Het is al twaalf jaar geleden sinds het laatste deel in deze serie, maar het moet gezegd dat Age of Wonders nog niets van zijn boeiende gameplay heeft verloren. Een beetje vreemd misschien dat een game die je enkel met de muis speelt je zo in zijn greep weet te nemen. Toch mag je dit verwachten van deze titel. Het speelveld ziet er grafisch misschien wat simpel uit, maar de gameplay is beresterk.

De Commonwealth en de Elven Court

Aan elk verhaal zitten twee kanten en dat heb je ook bij de campagne. Enerzijds kun je voor de Elven Court kiezen of anderzijds voor de kant van de Commonwealth. Tijdens een grote vergadering van machtshebbers van verschillende rassen is er oproer ontstaan en werd er dan maar naar de wapens gegrepen. In de commotie werd een elfenprins gedood en de schreeuwen van verraad galmden tot ver daarbuiten. Als elfenprinses kun je op zoek gaan naar wraak voor je dode broer en de verraders binnen de Commonwealth de rekening voorschotelen. Anderzijds kun je als een ambitieuze onderdaan jezelf bewijzen binnen de Commonwealth door de strijd aan te gaan met de elfen en andere niet bevriende rassen. Zij beschuldigen de elfen van verraad en heidense praktijken. Welke zijde je ook kiest of gewoon lekker beide doorloopt, het verhaal is boeiend genoeg om je betrokken te voelen bij de gang van zaken. Het ziet er grafisch dan niet zo denderend uit, maar tijdens het verhaal word je toch op knappe staaltjes game-art getrakteerd in de vorm van afbeeldingen.

GameSnackBE-Age-of-Wonders-III-Screenshots-01

Turn-Based Strategy

Inderdaad, turn-based en dus niet RTS. Tijdens je beurt verplaats je dus je eenheden, genereer je nieuwe eenheden of andere bouwstructuren, doe je aanvallen, enz. waarna het de beurt is aan je tegenstander. Dit alles gebeurt in een zijwaarts bovenaanzicht. Ervaren strategiefans zullen niet veel vernieuwing vinden in deze titel, maar alles is wel degelijk uitgewerkt. Nieuwkomers binnen het genre worden via de proloog makkelijk wegwijs gemaakt in de aspecten van de gameplay. Zo kan je er ook goed aan doen om eventjes de interface te bestuderen alvorens je begint. Een nieuwigheid om een eenheid van de tegenstander aan te vallen is dat je dat nu ook manueel kan doen.  Alleen is het niet veel meer dan een geanimeerde versie van de zaken. Je zal dan ook al snel voor auto combat kiezen, temeer omdat het ook sneller gaat zo.

Tijdens de game kom je ook wel een paar opmerkelijke zaken tegen zoals een variabele AI, maar ook uit eigen hoek wanneer de populatie van een door jou veroverde stad begint te rebelleren uit ontevredenheid. Je bevolking tevreden houden is dus ook een belangrijke zaak, want als je een stad verliest verlies je ook het inkomen daarvan en de mogelijkheid om er eenheden te produceren.

GameSnackBE-Age-of-Wonders-III-Screenshots-02

The good and the bad

Een ander aspect is dat je in sommige situaties kunt kiezen tussen een goeie daad verrichten of een duivelse daad. Een pas veroverde stad kan je absorberen door hem gewoon op te nemen in je rijk zoals hij is, maar je kan hem ook platbranden of leeg plunderen. Een vierde optie is om de stad te laten bevolken door een ander ras. Die goeie daden kun je af en toe ook verrichten door een op vlucht slaande vijand gewoon te laten lopen of hem toch nog een kopje kleiner te maken. Wil je dus de bad-ass of de dictator uithangen, dan kan dat wel.

De AI en zijn gedrag

Wat betreft de AI kunnen we zeggen dat we enkele fraaie staaltjes naar voren hebben zien komen. Ook als je vanaf een bepaald punt herbegint, kun je in een ander scenario terechtkomen dan in je vorige beurt. Dit levert uitdagende gevechten op die je niet altijd op voorhand kan inschatten. Sommige situaties kun je ook wel uitlokken door je tegenstander te provoceren. Dat kan onder meer door simpelweg voet te zetten op hun grondgebied. Gelukkig kom je in de campagne ook leiders van steden tegen die het goed voor hebben en zich bij je aansluiten of een quest voor je hebben die je kan uitvoeren voor een extra bonus.

GameSnackBE-Age-of-Wonders-III-Screenshots-03

Iemand een scenario?

Dit is één van de onderdelen die extra speelwaarde toevoegen aan de game. In een scenario word je een bepaalde situatie voorgeschoteld die jij moet weten om te buigen in je voordeel om te winnen. Dit gaat vooral over het verslaan van de vijand binnen bepaalde gebieden en steden weten te veroveren. De mappen waarop je speelt zijn daarbij ingedeeld in klein, medium, groot, en extra groot. Wie beurtelings met een vriend achter hetzelfde scherm wil spelen kan dat ook in een scenario. Er zijn namelijk meerdere partijen betrokken in een scenario, maar doorgaans worden die bestuurd door de AI, tenzij je de controle over een alliantie ook zelf wilt beheren. Om het geheel af te ronden is er ook nog eens een random map generator voorzien. Genoeg maps en scenario’s voor zij die alles in de campagne hebben gezien.

Met zijn allen

Een multiplayerluik mocht natuurlijk niet ontbreken bij deze titel. Leuk aspect daaraan is dat je uit alle twaalf rassen in de game kan kiezen. De verschillende rassen hebben daarbij ook hun eigen karakteristieken om voor een gevarieerde gameplay te zorgen. Interessant is ook dat je hero personage over allerlei karakteristieken beschikt die je door level-ups kan opwaarderen met skill points. Het lijstje van mogelijkheden of specialisaties is daarbij trouwens vrij groot. Dit is ook in de singleplayer het geval voor wie het zich afvraagt. Dat het in de multiplayer enkel om winnen gaat hoef je niet te vragen natuurlijk, maar een menselijke tegenstander is nog altijd interessanter dan een computergestuurde.

GameSnackBE-Age-of-Wonders-III-Screenshots-04

In een notendop

Deel drie van deze serie heeft dan wel lang op zich laten wachten, maar het is een degelijke strategie titel geworden die zich met andere toppers kan meten. De game brengt niet veel vernieuwing, maar wat het doet doet het goed. Dat je veel speelwaarde voor je geld krijgt en een vlotte gameplay, maakt het een aanrader voor ieder die graag eens een strategiegame speelt.

Meer in Nieuws, PC Reviews, Reviews
Diablo III: Reaper of Souls reeds 2,7 miljoen keer verkocht