Ook de Lord of the Rings is niet ontsnapt aan zijn eigen Lego game. Tijd om eens te polsen wat Traveller’s Tales met deze blockbuster in petto heeft.

Het concept van Lego games

Er is geen echte filmklassieker in het archief of het krijgt van Traveller’s Tales wel een op Lego gebaseerd game, maar brengt dat meervoud ook dezelfde kwaliteit en vernieuwing met zich mee? Deze Lord of the Rings kreeg van huis uit de standaard behandeling mee en stelt daarmee een beetje teleur. De makers bekijken het terug van de humoristische kant, wat de diepgang qua gameplay niet altijd ten goede komt.  Pluspunt bij het verhaal is wel dat de tussenfilmpjes met spraak en animatie voorzien zijn, zodat het ook lijkt alsof je de echte scènes uit de films aan het bekijken bent, iets dat voor het DS platform toch niet regelmatig gebeurt. Je krijgt tijdens het spel dan ook alle belangrijke scènes van de drie films te zien, netjes getransformeerd in een Lego jasje.

Lego The Lord of the Rings

Lego The Lord of the Rings

Puzzelen met de personages

De gameplay laat je met elk bekend en wat minder bekend personage uit de films spelen. Dat doe je echter nooit met meer dan twee zichtbare personages op het scherm die je clan voorstellen. Je clan bestaat echter vaak uit meerdere personages waar je met de schouderknoppen of het touchscreen kunt tussen kiezen. Het figuurtje op je scherm verandert dan in dat gekozen personage. Elk personage heeft daarbij zijn eigen kenmerken en mogelijkheden die je tijdens het spel moet aanwenden om puzzels of uitdagingen op te lossen. Een elf, zoals Legolas, kan hoger springen en heeft een boog om bepaalde doelwitten te kunnen raken. Hobbits als Frodo en zijn kompanen zijn dan weer klein en kunnen via kleine tunnels naar plekken die je met de andere personages niet kunt bereiken. Vaak moet je Frodo en zijn kleine bondgenoten ook gebruiken voor meer dagelijkse zaken als voorwerpen uit het water vissen, een vuurtje maken om een doorgang vrij te maken, in de grond spitten naar voorwerpen, en dergelijke.

Lego The Lord of the Rings

Lego The Lord of the Rings

Deze klusjes en activiteiten zijn van belang om de vele omgevingspuzzels op te lossen. Het zijn echter nooit echt hersenkrakers en je wordt steeds met de nodige tips bijgestaan. Vaak moet je voorwerpen zien te combineren tot een geheel alvorens je weg te kunnen verderzetten. Minpuntje is misschien dat hiervoor niet de functionaliteit van het touchscreen werd benut. Lego en puzzelen met blokjes zou op het touchscreen goed moeten samengaan. De boss fights en gevechten tussendoor dragen bij aan de afwisseling en variatie en dat geldt ook voor de locaties in de speelwereld. Het tweede figuurtje op je scherm kan je ook een bepaald personage toewijzen. Met de X-knop kan je dan snel wisselen tussen de twee geselecteerde personages op je scherm, die je kiest afhankelijk van de situatie. Soms heb je wel de indruk dat het tweede figuurtje wat onbeholpen is en het tijdens gevechten wel eens rake klappen krijgt door in de weg te staan, of op een verkeerde plek halt te houden. Plus- of minpunt is dat je eindeloze levens ter beschikking hebt en steeds het gevecht verder kan zetten waar je het loodje legde.

Extra’s in de gameplay

Behalve over Lego bolletjes rennen om punten te verzamelen kun je ook op zoek gaan naar schatkisten in de verschillende levels of medaillons trachten te verkrijgen door een taak te vervullen voor een personage die je op je weg tegen komt. Op die manier speel je extra’s vrij zoals profielen met achtergrondinformatie van de personages, plattegronden van de locaties, en meer outfits en abilities voor de personage editor. Met deze laatste kun je zelf een personage ontwerpen, gekleed en met de abilities die aan jouw wensen voldoen.

Lego The Lord of the Rings

Lego The Lord of the Rings

Het oordeel van de ring

Hoewel dit spel ietwat aanvoelt als een middenmoter weet de Lego charme het naar een wat hoger niveau te tillen. Qua graphics en geluid zit het ook wel goed, maar Traveller’s Tales lijkt het echter qua gameplay op voorzichtig te spelen met hun franchise en dat is spijtig, want vroeg of laat zullen ze toch wat vernieuwing in de reeks moeten blazen. Fans van de reeks of de film trilogie zitten echter wel goed met deze titel en zullen in midden aarde de lege momenten goed weten op te vullen.

Meer in N3DS, N3DS Reviews, Reviews
Castlevania: Lords of Shadow – Mirror of Fate exclusief voor 3DS