Pokémon black and white 2 is het tweede spel van de vijfde generatie Pokémon games, uitgegeven door Nintendo’s dochteronderneming The Pokémon Company en ontwikkeld door de Japanse videogame-ontwikkelaar Game Freak. Toegegeven, het is voor mezelf al sinds de eerste Pokémon game (Pokémon Red & Blue) geleden dat ik een virtueel monster gevangen heb, maar Pokémon is op dit moment terug en populairder dan ooit met Pokémon Black and White 2!

Pokémon Black and White 2 speelt zich twee jaar na de eerste Black and White game af. Je wordt terug gedropt in de Unova wereld, waarin je doorheen het spel een echte Pokémon held wordt. Het verhaal lijkt door de jaren heen niet veel veranderd of ingewikkelder geworden. Nog steeds geeft een professor bij het begin van het spel een korte uitleg en je eerste Pokémon. Hierna wordt je aartsrivaal en uitdager voorgesteld en vervolgens trek je erop uit om Pokémons te vangen, te trainen en leiders van verschillende gyms voor schut te zetten met je ‘Poké-kunsten’ .

GameSnackBE-Pokemon-Black-And-White-2-Screenshot-01

De sterkte van de Pokémon-reeks ligt misschien wel in het turn-based vechtsysteem en hieraan is gelukkig niets veranderd. In hoog gras of bij het uitdagen van Pokémon trainers vecht je het nog steeds beurt na beurt uit. Tussenin kan je zoals steeds gebruik maken van items, wissel je van Pokémon en plan je je volgende aanval zorgvuldig volgens het blad-steen-schaar principe.

De herkenbaarheid en eenvoud van de Pokémon games zijn hun grootste sterkte, maar meteen maakt deze eigenschap alle games zo kwetsbaar. Een vertrouwde formule is aangenaam, maar het is een dunne lijn met het in herhaling vallen. Deze paragraaf klinkt misschien negatief, maar zou voor sommige Pokémon Black and White 2 gamers van toepassing kunnen zijn.

Het enige waaraan ik mezelf ergerde zijn de veel te lange dialogen en scènes, waarin je letterlijk gevangen zit om naar je scherm te staren. Het verhaal mag dan wel complex, diepgaand en uitgebreid zijn, bij het aantal dialogen mochten dit iets minder.

GameSnackBE-Pokemon-Black-And-White-2-Screenshot-02

Grafisch

Grafisch gezien is deze de mooiste Pokémon game op Nintendo’s handheld en echt alles lijkt uit de DS gehaald op het gebied van graphics. De omgevingen waarin je terecht komt zijn gevarieerd en zijn allen ingekleed in een eigen thema. Ook de verschillende gyms zijn stuk voor stuk meesterwerken.

Het meeste van de tijd staar je op een eerder traditioneel bovenaanzicht, zoals we gewoon zijn van Pokémon games. In enkele steden wordt er ook gebruik gemaakt van pseudo 3D, zodat je ook doorheen de diepte jezelf kan verplaatsen.

Wanneer we er de gedetailleerde veranderingen nagaan, merken we ook dat de animaties van de gymtrainers en de aanvallen van je Pokémon vlotter zijn. Tot slot zijn er ook een aantal interface-elementen onder handen genomen.

GameSnackBE-Pokemon-Black-And-White-2-Screenshot-03

Multiplayer en Features

Tussen de handvol nieuwe features zit de mogelijkheid voor het opnemen van je eigen Pokémon film in de PokéStar Studios, een Memory Link om de originele Pokémon Black and White te linken en een ingame shop waarin je de winkels van je online vrienden kan tegenkomen. Een hoop nieuwigheden, maar toch zijn deze allemaal zeer voorzichtig en blijft de echte revolutie uit.

Tot slot ontgrendel je achievements of zogenaamde medals door het vervullen van bepaalde doelen. Zoals bij de vele andere games die van dit systeem gebruik maken, verlengt dit ook bij Pokémon Black and White 2 de speelduur en werkt dit zeer belonend en dus verslavend.

GameSnackBE-Pokemon-Black-And-White-2-Screenshot-04

Pokémon Black and White 2 is de meest complete pokémon game van dit moment. De makers voegen een geslaagde mix van functionaliteiten en extra’s toe, zonder aan de succesvolle basis van elk Pokémon game te komen. Gooi hier bovenop nog eens een mooie weergave en je begrijpt waar de verdiende hoge score vandaan komt!

Meer in N3DS, N3DS Reviews, NDS, Reviews
Jetpack Joyride Review