Geloof het of niet, maar de One Piece franchise bestaat ondertussen al 17 jaar. In 1997 zag de manga voor het eerst het levenslicht, waarna twee jaar later de eerste anime aflevering de beeldbuizen onveilig maakte. Het duurde daarom ook niet lang vooraleer de eerste One Piece game op de markt kwam, in het jaar 2000. Nu 14 jaar later komen Namco Bandai en ontwikkelaar Ganbarion met One Piece: Unlimited World RED voor de PlayStation 3, PlayStation Vita, Wii U en 3DS, maar doet deze zoveelste game de One Piece serie eer aan? Wij gingen het voor je na.

The story goes on

De game begint met Luffy en zijn bemanning die de mysterieuze Pato ontmoeten, wiens levensmissie het is om gewoon “iemand te ontmoeten”. Na het leiden van Lufft en de bemanning naar het nóg mysterieuzere Forgotten Island, wordt al snel de hele crew ontvoerd door The Red Count, met uitzondering van Luffy en Pato. Het is aan deze twee om de crew te redden en het mysterie van het eiland te ontrafelen.

Het verhaal behoort tot de One Piece standaard met een goede hoeveelheid van humoristische en meer serieuze momenten. Het is geen spectaculair verhaal, maar het doet wat het moet doen op een mooie en aangename manier. Een minpuntje voor nieuwkomers tot de One Piece franchise, is wel het feit dat geen enkel personage van de Straw Hat crew (het piratenclubje van Luffy) wordt geïntroduceerd. Er wordt weldegelijk van de speler verwacht dat ie weet wie welk personage is.

GameSnackBE-One-Piece-Unlimited-World-RED-Screenshots-01

Overpowered

Unlimited World RED is en speelt als een third person actie RPG game, een beetje als de Kingdom Hearts games van Square Enix. Allereerst krijg je de controle over Luffy, die dankzij zijn rekbare armen over unieke grijphaak vermogen beschikt om met alle gemak de spelwereld te verkennen. Wanneer je crewleden van de Straw Hat bevrijdt, kun je een party met deze personages vormen en kun je op elk gewenst moment de controle over dat personage nemen, een mechanisme dat we wel vaker terugzien bij party-based singleplayer games.

Elk personage beschikt over een simpele standaardaanval, een sterkere aanval, een ontwijk- en een springvermogen. Het is de bedoeling om al deze aanvallen aan elkaar te koppelen om zo een aantal indrukwekkende combo’s ineen te stoven. Verder kunnen alle personages ook een unieke super move uitvoeren van zodra een speciale meter helemaal gevuld is. Deze super moves zien er geweldig uit en zijn ook voor ieder personage verschillend. Zo ontketent Luffy bv. een supercharged punch dat slechts één vijand kan raken, terwijl Zoro een radius attack kan uitvoeren om drukke situaties de baas te kunnen. Het vullen van deze meter gebeurt door vijanden te verslaan en, naar onze mening, vult deze meter zich veel te snel, waardoor gevechten nauwelijks een uitdaging vormen. Hierdoor voelen de personages ook serieus overpowered aan, wat leuk is op het begin maar al snel afgezaagd wordt naarmate de game vordert.

Het hoogtepunt van de game zijn de boss fights, deze zijn gigantisch! Elke eindbaas heeft een bepaald patroon dat je moet volgen om ze te verslaan. Hoewel de patronen vaak voor de hand liggend zijn, vormen ze de eerste keer toch een aardige uitdaging. Deze gevechten worden zelfs nog aangenamer als je samen met een vriend zou spelen, die in de kan meespelen als een party member.

GameSnackBE-One-Piece-Unlimited-World-RED-Screenshots-02

Eer aan de franchise

Het verslaan van vijanden vult niet alleen je speciale meter voor je super move, maar je verdient er ook munten mee. Met deze munten kun je jouw stad verder uitbreiden door gebouwen en faciliteiten als een ziekenhuis, magazijn, taverne, etc. te plaatsen. Deze nieuwe bouwen helpen je dan verder gedurende je trektocht door nieuwe medische benodigdheden en upgrades, wapens en andere nuttige dingen te kopen.

Qua grafische stijl doet de game de originele manga zeker eer aan, doordat er veel gebruik wordt gemaakt van felle kleuren. De cel-shading stijl brengt elk personage en vijand tot leven in glorieuze 3D emoties en reacties weergegeven met symbolen die vaak worden gezien in anime. Ook de omgevingen zijn rijk aan kleur en details, en variëren van badplaatsen tot woestijnen, besneeuwde bergen en ijsgrotten.

GameSnackBE-One-Piece-Unlimited-World-RED-Screenshots-03

De One Piece saga is glorieus geportretteerd in Unlimited World RED, met levendige en excentrieke personages en een unieke originele verhaallijn. De game zelf lijdt echter aan het “Overpowered-personages-syndroom” waardoor gevechten al snel saai worden, maar gelukkig zijn er wel nog de serieuze boss battles. Voor de fans van de serie is Unlimited World RED zeker een aanrader, maar ook nieuwkomers tot de serie zullen zich kostelijk amuseren.

Meer in N3DS, Nieuws, PC, PS3, PS3 Reviews, PSVita, Reviews, Wii U
Pre-order Alien: Isolation komt met originele cast