We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Er is iets waar wij in geloven. Iets waar we echt in geloven. Een concept die in elke game relevant is. Iets wat altijd kan verbeteren. Frames Per Second. Maar wat is de sweetspot? Empirisch onderzoek gaat het uitwijzen, is 60 fps slechter dan 240 fps? Zijn er concessies gedaan om 240 fps te halen? Je komt het dadelijk te weten.

Less tearing

Games draaien op 240fps, daar kunnen we twee scenarios voor bedenken waarin dat nuttig zou zijn. Het eerste scenario is vrij makkelijk uit te leggen en is redelijk tastbaar.  Het concept van screen tearing verdwijnt met een 240 fps monitor.

Screen tearing is het fenomeen dat je hebt wanneer je een sterke grafische kaart hebt, maar een redelijk goedkoop scherm. De standaardschermen voor thuisgebruik zijn vastgezet op 60 frames per seconde. Als je een GPU aan het werk zet en deze geeft meer frames weer dan wat het scherm kan tonen, dan krijg je screen tearing. Dit omdat je GPU al bezig is met een tweede frame te maken, alsvorens de eerste nog maar voor een deel getoond is op het scherm.

GPU says yes, screen says no, en alles ziet er dan verschrikkelijk uit. De enige oplossing daartegen  is VSync, maar eerlijk is eerlijk. We kopen geen GPU van 300+ euro, om daarna hem te moeten begrenzen. Dit is meestal geen probleem met nieuwere games. Zij zorgen ervoor dat je 60 frames haalt, op max settings. Toch gamen we niet altijd op de laatste nieuwe titels en dus zijn 240 fps wel handig voor je backlog.

More frames

Een ander scenario is die van het pro-gaming. Niemand bij GameSnack is ooit een pro-gamer geweest, not by a long stretch, dus wat je leest is minder gelegitimeerd dan wat een pro-gamer zou horen. Toch zijn we een steekproef van een casual hardcore gamer. Contradictio in terminis, maar wij zijn ervan overtuigd dat het concept dat we hier proberen over te brengen, duidelijk is.

De game waar we redelijk wat tijd in hebben doorgebracht om dit te testen, is gekozen voor drie redenen. Enerzijds is het moeder van eSports, anderzijds hebben we er al wat tijd van op de teller waardoor we toch redelijk goed zijn. Ten derde is het een game waarvan onze 7970 meer dan 240 frames van kan uitspuwen. Counter-Strike: Source is dus even ons gaming stekje geweest.

Het lukte dus om een stabiele 260fps te halen, met wat getweak, en dus konden we beginnen met de eerste tests van de monitor. Uren hebben we gespeeld, met een aantal tussenpozen om “beginnersgeluk” uit te sluiten.

Toen we aan ons avontuur begonnen, waren we redelijk tevreden. We waren snappy op de gameplay, kogels kwamen aan waar we dat wilden, en doodgaan zat er minder in dan verwacht. We speelden op het niveau waar we geëindigd waren, met een Kill/Death-ratio rond de één. As said, not a pro-gamer.

De vraag was nu of het scherm een tastbaar verschil maakt voor een niet-pro-gamer. We kunnen het niet genoeg benadrukken, we zijn geen pro-gamers, maar het verschil is enorm. We konden ons de eerste uren zelfs niet concentreren op wat er zich afspeelde op het scherm, omdat er een soort eye-overload met de snelheid van het scherm gepaard ging. In het begin waren we echt verschrikkelijk slecht bezig, totdat we er vertrouwd mee waren. Het beeld vloeide over ons heen als water, zo vloeiend zonder schokkerigheid of tearing.

GameSnackBE-EIZO-FG2421-240FPS-Featured-01

Is it value

Je kunt je nu afvragen of dit scherm de kostprijs wel waard is. We zijn dus beginnen vergelijken op andere vlakken dan enkel pure framespeed.

De kleurweergave en het contrast moeten altijd lijden onder de snelheid van de frames, dit is zo bij veel gamingmonitoren. Dit komt omdat de technologie altijd gebaseerd was op TN-panelen. Als je je dergerlijke schermen nog voor de geest kunt halen, zo erg zijn bepaalde monitoren nu nog altijd. We verwachtten dus echt een verschrikkelijk kleurweergave en contrast. We waren volledig verkeerd.

De kleuren waren beter dan sommige andere IPS-panelen die we al gezien hadden. Contrast was crisp en spot-on voor een standaard gebruiken. Of het 100% Adobe sRGB is, hoor je ons zeker niet zeggen, maar het is echt een goed scherm. Dat kan misschien wel liggen in de geschiedenis van EIZO, omdat ze ook bekend zijn voor het maken van professionele monitoren.

Voor wie is het dan

Voor wie is dit paneel dan bedoeld? We kunnen sowieso de pro-gamers aanstrepen. Zij stellen dat ze 240fps kunnen zien en daar gaan we ze niet tegenspreken. Voor gewone gebruikers denken we niet dat 240 fps het enige is waarmee deze monitor zal kunnen verkopen. De kleuren zijn fantastisch en no screen tearing is echt fijn, maar is een gewone gamer echt zo veeleisend dat hij 240 fps eist? Als we die vraag stellen aan onze eigenste Niels, de framewhore, dan denken we dat de meerwaarde er een beetje aan voorbij gaat voor de gewone gebruiker.

Deze monitor zal voornamelijk zijn voor diegene die iets meer wil uitgeven voor een monitor, omdat het effectief een kwalitatief scherm is. Het is een stevig gebouwd model, met een echt sexy uiterlijk. Kom je hiermee naar een lanparty, dan gaan er ogen rollen.

Hij is ook redelijk feature-rich. Het zorgt voor twee USB-poorten aan de zijkant, wat handiger is dan je denkt. Het is zo één van die dingen waarvan je zegt dat je het niet nodig hebt, maar wanneer je het hebt er niet van af wilt. Een USB’tje om snel wat documenten op te zetten, gebeurde sneller dan friemelen op onze case vanvoor. Ook kun je heel wat kabels kwijt in de megeleverde ring, wat goed is voor het kabelmanagement.

Standaard komt het scherm meegeleverd met een Displayport-kabel, dus heb je niet zo’n aansluiting, haal dan een Displayport naar miniDisplay-port adapter. Je kunt het ook doen met een HDMI-kabel, maar Displayport is de logischere keuze. Waarom? Geen problemen met je PC die audio langs je scherm wil spelen, en je kunt dan drie schermen aansluiten op je PC, want zonder één actieve displayportverbinding, kun je geen drie schermen aan je PC hangen.

Meer in Hardware, Hardware Reviews
GameSnackBE-Steam-Controller-Featured-01
De Steam Box unboxed

Sluiten