XCOM is terug! Als console-gamers hebben we zelfs nog iets langer moeten wachten dan het PC-publiek, maar vanaf nu is het vervolg van XCOM: Enemy Unknown (2012) voor iedereen beschikbaar. In deze tijd waar elke game het grote publiek moet aanspreken, is het leuk om vast te stellen dat ontwikkelaar Firaxis  en uitgever 2K Games het nog steeds aandurven om een diepe strategische game uit te brengen voor een nichemarkt. Wij weten dit genre alvast te smaken en doken dus met hoge verwachtingen terug in de huid van de “Commander” om onze troepen veilig door de vele veldslagen te loodsen en in één beweging de mensheid te redden.

Ruwe kantjes

Laat ons maar meteen het meest opvallende minpunt van XCOM 2 aanhalen: de technische afwerking. Die laat namelijk te wensen over. De game ziet er verouderd uit. Platte texturen, weinig gedetailleerde vijanden, matige licht- en rookeffecten en een vreemde cartoony look die niet altijd de juiste toon weet te zetten voor dit ernstige avontuur. De animaties zijn zelfs nog erger. Wapens die door muren heen clippen en soldaten die over obstakels glitchen in plaats van erover te klimmen zijn schering in inslag. De killcam die je laatste kill vanuit een interessante hoek laat zien? Ja, die staat meestal aan de andere kant van een bloembak of zo waardoor je dus niks ziet…zucht.

Op audiovlak is de game functioneel, maar ook weinig meer dan dat. Je soldaten bevestigen keurig hun diverse orders of roepen wanneer ze dingen zien op het slagveld. Dat helpt om het tactische overzicht te bewaren. Maar het geluid van de geweren, de soundtrack en de voice acting zijn verder allemaal matig.

xcom-2-voice

Roger that!

Maar wij zijn altijd de eersten om te roepen dat visuals niet de kwaliteit van de game bepalen en XCOM 2 is daar het levende bewijs van! Voor gamers die er niet vies van zijn om tijdens het bedrijven van hun hobby ook eens hun verstand te gebruiken, is dit een belonende tactische game die in dit genre wat ons betreft weinig of geen concurrentie heeft.

Dat komt omdat XCOM 2 eigenlijk bestaat uit twee games die naadloos aan elkaar gehecht zijn. Het eerste is de infanterie-game, waar je om beurten zetten uitvoert tegen de buitenaardse agressor in een soort dodelijk schaakspel. Je team bestaat aanvankelijk uit 4 soldaten, maar je kan dit uitbreiden naar 6. Je troepen komen trouwens ook in verschillende klassen. De ranger heeft een shotgun en een zwaard en is de ultieme rusher en flanker. De sharpshooter heeft een sniper en is ideaal om je team cover te geven terwijl zij vooruit pushen tegen de vijand. De specialist heeft een drone met defensieve en offensieve mogelijkheden en kan prima support bieden aan je ploeg. Hun gevarieerde wapens en vaardigheden zorgen ervoor dat je als commandant talloze opties hebt om een situatie te benaderen.

xcom-2-attack

Die ga je nodig hebben ook want XCOM 2 is net als zijn voorganger geen gemakkelijke game. Zeker in het begin van het spel zijn de kansen zodanig in je nadeel dat het op het randje van oneerlijk wordt. De AI lijkt altijd over een grotere range te beschikken, meer zetten te kunnen doen en een hogere accuraatheid te bezitten dan jouw troepen. Bovendien zijn jouw zogenaamde elite-soldaten te gevoelig voor allerhande statuseffecten waardoor je ze tijdelijk niet meer kan besturen. We geven het toe, we hebben wel eens ge-rage-quit in dit spel. Gelukkig kan je op de standaard moeilijkheidsgraad steeds een vorige save herladen en de missie opnieuw proberen. Let op want op de hogere moeilijkheidsgraden is dit geen optie!

Cloak and dagger

Nieuw in XCOM 2 is de set-up van elke missie. Waar je in XCOM: Enemy Unknown alle nodige steun en fondsen had om de buitenaardse invasie tegen te gaan, blijk je in XCOM 2 onsuccesvol te zijn geweest. De aliens zijn geland op aarde en hebben de macht over genomen. We zijn ondertussen 20 jaar later en de mensheid leeft in onderdrukking. Van het originele XCOM initiatief is niks meer over. Dat betekent dat je strijd tegen de ADVENT (zo noemen de aliens zichzelf) underground is gegaan en dit een guerilla-oorlog is geworden. Je troepen deployen dan ook “concealed” in elke missie. De vijand weet niet dat je er aankomt of waar je bent. Dit zorgt voor een heel andere gameplay die er meer op focust om dit verrassingselement uit te buiten en zelf te bepalen wanneer en onder welke omstandigheden je het gevecht aangaat. Weinig dingen geven daarbij zoveel voldoening als een succesvol uitgevoerde flankeer aanval die de vijand totaal niet zag aankomen en waartegen ze geen enkel verweer hadden!

xcom-2-cartoon

All your base are belong to us

Maar naast die infanterie-gameplay is er ook de tactische laag die daar bovenop ligt. Al je operaties worden namelijk gestuurd vanuit een gekaapt buitenaards schip en hier zal je als commandant over je lange termijn strategie moeten nadenken. Middelen, zowel in termen van geld, personeel en  tijd, zijn immers uiterst beperkt en zullen doordacht moeten ingezet worden wil je de campaign ook winnen.

Je zal al snel merken dat vooral tijd een schaars goed is. Je hebt namelijk constant iets te doen en doorheen de campaign is er eigenlijk nooit een moment waarop er geen timer aan het aftellen is naar het volgende noodlot. Op den duur zal je zelfs missies moeten weigeren omdat je troepen nog herstellende zijn of omdat je onderzoeksteam nog de nodige wapens aan assembleren is. Later in de campaign hebben al je beslissingen een invloed. Niet tijdig een goederentransport onderschept? Wel dat geslaagde goederentransport zorgt er nu voor dat de tegenstanders beter bewapend zijn in latere missies. Je kan je dus niet permitteren van teveel steken te laten vallen, want dat zal je verderop steeds dubbel en dik betalen.

xcom-2-base

De gameplay mag dan wel wat trager zijn dan in de gemiddelde game vandaag de dag, dat betekent niet dat je XCOM 2 zoned-out en languit liggend in je zetel gaat spelen. De constante stroom aan gebeurtenissen in de game houdt je als Commander op het puntje van je stoel. Bovendien is de moeilijkheidsgraad niet om mee te lachen, waardoor je ook tijdens de infanterie-missies al je aandacht zal nodig hebben. Bovendien is door random gegenereerde missies en de vele keuzes die je zal moeten maken tijdens je playthrough de herspeelbaarheid gegarandeerd. Technisch is de game geen hoogvlieger en het begin van het spel is te moeilijk, maar bijt door en XCOM 2 wordt een diepgaande, belonende strategie-game die je moeilijk zal kunnen loslaten. Aanbevolen voor iedereen met interesse in het genre!

xcom-2-assault

XCOM 2 is sinds 05/02/2016 beschikbaar op PC en sinds 30/09/2016 op Xbox One en PlayStation 4.

Wij reviewden de PlayStation 4 versie van de game waarvoor de uitgever ons een reviewcode bezorgde.