Mimimi Productions en Unity Games brengen je op 12 mei een knaller van een spel: “The Last Tinker: City of Colors”. Met deze 3D Action Adventure Game mag je je aan een mooi en uitdagend spel verwachten. Wij kregen alvast een promo copy en gingen aan de slag om verslag uit te brengen.

Het Duitse Mimimi Productions, dat eerder al daWindci uitbracht, sloeg de handen in elkaar met Unity Games om een Unity-based game te ontwikkelen. De game staat bekend om zijn eenvoudig te begrijpen plots die vermengd zijn met een degelijke moeilijkheidsgraad aan puzzels. Deze makkelijk te begrijpen plots werpt bij sommigen wel de vraag op: “Is het nu een spel puur en alleen voor kinderen?” Laten we hier eens naar kijken.

Het verhaal

We laten even duidelijk het spoiler-alarm afgaan voordat we verdergaan, aangezien hier al enkele elementen worden verklapt. Het spel begint meteen met een uitleg over de wereld waarin je je bevindt: Tinkerworld, de wereld die bestaat uit papier, kleur en lijm. Eens was het een wereld die goed samenwerkte om kleuren te maken, maar wanneer de inwoners enkel nog hun lievelingskleur konden uitstaan ging het mis.

GameSnackBE-The-Last-Tinker-City-Of-Colors-06

En hier begint het spel: Koru het hoofdpersonage en Tap  zijn beste vriend bereiden zich voor in de Outer District, het enige plekje in Tinkerworld waar verschillende kleuren nog kunnen samenleven. Ze zijn de favorieten van iedereen, maar na enkele vervelende ontmoetingen met de Red Gang en het uiteindelijk vals spelen van die gang, verlies je de race. Teleurgesteld ga je naar huis en krijgt Tap een flink pak slaag vanwege zijn grote mond. Die avond komt de Purple Spirit je tegemoet en biedt hij zijn hulp aan om Tap beter te maken, natuurlijk in ruil voor een gunst.

Deze gunst blijkt het herstellen van de balans tussen Red, Green en Blue. Jammer genoeg is de Purple Spirit in de ban van Bleakness en in plaats van alles te herstellen maak je het helemaal kapot. Vanaf dan ga je op zoek naar de 3 andere spirits: Red, Green en Blue (surprise, surprise) en gebruik je hun krachten om de wereld weer te herstellen en om de Bleakness te verslaan door Purple te overtuigen van hoe verkeerd zijn keuze was.

Als je puur naar het verhaal kijkt, kan je inderdaad zeggen dat het nogal kinderachtig overkomt, maar laten we eerlijk zijn: als je Kingdom Hearts qua verhaal moest uitleggen zou het ook zo “simpel” klinken, niet? Je mag je dus niet enkel en alleen op het verhaal focussen.

GameSnackBE-The-Last-Tinker-City-Of-Colors-02

In onze The Last Tinker: City of Colors Preview hadden we zware kritiek op de moeilijkheidsgraad van de game. Je kon kiezen tussen vier graden: Kid’s Play, Normal, Hard en Instant Death. Kid’s was wat het beloofde: kinderspel, maar Instant Death viel een beetje tegen vanwege de overvloed aan checkpoints. We kunnen nu met blijdschap melden dat dit niet langer het geval is. Ja, er zijn nog steeds veel checkpoints in de game, maar deze zullen je het lang niet meer zo makkelijk maken als we eerst dachten. Boss-fights zijn een echte uitdaging en ook puzzels met vijanden in de buurt kunnen een bijna onoverkomelijk obstakel blijken. Maar wees gerust: alles blijft mogelijk, ook op Instant Death.

Een ander punt waar we het moeilijk mee hadden, was de automatische QWERTY-instellingen, die niet naar AZERTY omgezet konden worden. Deze zijn gebleven en we hebben steeds moeten alt-shiften om ons toetsenbord zelf om te zetten naar QWERTY-layout. Dit is dus jammer genoeg niet zo aangenaam, zeker niet wanneer je zelf niet zoveel van computers of toetsenbord-layouts weet.

GameSnackBE-The-Last-Tinker-City-Of-Colors-05

Het gebruik van de powers voelt wel heel natuurlijk aan. Het geeft een beetje het gevoel alsof je Kingdom Hearts aan het spelen bent en dat kan niet slecht zijn, toch? Elke kleur heeft zijn eigen effect (Red: schade aanbrengen aan Bleakness, Green: Bleakness afschrikken, Blue: Bleakness doen wenen, ja wenen!). Ook heeft elke kleur zijn “special power”, zo kan je rage-mode activeren met Red, Slow-motion-mode activeren met Green en tijdelijk onschendbaar worden met Groen.

Het niet kunnen springen kreeg in de preview ook al een kleine vermelding en we moeten toegeven dat het nog steeds jammer is dat je niet kan springen wanneer je maar wilt. Tegelijkertijd geloven we dat dit de juiste keuze is, zeker in sommige puzzels. Dus hoewel we niet overal op de gebruikelijke manier raken, kunnen we niet zeggen dat het automatisch springen storend werkt.

Grafisch en geluid

Van The Last Tinker: City of Colors kan veel gezegd worden, maar zeker niet dat het een grafisch zwakke game is. De kleuren spatten van je scherm af en zelfs als je wat wilt tegenwerken en hoopt op een slecht resultaat op je scherm, laat de Unity-engine zich van zijn beste kant zien. Het geeft je soms het gevoel alsof je in een kijkdoos kijkt waar alles inderdaad van papier, karton, lijm en kleuren is gemaakt. Een zeer grote streling voor het oog en laten we eerlijk zijn: een kleurrijk avontuur spreekt toch ook aan, niet?

De soundtracks van het spel zijn ook zeer aangenaam om mee te spelen. Wanneer je in gevecht bent, verandert het achtergrondgeluid en word je dus in de sfeer meegetrokken. Elk personage heeft ook zijn eigen ‘stem’, al zegt deze stem niet letterlijk wat er in de tekstballonnen staat. Het mompelt erop los en maakt de typische geluiden voor zijn character. Een kleine waarschuwing: laat je geluid niet opstaan als je in dialoog met Tap bent en plots even van je pc moet, zijn gemiauw kan wel eens op de zenuwen gaan werken!

GameSnackBE-The-Last-Tinker-City-Of-Colors-01

Ook dat nog

In de preview besproken we al de valuta die komen in de vorm van crystals, en golden floaty brushes. Nu is ons ook bekend wat je hiermee precies kunt doen. Zo kun je crystals spenderen om je aanvallen te versterken. Dit kan je enkel doen aan de vechtstand waar je mentor naast staat. Deze vechtstanden vind je over het hele spel, maar je zal toch even moeten reizen voordat je de eerste tegenkomt.

De golden floaty brushes kennen nu ook hun nut. Je kan met deze in de eerste plaats concept-art vrijspelen. Zo zie je niet alleen alles wat ze in het spel hebben gestopt, maar ook eerdere ideeën die het spel niet gehaald hebben. Een leuke blik achter de schermen dus. Het tweede nut van de floaty brushes is het vrijspelen van game-modes. Zo heb je bijvoorbeeld BigHeads, SmallHeads, ChangeColor en GodMode. Als je alle 80 floaty brushes hebt verzameld, kan je kiezen om in de Arena te vechten. Een klein platform waar je 20 waves van bleakness-wezens moet verslaan.

Met de achievements zijn we ook tevreden. Het zijn er ‘maar’ 14, maar ze zijn niet allemaal even makkelijk te verkrijgen. Zo zal je merken dat wanneer je het spel hebt uitgespeeld, er waarschijnlijk nog wel enkele zijn die je niet gehaald hebt. Geen zorgen, je kan naar elk moment in het spel terugkeren en proberen alsnog je achievement te halen! Maar let wel op: wil je terugkeren naar een eerder moment in het spel voordat je het spel hebt uitgespeeld, dan gaat alles wat je daarna hebt gedaan verloren!

GameSnackBE-The-Last-Tinker-City-Of-Colors-04

The Last Tinker: City of Colors mag dan wel door een onbekend productiehuis gemaakt zijn, het kan zeker op tegen en verdient de vergelijking met spellen als Jax & Dexter en hierboven vermelde Kingdom Hearts. Ondanks het toetsenbord probleem is er maar weinig aan te merken op dit kleurrijk avontuur voor jong en oud.Wat op eerste zicht een kinderspelletje lijkt te zijn, kan toch uitdraaien op een stevige uitdaging. Veel zal afhangen van de moeilijkheidsgraad die je kiest en van het inzicht dat je hebt in de puzzels. Verder is het een leuk en grappig verhaal voor jong en oud. Het mag dan niet meteen van een alom-bekende productie zijn, The Last Tinker: City of Colors zal zeker de moeite waard zijn. Denk eraan: vanaf 12 mei verkrijgbaar op Steam voor PC, Mac en Linux EN in de toekomst ook op de PS4 verkrijgbaar!

Meer in Mac, PC, PC Reviews, PS4, Reviews
Peggle 2 Review