We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In “In depth” gaan we dieper in op een of meerdere nieuwsartikelen die op een bijzondere manier (hetzij positief of negatief) onze aandacht hebben getrokken.

Deze week: Come and see next week…

Na Final Fantasy VII, komt Square Enix nu met het nieuws dat ook de nieuwe Hitman uitgebracht wordt in “episodes”.

Ohlala daar gaat we tegen ten moeten strijde trekken!”, denken jullie vast. Maar dat dunkt me voorbarig. In se is er niks mis met het concept van games in episodes te maken en te releasen. Beide zijden van de transactie kunnen daar namelijk bij gebaat zijn.

Voor de publisher, die vaak het geld voorschiet aan de developer, is dit een interessante manier om het risico wat af te dekken. Immers triple-A games kosten handen vol geld en of dat bedrag ooit terugverdiend zal worden is onzeker. Door 1 of 2 episodes te releasen kan de publisher als het ware zijn teentjes in het water steken en voelen wat de reactie van de markt is alvorens voor ettelijke miljoenen euro’s de sprong in het diepe te wagen. Afhankelijk van de initiële feedback kunnen latere episodes dan nog wat bijgestuurd worden.

SquareEnix_Hitman_Controverse

De vorige Hitman was niet zonder controverse

Langs de consumentenzijde (dat zijn wij!) geeft het ons “opties” en hoewel dit woord te pas en te onpas gebruikt wordt om vaak twijfelachtige beslissingen van publishers te verantwoorden, vind ik het hier wel op zijn plaats. Er zijn namelijk veel games die mijn geld vragen, om nog maar te zwijgen over mijn tijd en energie (als werkende mens heb ik het moeilijker en moeilijker om in een 80+ uur RPG te duiken bijvoorbeeld). In theorie laat dit episode-model mij toe om te kijken wat wat is zonder dat ik meteen de volle pot moet betalen. Ik kan telkens opnieuw beslissen of ik verder investereer of niet. Misschien ben ik uitgekeken op de game na 3 episodes, dan heb ik zo’n 30€ kunnen besparen!

DriveClub (PS4) is misschien niet meteen een episode-game maar als we dit even als voorbeeld nemen ben ik daar ook heel geleidelijk ingerold. De reviews over dit spel waren indertijd eerder matig dus ik besloot de game niet te kopen. Later echter kwam er een gratis PS+ versie die ik gretig probeerde. Omdat het mij beviel investeerde ik 25€ om de full version te unlocken. Eens daar doorheen had ik honger naar meer en kocht ik ook de seasonpass voor 25€. Ondertussen heb ik mezelf ook voor 10€ de Bikes uitbreiding kado gedaan. Alles samen 60€ die ik niet wou spenderen op dag 1 en nu toch uitgegeven heb. En bovendien nooit spijt van gehad omdat ik nergens het gevoel kreeg dat ik ze moést uitgeven.

EvolutionStudios_DriveCLub

DriveClub had dan misschien geen episodes, de aanschaf van de volledige game had er veel van weg

Maar ik zei daarnet al “in theorie” en het is daar dat katten op koorden komen en apen uit mouwen. Want ook al spendeer ik als consument maar 15€ aan de eerste 2 levels op, een of andere manier heb ik wel “een investering” gedaan. Aan een investering zijn inherent risico’s verbonden en die wil ik natuurlijk zo beperkt mogelijk houden. In de huidige markt vind ik helaas dat ik daarvoor onvoldoende garanties krijg.

Om maar enkele bezwaren te noemen: Heb ik na die 1 of 2 episodes een volwaardig, op zichzelf staand verhaal gekregen? Of eindigen we op een cliffhanger die mij moet dwingen om de rest te kopen? Stel dat ik de seasonpass koop voor 60€ om meteen alle episodes voor mezelf veilig te stellen. De rest van de wereld doet dat misschien niet en de aanvankelijke verkoop van de eerste episodes valt tegen. Ergens heeft Squenix dan wel een verplichting om toch de 5 geplande episodes te maken, maar nergens is er een kwaliteits- of hoeveelheidsverplichting. Aangezien ze in dit scenario geld aan het verliezen zijn, zullen ze alles trachten te doen om dit te beperken. De volgende episodes zijn dan misschien véél korter? Of hebben bugs? Nergens is er een contract dat stipuleert welke verplichtingen er precies zijn. Wat het minimum is, zowel in kwaliteit als in content, is nergens vastgelegd! We zien tegenwoordig meer en meer triple-A titels die hun zestig-euro-prijskaartje niet kunnen verantwoorden in termen van content (*kuch* Destiny *kuch* Star Wars Battlefront *kuch*), dus ik hou mijn hart vast als ze die weinige hoeveelheid ook nog eens in stukken gaan kappen! Als ik het goed begrijp zal Episode 1 van Hitman trouwens de fucking tutorial zijn?! Whaaaaa?!

SquareENix_FF7_Remake

De Final Fantasy VII remake ziet er beter uit dan ooit, maar zal in stukken en brokken gereleased worden…

Het gevolg is dat ik wellicht ga afwachten en als nog meer mensen die logische reflex hebben, zal de publisher niet het verhoopte “marktgevoel” krijgen van die eerste episodes. De verkoop zal geen weerspiegeling zijn van de echte interesse in de markt. Want interesse, die heb ik wel degelijk! Mogelijk gaan zij dan toch de latere episodes krapper budgetteren en eindigen we met een minderwaardig Hitman-spel, terwijl die franchise beter verdient. Dus die episodes, ik ben er niet op tegen, maar er zijn nog te veel valkuilen in het systeem voorlopig. Dus bedankt, maar ik kijk nog even katten uit bomen.

En jullie? Zien jullie die episodes zitten? Hebben jullie voldoende vertrouwens in Square-Enix? Of andere uitgevers? Laat het horen in de comments!

No more articles
Meer in Featured, Nieuws, PC, PS4, Specials, Xbox One
DOOM komt terug op 13 mei – Trailer en collector’s editie voorgesteld

Sluiten