We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De gamewereld staat niet stil op vlak van technologie. Met dit fenomeen is dit ook alweer eens bewezen. Chris Kohler, een redacteur van de nieuwssite Wired, mocht van Sony langskomen om iets te testen, en niet zomaar iets…

Hij botste daar op een project waar de “Magic Labs research and development group” al een tijdje aan het werken was. Het is een techniek die te maken heeft met de beweging van je oogballen, en dit geïntegreerd in de PS4. De game waarmee Chris mee aan de slag mocht was niets minder dan Infamous: Second Son. Het is een demo waarbij je je character in third person kon besturen door enkel naar objecten te gaan kijken. Met een strakke blik kon je mikken en schieten. Dit alleen al is iets waar elke gamer van droomt.

De hardware zelf ziet er uit als een geel dunne balk en is kleiner als de kinect sensor. Hij staat recht voor het scherm maar is niet door Sony geproduceerd. Deze is gemaakt door een Duits bedrijf, Sensomotric Instruments. Ze werken naar eigen zeggen al enkele jaren samen met Sony om technologie te verfijnen en af te stemmen voor games.

Wanneer het spel opstart kun je bewegen door naar links en rechts te kijken alsof je met de rechter thumbstick bezig bent. Naar eigen zeggen van Chris voelt het een beetje raar aan maar ben je er direct aan gewend. Hij zegt dat je na een tijdje zelfs vergeet dat je ermee bezig bent. Want op dingen focussen is zo natuurlijk en instinctief dat het enorm vlot ging tijdens de proef.

Waar ook veel mensen niet aan denken is dat dit een openbaring kan zijn voor mensen met een handicap. Mensen die niet meer in staat zijn om een controller te kunnen vasthouden, zouden nu ook kunnen genieten van de games zoals de meeste dit doen.

Of we dit binnenkort in onze huiskamer moeten verwachten is maar de vraag, maar we denken van niet. Ondanks het feit dat er waarschijnlijk ook een pittig prijskaartje bij inbegrepen is, is de bewegingssensor gelimiteerd in zijn gebruik. Zo zijn de optimale omstandigheden een TV-scherm van 28 inch en mag je maar 50-75cm ver zitten ten opzichte van de sensor. Dit klinkt als verre toekomstmuziek maar hopelijk komt dit ooit op de markt. Wij zijn in ieder geval razend benieuwd, jullie ook?

GameSnackBE-EyeTrack-Screenshot-01

No more articles
Meer in Hardware, Nieuws, PS4
Middle-earth: Shadow of Mordor
Shadow of Mordor onthult releasedatum, story trailer, packshot en pre-order bonus

Sluiten