We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In onze Kickstarter Special laten wij je kennismaken met een bijzonder, tof, creatief of innovatief Kickstarter video game project, waarvan wij vinden dat het een kans verdient. Deze keer: het veelbelovende Sunless Sea.

“A beautifully moody and lusciously written faux-Victorian game set in a London that has been, for nefarious reasons, sold to Hell”

The Guardian over Fallen London

Vier jaar geleden bracht Failbetter Games uit Londen een gratis choose-your-own-adventure browsergame uit voor de pc, genaamd Fallen Londen. In Fallen Londen kunnen spelers hun eigen wereld en karakter scheppen door honderden (misschien wel duizenden) beslissingen te nemen. Hierbij zie je bij elke optie hoe groot de kans op succes is (afhankelijk van je stats), wat een spannend stukje kans met zich meebrengt.

Nu komt Failbetter met een creatief opvolgend idee: Sunless Sea. Hierin navigeer je met een stoomschip over de zogenaamde Unterzee. Sunless Sea speelt zich af in hetzelfde universum als Fallen London, waardoor het ook een steampunk Victoriaanse gothic sfeer heeft.

Het verschil met Fallen London is dat Sunless Sea echt het verkennende element als prioriteit heeft. Het draait om survival, ontdekken, eenzaamheid en avontuur.

GameSnackBE-Sunless-Sea-Screenshot-01

Verandering van spijs doet eten

Kort uitgelegd: in Sunless Sea ben je de kapitein van je eigen schip. Je verschijning en stoomschip zullen vaak veranderen, afhankelijk van je keuzes en hoe vaak je het loodje legt. Failbetter mikt hiermee op de groep gamers die het fijn zal vinden om vaak van karakter, hulpmiddelen en omgeving te wisselen.

Spelers kunnen zich naast navigeren onder meer bezighouden met handel, het maken van een naam als kapitein, het leren kennen van hun crew en het succesvol onderhouden van de relaties die ze met vriend en vijand aangaan.

Player ship concept

“You are the captain, it’s your call”

[one_half]

“Thirty years ago, London was stolen. Now it rests on the shore of the Unterzee, that old dark ocean under the world. Hell is close, immortality is cheap, and the screaming has largely stopped. Steamships ply all the wild black zee, between the Iron Republic and the Elder Continent, between Hunter’s Keep and the Travertine Spiral and the Dawn Machine. Welcome. Delicious friend.”

[/one_half]

[one_half_last]

De Unterzee is een mysterieus iets. Het vertrekpunt, Londen, zal altijd een constant punt blijven. Maar zodra je de haven uit bent is de Unterzee geen twee keer hetzelfde. Het ontdekken van nieuwe wateren en avonturen is dan ook een belangrijke motivatie in Sunless Sea.

[/one_half_last]

De stijl en consequenties van de choose-your-own-adventure uitvoering is cruciaal bij Sunless Sea. Elke keuze die je maakt zal je leiden naar een ander pad, een andere uitkomst, een ander avontuur. Elke stap brengt nieuwe mogelijkheden. En sluit tegelijkertijd andere mogelijkheden af. Je moet er dus van houden dat de game hoogst onvoorspelbaar zal zijn.

Vind je dit geen probleem? Dan zul je gaan genieten van het nemen van de allerkleinste beslissingen, waardoor je heel random op een toffe nieuwe quest uitkomt, net als bij Fallen London. Het ironische van deze vorm van gamen is dat je juist door de controle over alle kleine veranderingen bijna geen zicht meer hebt over waar je avontuur zich naartoe ontwikkelt. Maar dit maakt en houdt het spel fris.

In de duisternis…

Zoals de naam al doet vermoeden schijnt er geen zon in het universum van Sunless Sea. En dat maakt het zoeklicht op de voorkant van je schip van onschatbare waarde. Je mag zelf de sterkte van je zoeklicht instellen. Kies je voor groot licht, dan ontdek je meer. Groot licht heeft bovendien een positief effect op de mentale gesteldheid van je crew. Maar bij fel licht loop je ook meer kans om ontdekt te worden door figuren met snode plannen. Ga je voor klein licht, dan ben jij minder zichtbaar, maar je eigen buit ook. En de mensen op je schip zullen er niet al te blij mee zijn, waardoor er een grotere kans is op muiterij.

Je navigeert dus niet alleen over de Unterzee, maar ook door de eindeloze stroom opties en kleinste details. Je moet zorgen voor veiligheid, goede handel, een happy crew en genoeg avonturen voor jezelf.

En hierdoor zal de game voor geen twee spelers hetzelfde zijn.

Simpele maar strakke top-down

In de trailer kunnen we al een beetje zien hoe de gameplay eruit ziet en aanvoelt. Verwacht geen hoogstaande technologische snufjes, maar een simpele top-down game met strakke lijnen. Naar eigen zeggen hebben de ontwikkelaars zich laten inspireren door FT, Don’t Starve, Strange Adventures in Infinite Space, Sid Meier’s Pirates, Taipan en de Ierse Immram mythes.

Onze hoop voor Sunless Sea

Het intrigerende (en voor deze redacteur ook verslavende) Fallen London heeft de eigenschap om vrij traag te verlopen. Dit heeft te maken met dat een speler per 10 minuten 1 ‘actie’ opspaart, met een maximum van tien openstaande acties. Dit betekent dat er veel gewacht moet worden om verder te kunnen. En dat haalt soms nogal de vaart uit het spel. Maar het gebrek aan vaart sluit wel aan bij het doel van Failbetter: “to reveal the world one delicious fragment at a time”.

Vooralsnog kunnen we er echter van uitgaan dat ze met Sunless Sea een andere kant opgaan, namelijk de mogelijkheid tot wat langere speelsessies. Dat zou in ieder geval betekenen dat de kans op frustratie een stuk kleiner is. Daarnaast is het soms fijn om snel resultaat te zien, zodat de samenhang tussen de talloze verhaallijnen beter zichtbaar blijft. Nu kom je soms terug in Fallen London en heb je geen idee meer welke acties je ook alweer had uitgevoerd en wat de gevolgen waren.

GameSnackBE-Sunless-Sea-Screenshot-03

Goed nieuws en stretch goals

Inmiddels kunnen we de mensen van Failbetter al bijna feliciteren met het behalen van hun main goal. Om de basic game te kunnen maken hebben ze ingezet op een sponsoring van £60.000. Maar ze willen natuurlijk nog extra dingen aan de game toevoegen, die de ervaring van de spelers nog avontuurlijker zal maken.

Hiervoor hebben ze twee zogenaamde stretch goals toegezegd. Bij de eerste stretch goal, die ze gaan behalen bij £95.000, zul je met een onderzeeër de dieptes van de Unterzee kunnen gaan ontdekken. Voor de tweede stretch goal zetten ze hoger in: bij het behalen van minimaal £125.000 aan sponsoring worden zeppelins geïntroduceerd. Hiermee kun je de enorme spelonk gaan bekijken, waarin de Unterzee ligt genesteld.

De twee uitbreidingen zullen een tijdje later uitkomen dan de main game, maar zullen net als Sunless Sea zelf ook gratis zijn voor de mensen die minstens £10,- doneren.

Wij zijn in ieder geval enthousiast geworden. En uit onze contacten met Failbetter blijkt dat dit gepassioneerde, enthousiaste, bescheiden ontwikkelaars zijn die echt hart voor het project hebben en goed hebben geluisterd naar de feedback van spelers. En dat belooft veel goeds!

Meedoen?

Ben je benieuwd naar de game, de mogelijkheden tot backen, en wil je zien welke rewards hangen aan de sponsorbedragen? Op de Kickstartersite van Sunless Sea staat volop informatie. Hier kun je je ook tot uiterlijk 3 oktober opgeven als sponsor!

Ben je benieuwd geworden naar Fallen London? Hier kun je je gratis registreren en je eerste stappen zetten in dit fascinerende universum.

No more articles
Meer in Mac, PC, Specials
Guild Wars 2 Twilight Assault update vanaf volgende week beschikbaar

Sluiten