatieve realiteit waarin de Soviet-macht Amerika had onderworpen. Jij maakte deel uit van het verzet in New York en moest daarbij een ploeg van 12 soldaten rekruteren en trainen om ze nadien leiding te geven in de missies. Vooral de squad A.I. was erg opmerkelijk voor die tijd en zorgde ervoor dat je je echt leider voelde van een team. Ook de dramatische, ietwat Russisch klinkende soundtrack zorgde voor de perfect beleving van dit avontuur. De game was alleen niet heel erg lang en vandaar hoopten we al snel op een sequel. Aanvankelijk werd die ook aangekondigd. Maar helaas stopte IO Interactive die plannen snel terug in de diepvries om dat ze liever Kane & Lynch: Dead Men wilde maken…zucht…

2) Halo Wars – 2009

Een Real-Time Strategy game op een console!? Dat kan toch helemaal niet! Ensemble Studios bewees echter het tegendeel. Met simpele controls, maar toch voldoende strategische diepgang, en een sterk verhaal in ieders favoriete sci-fi universum, wist Halo Wars vriend en vijand te overtuigen. Was de campaign al een aardige kluif voor de strategische lob van je grijze massa, was de multiplayer dat zeker met 1v1, 2v2 en zelfs 3v3 modes!
Terecht was Halo Wars een succes en het duurde dan ook niet lang of geruchten over een sequel deden de ronde. Maar in 2009 sloot Ensemble Studios plots de deuren en met hen verdween de kans op Halo Wars 2. Doodzonde!

1) Shadowrun – 2007

Shadowrun was vroeger een gerenommeerde RPG op de geliefde Nintendo Entertainment System en deze reeks loopt tot op vandaag nog altijd dankzij de inzet van de fans en de community. Maar in 2007 kreeg de franchise een kortstondige reboot als een FPS game. En wat voor één! Naast klassieke wapens als SMG’s, Sniperrifles en rocketlauncher wist de game ook de typische RPG-klasses in de reeks naadloos in te integreren. Zo waren de humans goed in het gebruiken ven technologie. Dwarfs konden dan weer twee headshots overleven en wisten als geen ander magie (jawel, magie in een FPS shooter!) in hun voordeel te gebruiken. Dat kon gaan van geneeskrachtige bomen planten, over teleporteren, tot het summonen van heuse minions. Verder waren er nog elves en trols met ook weer hun eigen sterktes en zwaktes. Gooi daar bovenop leuke gameplay, leuke maps, crossplay tussen Xbox en PC, een toffe CTF-gamemode en een heuse op CounterStrike-geïnspireerde economie en je had een dijk van een multiplayer game.

Toch onthaalde de pers de game maar lauwtjes en dat kwam vooral door het ontbreken van een campaign (het was online-only) en wat slordigheden in de afwerking (zeker wat animaties betreft moest dit spel de duimen leggen voor de Halo’s en Gears of Wars van die tijd). Desalniettemin zouden wij een sequel met plezier spelen want we denken tot op vandaag nog met heimwee terug aan deze leuke en veelzijdige shooter!

Zo dat was onze top 10 weer. Welke games, buiten Half-Life 2, zijn we vergeten? Van welke oudere game zou jij nog graag een sequel zien? Vertel het ons in de comments!

 

No more articles
Meer in Featured, Fun, Specials, Trailers
GTA V Battlefield 1 trailer
Battlefield 1 trailer hilarisch nagemaakt in GTA V

Sluiten