We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het verhaal achter Platformines – ontwikkeld door Magiko Soft – is er eentje vol verrassingen! Dankzij een eerste “Dev. Diary” krijgen spelers de kans te weten te komen hoe een ontwikkelaar met nieuwe ideeën op de proppen komt.

“In 2011, na enkele maanden hard werk, hadden we een degelijke 2D-platformer engine gebouwd. Met die engine konden we reeds twee games uitbrengen: ‘Platformance: Castle Pain’ en ‘Platformance: Temple Death’, die het heel erg goed deden bij de hardcore gamers. Dankzij de engine konden trouwens uitgestrekte landschappen verkend worden zonder in-game laadtijden”, aldus Cedric en Ludovic (medeoprichters van Platformines).

Na het kleine, maar motiverende succes is Magiko Soft op zoek gegaan naar ideeën voor een omvangrijke platformer. Een van de medewerkers getuigt hoe een eerste prototype eruit zag: “Ik herinner mij nog een gigantische wereld, opgebouwd uit meerdere kleine platformen met een doelwit om te bereiken. Mijn neefje van 9 jaar oud wist zo uren te vertoeven in de kleine gamewereld!

Sinds september 2011 begonnen de twee vrienden frequenter met elkaar af te spreken om  alvast een beter idee te krijgen over hoe Platformines er zou moeten uitzien: “Bij Platformines dachten we -in tegenstelling tot een ander bekend spel- niet aan blokken, maar aan mist. Waarom geen wereld verkennen die gevuld is met mist, in de plaats van blokjes te verwijderen :)? Het enige wat je moet doen, is door de mist navigeren waarna deze verdwijnt, maar het plezier van het exploreren behouden blijft.”

Vervolgens gingen Ludovic en Cedric een stapje verder: de willekeurig gegenereerde werelden! “Na enkele probeersels, liet een prototype uitschijnen dat we een wereld van 1000×1000 vierkante blokken moesten overwegen. We zijn vanaf dan gestart met manieren te bedenken hoe we die omgevingen precies zouden bouwen. Na enkele experimenten wisten we erin te slagen een 2D-algoritme voor de blokken te bedenken en vonden we een manier om nieuwe zones te ontwikkelen door vooraf ingestelde waardes aan te passen.

Volgens de ontwikkelaars draaide de volgende stap alleen maar rond magie: “Toen we aan de parameters zaten te prutsen, realiseerden we ons welke adembenemende werelden we konden genereren! We zijn vervolgens gestart met het noteren van bepaalde paramaters, instellingen en patronen om vervolgens te kunnen gebruiken in de finale versie van de game”.

“Et voilà!” Dat is hoe de omgeving van Platformines tot stand is gekomen!

No more articles
Meer in Nieuws, PC
The IndieGala
Steun het goede doel met de IndieGala Supreme bundel

Sluiten