We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Laat ons even een kleine denkoefening doen. Stel: Wij hebben een fictief bedrijfje Gittel dat zich specialiseert in het maken van scheermesjes. Op dit moment produceren we slechts 1 product. Een premium scheermesje met een hele wafer aan titanium mesjes en een resem aloë vera strips voor de gevoelige velletjes. Zonder meer een topproduct. We verkopen er zo 4 miljoen per jaar met een marge van €0,2 per stuk. Ons bedrijf draait dus 4.000.000 x 0,2 = €800.000 winst op een jaar.

Plots besluiten we dat we met ons merk ook op de markt van de budgetscheermesjes aanwezig willen zijn. 2 Mesjes, geen huidverzorgende strips, no-nonsense en vooral goedkoop. Onze marketingafdeling voorspelt dat we er daarvan het eerste jaar 3 miljoen gaan kunnen verkopen. Omdat we echter de verkoopprijs laag willen houden, is de winstmarge slechts €0,05 per stuk.

Gittel

Ons bedrijf zal dus 4.000.000 x 0,2 + 3.000.000 x 0,05 of 950.000 euro winst gaan maken in het komende jaar. Een verbetering van €150.000! We zien de dollartekens al voor onze ogen verschijnen.

Maar helaas, op het einde van het jaar stellen we vast dat er inderdaad 7.000.000 mesjes verkocht werden zoals voorspeld. Alleen, in plaats van 3 miljoen nieuwe klanten te maken, zijn 2 miljoen mensen overgestapt van de dure premium mesjes naar de goedkope budgetmesjes! Onze winst is dus niet 950.000 euro maar slechts 2.000.000 x 0,2 + 5.000.000 x 0,05 of 650.000 euro!!! Ik maak nu 150.000 minder winst in plaats van meer!

titanfall2_screen

In marketing termen spreekt met van “kannibalisatie” en dat is iets waar elk bedrijf terecht schrik van heeft bij het introduceren van een nieuw product. Ons eigen goedkope product heeft in dit geval ons eigen premium product gekannibaliseerd. We zijn in concurrentie met onszelf gegaan en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Hou dit voorbeeld in je achterhoofd en denk dan even aan Electronic Arts die binnen een tijdspanne van een week niet minder dan 2 premium titels op de markt zal brengen. Namelijk Respawn Entertainment’s Titanfall 2 en Dice’s Battlefield One… Klinkt dat niet een beetje hetzelfde als ons arm scheermessenbedrijfje Gittel?

Titanfall-2-1

EA gelooft dat beiden zich in een totaal andere markt bevinden. En tot op zeker niveau hebben ze wel gelijk. Titanfall 2 is een futuristische Sci-Fi shooter met mechs en wallrunning en lazers, terwijl Battlefield One een authentieke W.O. I ervaring probeert na te bootsen. De maatpakken aan EA’s vergadertafel zien dit als twee geheel afzonderlijke producten in twee geheel afzonderlijke markten. Net zoals het fictieve Gittel de premium en de budgetmarkt als twee gescheiden markten zag.

Maar wij denken dat gamers dit niet zo ervaren. Ten eerste zijn beiden toch First Person Shooters, ook al hebben ze een verschillende thema. En er zijn genoeg spelers, onszelf meegerekend, die meer inzitten met de gameplay dan met het achterliggende thema. We worden net zozeer enthousiast van de mechbattles in Titanfall 2 als van de cavalerie-trailer van BF1!

BF1

Gamers die er net zo over denken zullen dus moeten kiezen. Ten eerste vanwege monetaire overwegingen. Immers weinigen hebben €140 rondslingeren om zomaar eventjes 2 games te kopen in dezelfde week. Al helemaal niet in de drukke eindejaarsperiode. Ten tweede zelfs al heb je dat geld wel, is er nog de kwestie van tijd! We hebben allemaal school, jobs en andere hobby’s en dus is tijd een beperkt middel. Wie heeft genoeg vrije tijd om zijn aandacht tussen 2 zulke grote multiplayer games te verdelen? En als je nu denkt “ik!” en je bent geen streamer of YouTuber wiens broodwinning gamen is, dan moet je misschien toch eens bepaalde levenskeuzes gaan herbekijken.

Wij kunnen dan ook deze beslissing van EA niet begrijpen. Titanfall was een leuke game, alom geprezen voor zijn innovatieve gameplay die moeiteloos infanterie en mechs met elkaar liet strijden op het slagveld. Maar het spel verloor snel de aandacht van de community door een gebrek aan content en diepgang. We waren dus verheugd dat Respawn Entertainment een herkansing kreeg om net die ruwe plekken bij te schaven en een sequel uit te brengen. Maar het lijkt wel alsof EA de game niet wil zien slagen. Immers Battlefield is niet van de minste om tegen te concurreren. Zeker dit jaar niet, nu Dice’s Battlefield One de grote publiekslieveling is!

BF1-2

Misschien steken ze Titanfall 2 beter nog even in de frigo totdat iedereen in de lente van 2017 een beetje uitgekeken is op Battlefield One en er terug wat geld in het laatje is? Vooral nu de reactie op de tech demo maar lauwtjes is, kan de game wat extra rijpingstijd best gebruiken. EA denkt misschien dat de formule als 1+1 = 2 gaat uitpakken, maar wij verwachten eerder een 1+1 = 1,5 vergelijking. 

Wat denken jullie? Gaat Titanfall 2 een succesvolle launch tegemoet naast Battlefield One? Of gaat de juggernaut die de Battlefield-franchise is TF2 kannibaliseren?

 

No more articles
Meer in Media, PC, PS4, Screenshots, Specials, Xbox One
PS4 Slim
PS4 Slim ondersteunt 5Ghz WiFi

Sluiten