Toen we de mogelijkheid kregen om deze nieuwe titel te reviewen, begon ons hart al wat sneller te slaan. Lang hadden we naar dit moment uitgekeken, maar was het al het wachten wel waard? Aangezien de vorige delen zo goed onthaald werden, kon het ook niet anders dan dat we met Arkham Knight ook wel goed zouden zitten, toch? Wij nemen jullie in deze review mee naar de stad waar er altijd wel iets te beleven valt, Arkham City!

In Batman: Arkham Knight krijgen we de angstaanjagende schurk ‘Scarecrow’ op ons bord, die een angstopwekkend gifgas op de stad wil loslaten. Aangezien hij hierbij de hulp krijgt van de Arkham Knight, maakt dat het stoppen van deze terreurdaad er niet eenvoudiger op. Net zoals in de vorige delen heerst er in de stad ook weer onmiddellijk chaos en anarchie, waardoor je met nog enkele oude bekenden in contact zal komen. Een blij weerzien zal het in ieder geval niet worden, neem dat maar van ons aan.

Batman-Arkham-Knight-Screenshot-1

Gotham City, zelfs in de regen adembenemend

Wanneer je doorheen het verhaal zweeft, rijdt, vecht, … zal je ook even stil moeten staan in de prachtige omgeving waarin je jezelf bevindt. Niet alleen is Gotham in deze titel misschien wel 1 van de mooiste open werelden waarin we ooit onze gang mochten gaan, ook de natuurelementen ogen zo prachtig. Na Heavy Rain heb ik qua regen niets prachtiger en realistischer gezien… tot nu. Het lijkt alsof je echt in een film aan het spelen bent en jij de controle over Batman even mag overnemen.

Zelfs de scheuren, plekken en deuken in Batmans pak, of simpelweg wat regendruppels die over zijn matzwarte helm rollen, zijn prachtig om te zien. Batman voert zichtbaar zijn grimmigste en zwaarste strijd in de Arkham-serie, die met dynamische camera’s filmischer dan ooit in beeld wordt gebracht. En, ook niet onbelangrijk om te vermelden, de PS4-versie die wij in onze handen kregen speelt als een trein.

Batman-Arkham-Knight-Screenshot-2

Met batman aan de slag

Qua gameplay heeft Rocksteady het weer bijzonder goed gedaan. Waar ze het ook in de voorgaande delen al bijzonder goed deden, hebben ze de succesformule nog wat verder verbeterd. In stealth modus een stel gewapende bandieten één voor één uitschakelen voelt door een stel nieuwe moves nu nog intuïtiever aan en ook het reeds sublieme gevechtssysteem werd passend verbeterd, met een betere ervaring als gevolg. Je zal in deze titel ook, meer dan bij andere delen, zelf op zoek moeten gaan naar antwoorden en oplossingen. Daar houden we wel van. Het mag ons als gamer namelijk niet te makkelijk gemaakt worden.

Je krijgt ook tal van coole gadgets ter beschikking om je tijdens je quest(s) te helpen. Zo vonden we het apparaat waarmee we de stem van een superschurk konden nabootsen bijzonder handig in sommige situaties. Je kan er namelijk de routes van vijanden mee beïnvloeden, waardoor je wat meer speelruimte krijgt om ergens binnen te dringen.

Over het algemeen zijn we wel heel tevreden over het eindproduct al hadden er ook wel wat zaken beter gekund, zoals het gebrek aan bossfights. Daar zaten we wel wat door op onze honger.

Batman-Arkham-Knight-Screenshot-3

Cruisen in de Batmobiel

Zoals we hiervoor al zeiden, kan je dus ook door Gotham City rijden en dat met de fameuze Batmobiel. Een auto waarin je gewoon door de stad kan cruisen of waarmee je door een eenvoudig druk op de knop met een zwaar bewapende tank doorheen wat schurken kan rijden. Het is echt geweldig rijden met de Batmobiel. En het schieten en bewegen wanneer alle lasers op jou gericht staan, gaat zo makkelijk dat je na wat tijd niets liever wilt dan een tijdje rondrijden in deze supercar en wat boeven het leven zuur maken. Je verliest hier soms al eens je hoofddoel uit het oog, maar hé daardoor kan je veel langer van het spel genieten. Erg vinden we dat niet.

Batman-Arkham-Knight-Screenshot-5

We kunnen na het spelen van de game met zekerheid zeggen dat deze nieuwe Batman-titel echt wel de moeite is. Qua level design heeft Rocksteady zichzelf moeiteloos overtroffen. In Arkham City is ook echt zoveel te doen, na de hoofdmissie zit je ook nog opgezadeld met heel wat zijmissies, easter eggs en kan je lekker rondcruisen in de Batmobiel. Het draait niet altijd om de visuele pracht van het spel, maar in Arkham Knight ziet het er visueel toch verdomme prachtig uit. De regen druipt haast levensecht van je scherm af, terwijl je de hitte van een ontploffing bijna kan voelen tot in je woonkamer. De audio ondersteunt het visuele huzarenstukje dat Rocksteady hier presenteert, met een heerlijk sfeervolle soundtrack en voice-acting die zich moeiteloos kan meten met de top. Genoeg redenen dus om deze topper in huis te halen!

Batman: Arkham Knight Review
88%Overall Score
Grafisch91%