We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In “In depth” gaan we wekelijks dieper in op een of meerdere nieuwsartikelen die op een bijzondere manier (hetzij positief of negatief) onze aandacht hebben getrokken.

Deze week: Crunching the numbers – of waarom Ubisoft van de drugs moet blijven

Met verbazing las ik de voorbije week het artikel op IGN waarin Ubisoft beweert dat Siege, de nieuwste telg uit de Tom Clancy’s Rainbow Six franchise, niet alleen de best verkopende uit die reeks zal zijn, maar meteen ook hun best verkopende First Person Shooter. Dat betekent, zoals zij zelf ook onderstrepen, meer dan de 7 miljoen verkochte exemplaren van Far Cry 4!

*slik* “Wablieft?!”

Laat ons beginnen bij het begin en eens kijken hoe de voorgaande games in de reeks hebben gepresteerd. We denken dan aan Rainbow Six Vegas en Vegas 2 die verschenen op de vorige generatie consoles en PC. Beiden kunnen we met recht en reden succesvol noemen. Als we Metacritic mogen geloven vinden we ze terug met een score van +/-80%. Verder leert VGChartz ons dat Vegas en Vegas 2 elk ongeveer 4 miljoen exemplaren verkochten.

Met andere woorden betekent dit dat Siege het bijna zo goed zal moeten doen als de vorige 2 games samengeteld! Op zijn zachts gezegd ambitieus…

De timing doet er misschien toe. Als we naar de releases kijken zag Vegas het levenslicht eind november 2006. Toegegeven, het drukste moment van het jaar. Maar de tegenstand viel toen wel mee. Call of Duty 3 staat op het lijstje, maar destijds was dit nog niet de monsterfranchise van vandaag. De enige andere noemenswaardige concurrent in het genre was Gears of War, maar dat was een Xbox360-exclusive op een console die toen nog maar net zijn opmars had ingezet en vormde daarin geen competitie voor de multiplatform titel die Rainbow Six Vegas was.

De sequel vermeed helemaal de drukke feestperiode op het einde van het jaar en lanceerde in april 2008. Misschien maar goed ook want had de game gelijktijdig met de immens succesvolle Call of Duty Modern Warfare (november 2007)  in de rekken gelegen, hadden die verkoopcijfers er ongetwijfeld helemaal anders uitgezien.

Siege daarentegen stelt 01/12/2015 als lanceringsdatum voorop en komt daarmee uit nét nadat iedereen zijn geld aan Call of Duty Black Ops 3, Halo 5 en Star Wars Battlefront 3 verkwist heeft. Ik vrees dus dat dit spel pas uit de startblokken schiet wanneer de rest al over de meet is (merk op dat Siege in die lijst slechts op de 27ste plaats staat).

Niet dat iemand wil beweren dat Siege een slechte game is! Verre van! Het spel heeft absoluut troeven in handen. Iedereen die ik ken die de bèta speelde, mezelf incluis, was in positieve zin verrast.

Maar tezelfdertijd is het wel een niche-game. Het is een tactisch spel, met een lager tempo dan we gewoon zijn tegenwoordig, zonder respawns en waarin teamplay een absolute must is. Niet meteen een dankbaar spel om aan een groot publiek te verkopen, als je het mij vraagt. Je kan argumenteren dat Counter Strike met veel succes dezelfde formule hanteert. Maar wil je als nieuwkomer echt het gevecht aangaan met de reeds decennia lang regerende kampioen?

Van de marketing worden we voorlopig ook koud noch warm. Het is nog wat vroeg maar gezien de ambitieuze doelstelling, zou je verwachten dat we ondertussen bestookt worden met reclame. Dat is nog niet het geval. Waar we voor Far Cry 4 gebombardeerd werden met trailers op TV, in de cinema en op Youtube, blijft de marketingtamtam stil voor Rainbow Six Siege. Het lijkt er op dat Ubisoft “moderne” kanalen opzoekt om promotie te voeren voor de game door bijvoorbeeld die eerder genoemde bèta. Maar ook door bekende Youtubers en Twitchers het spel te laten spelen in gesponsorde video’s. Dit lijkt me nadelig voor het spel want hoewel wij allemaal dag in dag uit fanatiek bezig zijn met games, zal je om aan 7 miljoen exemplaren te komen toch ook de “casual” gamer moeten meekrijgen en tenzij ik mij vergis zit deze niet meteen op Youtube naar streamers te kijken. Nee, in de plaats daarvan zit hij of zij naar het reclameblok te gapen tussen Komen Eten en De Huisdokter en ontgaat hem of haar op deze manier zelfs het bestaan van dit spel.

Een beetje samenhangend hiermee denk ik dat Rainbow Six Siege er gewoonweg niet goed genoeg uitziet om op dezelfde manier als Far Cry 4 te promoten. Dat spel was immers grafisch echt next-gen en demonstreerde goed te kracht van de nieuwe consoles. Siege ziet er absoluut niet slecht uit, en het is misschien ook niet helemaal eerlijk om de game op basis van een bèta te beoordelen, maar eerste indrukken tellen mee en die lieten niet dezelfde indruk na als de in sneeuw gehulde Himalaya van vorig jaar.

Daarnaast blijkt dat Siege geen single player zal bevatten. Je kan de co-op missies wel solo met bots spelen, maar we weten allemaal dat dit niet voor een campaign kan doorgaan. Single player lijkt in deze tijd van online gaming en eSports misschien minder belangrijk maar ik kan jullie garanderen dat nog heel veel mensen games spelen voor de single player of zelfs uitsluitend ervoor! Amper een jaar geleden dacht Ubisoft trouwens nog helemaal anders over de noodzaak van een campaign optie. Door deze mode niet te voorzien in je spel knip je dus al een flink stuk weg van je eigen markt.

Het is trouwens niet de eerste keer dat uitgeverijen op astronomisch hoge verkoopcijfers mikken. Recent nog werden Tomb Raider en Hitman Absolution als mislukkingen bestempeld omdat ze slechts 3 à 4 miljoen  exemplaren verkochten. Ik vraag me af wat in dat geval de doelstelling was? Meer dan 4 miljoen verkochte Tomb Raiders?! Serieus?! In welk universum was dat ooit realistisch? Niet elke game kan een Grand Theft Auto verkoopskannon zijn, toch?

Ubisoft stelt dat de langdurige post-launch ondersteuning de verkoop zal stimuleren. Zelf geloof ik daar heel wat minder in. Te meer omdat “ondersteuning” hier, gezien Ubisoft’s historiek, gerust als “te betalen DLC” of “microtransactions” mag gelezen worden. Dat eerste is niet eens een onderscheidende factor. Elke game heeft tegenwoordig een season pass en dat tweede zitten we al helemaal niet op te wachten! Tenzij Ubisoft écht van plan is om de game lange tijd met snelle patches, gratis maps en nieuwe wapens te ondersteunen, zie ik de toekomst somber in.

Kortom: 7.000.000 Verkochte exemplaren?  Ik gun het hen van harte, maar ik geloof er niet in…

Wat denken jullie? Heb ik het mis? Gaat Siege wel vlotjes de 7 miljoen exemplaren voorbij? Wat verwachten jullie zelf van de game en welke kansen geven jullie het in de markt?

  • http://creativecircle.be Jef

    Die target is niet haalbaar. Rainbow Six is een niche game, die inspanning en geduld vergt om onder de knie te krijgen. Geen hapklare game die snel ingang zal vinden bij het grote publiek. Met een beetje geluk groeit de community ijzersterk uit, zodat deze toch nog een plaats kan veroveren.

  • Pingback: Rainbow Six Siege "Skull Rain" DLC komt er aan! | Gamesnack()

No more articles
Meer in Nieuws, Specials
Nieuwe Survival-modus en meer in Fallout Shelter-update

Sluiten