Beware Planet Earth is een klassieke Tower Defense Indie game gecreeërd door Lightmare Studio en uitgegeven door Bandai Namco. Je komt terecht op Barney’s boerderij. De bedoeling is dat je, door alle seizoenen heen, helpt om de koeien van Barney te beschermen. Hiervoor krijg je regelmatig geschenken van Barney die je hiermee kunnen helpen. Sluwe buitenaardse wezentjes proberen immers om Barney’s koeien te stelen! Daar Barney opgesloten zit in zijn buiten toilet, moet jij hem helpen.

Story: Beeuuuhhh!

Barney’s boerderij wordt overspoeld door gemene buitenaardse mannetjes, Martians genaamd. Ze komen van Mars en hebben als doel de aarde aan te vallen en Barney’s koeien te stelen. Deze wezentjes hebben elk hun eigen rank. Je hebt bijvoorbeeld rode ninja’s, strijdermarsmannetjes, plichtsgetrouwe marsmannetjes, getikte wetenschappers, … Het is jouw taak deze uit te schakelen voor ze er vandoor gaan met Barney’s koeien. Om je te helpen krijg je door het spel heen af en toe een voorwerp van Barney die je kunnen helpen om zijn boerderij te verdedigen. Zoals een stroomstootmachine, een zieke koelkast die niest en zo de marsmannetjes uitschakelt, landmijnen, machines om nieuw gereedschap te bouwen (creeëren tandwielen en grondstof) en nog veel meer. Ieder level vindt plaats in openlucht en is volgens een vaste structuur opgebouwd. Een pad waar je vijanden lopen, grasperkjes waar je je verdedigingsmechanismen kan plaatsen, de plaats waar je koeien staan, …

GameSnackBE-Beware-Planet-Earth-Screenshots-01

De gameplay: Time’s running!

Wanneer je begint te spelen krijg je stelselmatig een kleine tutorial voorgeschoteld, daarna start de gameplay, je krijgt een bepaalde tijd waarin je je vijanden kapot moet zien te krijgen. Lukt dit je niet, dan zal je je level opnieuw moeten doen. Zoals ik al vermeldde krijg je hiervoor regelmatig geschenkjes van Barney toegestopt, handig is vooral het stroomstootwapen waarmee je je vijanden en objecten kunt uitschakelen of vernietigen. Je kan er ook mee hooiballen verbranden of het schild van je vijand naar de vaantjes helpen. Maar let wel op, na zo’n twintig seconden wordt het apparaat te warm waardoor het kapot kan gaan. Wanneer je machine kapot is moet je een tijdje wachten vooraleer je deze weer kan nuttigen. De interface is zeer makkelijk. Je kan je level vooruitgang volgen en het aantal koeien dat je moet beschermen. Er zijn zo’n 46 levels opgedeeld in de verschillende seizoenen. Je kan kiezen tussen twee modus, Normal mode voor beginners en Veteran mode voor gevorderden. Tot twintig verschillende machines kunnen worden unlocked en de twintigtal verschillende Martians (buitenaardse wezentjes) stellen je voor een ware uitdaging.

GameSnackBE-Beware-Planet-Earth-Screenshots-02

Muziek, sfeer en graphics

Cartoon-achtige kleurrijke graphics vergoten in een uiterst gezellig boerderij sfeertje met af en toe een dosis humor in verwerkt. Barney’s monoloog bijvoorbeeld. Verder is de game mooi uitgewerkt en zeker niet gesofisticeerd. De muziek vond ik persoonlijk iets minder. Constant hetzelfde deuntje, na een tijdje zet je de muziek gewoon uit, omdat deze gewoonweg frustrerend wordt. Je kan natuurlijk ook een eigen playlist laten afspelen tijdens het gamen. Een ander minpuntje in deze game is het feit dat breedbeeldresoluties niet worden ondersteund, waardoor je brede zwarte randen op je scherm krijgt.

GameSnackBE-Beware-Planet-Earth-Screenshots-03

Het verdict

Hou je van PopCapgames? Dan zal deze strategische tower defense indie game bij jou zeker in de smaak vallen! De game kan je downloaden via Steam en bedraagt zo’n kleine 10 euro. De gameplay zal je niet vlug vervelen en je zal met de 46-tal levels absoluut de nodige uurtjes hierop kunnen spenderen. De ontwikkelaar heeft intussen ook bekend gemaakt dat er nog extra gratis levels voor deze game op komst zijn. Deze game zal je in positieve zin verbazen, opfleuren en zonder twijfel veel plezier schenken!

Meer in Nieuws, PC, PC Reviews, Reviews
Life Goes On Review