Bound By Flame is een creatie van de uitgever Spider. Die klinkt in de gamewereld eerder onbekend, maar zorgde toch al voor een aantal games op de markt zoals “The Testament of Sherlock Holmes” en “Sherlock Holmes vs Jack The Ripper”. We konden sowieso besluiten dat Spider niet veel ervaring had op het maken van RPG-games, maar voor alles is een eerste keer. Helaas hebben ze bij de eerste poging de bal volledig misslagen en waarom precies lees je hieronder.

Storyline and (bad) acting

Bij Bound By Flame speel je de rol van een huurling die de naam Vulcan met zich meedraagt. Hij wordt doorheen de game bezeten door een vuurdemon die je zelf in de hand hebt. De wereld waarin je vertoeft is namelijk overspoeld door ‘ondoden’ die tot leven gewekt worden door de Ice Lords. En dit enkel met de reden omdat ze slecht van aard zijn en zo de wereld willen vernietigen. Iedereen wil ze daarom tegenhouden en niet om enkel hun eigen hachje, maar ook dat van anderen te redden. De demon die in je lichaam zit, wil daarentegen ook zijn krachten terug die de Ice Lords van hem hebben afgenomen. Doorheen dit verhaal wordt je voor een hoop morele keuzes gesteld die er dan voor zorgen dat je de vuurdemoon al dan wel of niet je lichaam laat overheersen.

GameSnackBE-Bound-By-Flame-Screenshot-04

En al dit, in combinatie met hun trailers, klonk en zag er zo indrukwekkend uit dat de verwachtingen hoog waren. Helaas werd daar de eerste fout gemaakt. Want dit bovenstaande klinkt allemaal veel spannender dan het in werkelijkheid is, en dit word ook mede mogelijk gemaakt door het slechte ‘acteerwerk’.

De dialogen zijn ronduit rampzalig. Om een voorbeeld te geven gaan we naar de beginfase van de game waarbij Vulcan bezeten wordt door de demoon. Het ene moment is hij verwondert en vraagt hij aan zijn commandant wat er net gebeurd is, en het andere vraagt hij al direct een promotie omdat hij met die krachten een baas heeft verslaan. En van begin tot einde is het verhaal voorzien van enorm povere gesprekken die enkel en alleen maar voor verwarring zorgen. Daarnaast is je stoere krijger voorzien van een ongepast Hollywood-achtig accent waarbij het woord ‘fuck’  meer gebruikt wordt dan er vijanden vermoord worden.

GameSnackBE-Bound-By-Flame-Screenshot-02

Grafisch en gameplay

Grafisch waren we niet onder de indruk, zeker niet voor een game die we spelen op een next-gen console. De gebieden op zich zijn wel oké, maar de afwerking laat te wensen over. Zo zagen we in elke cutscène opnieuw de starre blikken die de karakters vertoonden en daar bovenop nog een aantal bugs waarbij we checkpoints mochten gaan herladen. Wat ons ook direct opvalt is het houterig lopen van je personage. De physics zijn niet wat ze horen te zijn en dat weerkaatst zich in de gameplay. We hebben het gevoel dat we met een onafgewerkt spel te kampen hebben en dat vinden we jammer.

Je beschikt ook over een journal waar je allerhande informatie over de quests kan terugvinden. Ook hier stoten we opnieuw op onafgewerkte of ondoordachte kleinigheden. Zo wordt er bij elke vijand omschreven hoe je hem het best benadert om je dat extra voordeel te geven in de strijd. Helaas zijn er zoveel vijanden en is de omschrijving niet voorzien van een afbeelding, waardoor we in de verste verte niet weten over wat voor vijand het precies gaat.

GameSnackBE-Bound-By-Flame-Screenshot-05

Het craftingsysteem is simpel maar duidelijk. Hier hebben we geen enkele moeite mee gehad en krijgen we het gevoel dat we niet voor niks op zoek zijn naar grondstoffen. Je kunt zo je eigen traps en potions maken op een simpele manier die voor een hoop verlichting zorgt. Ook de skill tree zit goed in elkaar en laat je op je eigen manier kiezen voor welke vechtstijl je gaat. Met 2 dolken tegelijk of met een longsword en schild ten velde gaan is een keuze die we zelf maken en dat zorgt voor een leukere game ervaring.

Moeilijkheidsgraad, met de nadruk op moeilijk

Moeilijkheidsgraad, een instelling die iedereen naar genoegen verkiest voor het starten van een game. Wij kozen voor een moeilijkheidsgraad die uitdagend was en die had zijn naam zeker niet gestolen. We hebben zelden zo’n moeite moeten doen om onszelf doorheen een horde vijanden te slaan, want bij Bound By Flame is dit gewoonweg niet doenbaar. En dit leek ons in het eerste opzicht positief vanwege het volgende: Een game waarbij je eindelijk moest nadenken over je vechttechniek voordat je de vijand benaderde en niet zomaar in het wilde weg begon te slaan.

GameSnackBE-Bound-By-Flame-Screenshot-06

Tegen een paar vijanden was dit leuk en doordacht en had je echt het gevoel dat je niet zomaar als een kip zonder kop aan het spelen was. Je moest er bij nadenken en het was, zoals de moeilijkheidsgraad het vertelde, een uitdaging. Totdat je meerdere vijanden tegenkwam wat resulteerde in een snelle dood. Want zelfs de kleinste aanval verminderde een kwart van je leven, dus de enigste optie was blokken met je schild en dit totdat je een gaatje vond om uiteindelijk een zwaai met je zwaard te verkopen. Dit zorgt voor ellenlange gevechten die aartsmoeilijk zijn door de hoge sterfkans en zet op zijn beurt zo de uitdaging om in frustratie.

En daar waar het schoentje knelt denken ze verlichting te brengen met een compagnon. Die kan je zelf kiezen en meenemen op bepaalde missies. Helaas blijkt hij enkel een lokaas te zijn en sterft hij zelfs nog meer dan jijzelf. En hiermee komt de zoveelste teleurstelling op het lijstje te staan.

GameSnackBE-Bound-By-Flame-Screenshot-01

In 1 woord: teleurstelling. Het had zoveel meer kunnen zijn dan het uiteindelijk is geworden. De intentie is er maar de afwerking ontbreekt en voor een gamer is dit cruciaal. Je kunt je niet inleven in het verhaal door de stramme dialogen die ertussen worden gevoerd. Je hebt geen gevoel een onoverwinnelijke strijder te zijn doordat je keer op keer sterft. Dus de prijs/kwaliteit verhouding is hierdoor slecht en maakt dit de eerste flop te zijn op de next gen console.

Meer in Nieuws, PC Reviews, PS3 Reviews, PS4 Reviews, Reviews, Xbox 360 Reviews
EA Sports UFC 2014
EA Sports UFC Review