Eindelijk, het is zover. De DLC van Diablo III, Reaper of Souls, is eindelijk gearriveerd. Dit is iets waar vele fans zaten op te wachten. Blizzard beloofde een remake te maken met een knipoog naar de voorgaande Diablo games om zo meer spelers aan te trekken. Of dit ook gelukt is, is nog maar de vraag…

Finally patched

Er was al aangekondigd dat met de release van Reaper of Souls er een grote patch zat aan te komen. En met deze heeft Blizzard zich aan zijn woord gehouden ook. Het “Auction House” werd al op 18 maart uit de lucht gehaald en dit in combinatie met het nieuwe lootsysteem: Loot v2.0. En maar best ook, want zonder de nieuwe loot-patch konden de spelers echter niet zonder het auction house spelen. En dit door het feit dat er zelden een legendary gedropt werd, laat staan dat ze zelden goede stats bevatten. Dit tot grote frustraties van vele spelers, waarbij ze dan maar hun gold opspaarden om legendaries aan te kopen in het auction house. Blizzard erkende later ook dat het niet de bedoeling is van Diablo III om je loot te gaan kopen, maar om ze zelf te ontdekken. En daarom kwamen ze met het nieuwe lootsysteem naar buiten, wat in onze ogen een verrijking was van de gameplay. Eindelijk werden er vaker legendaries gedropt en waren ze ook nog eens voorzien van stats die bestemd waren voor jouw character. Soms werd er een item gedropt dat voor een andere class bestemd was, maar wederom met goede stats, zodat je je gevonden item in je stash kon steken om die zo met andere characters te delen.

Hiernaast heeft Blizzard ook nog de weaponstats op zich aangepast. Je hebt altijd de primary stats en de secondary stats. Nu zijn deze secondary stats ook vaak voorzien van een extra buff voor bepaalde skills voor je character. Zo spelen de wapenstats nu een grotere rol in de skillbuild die je momenteel gebruikt of eventueel zal aanpassen in functie van je gear. Deze patch werd met open armen ontvangen door iedereen, want de zoektocht naar legendaries is nu nog intenser en leuker geworden. Let the hunt begin!

GameSnackBE-Diablo-3-Reaper-of-Souls-Screenshots-06

Story and design

Hier had Blizzard beloofd om Diablo III terug een beetje duister te tinten zoals dat in zijn voorgangers was. En gelijk hadden ze ook. Wanneer je act V start voel je direct dat de sfeer anders zit, ook met behulp van de leuke soundtracks was act V een stuk spannender dan de voorgaande acts. Je bevond je in een stadje genaamd Westmarch en moest je een weg banen naar Pandemonium, een gevallen engelenfort. Deze gebieden hebben een duister getinte sfeer dat voor verfrissing zorgt voor de meeste fervente gamers van Diablo III. Het was aangenaam spelen en er waren een hele hoop nieuwe events voorzien in elk gedeelte. Deze waren niet ellenlang en zorgden ook voor een leuke afwisseling doorheen de main story.

De verhaallijn op zich was wel leuk in onze ogen. Je had eindelijk Diablo zelf verslaan en zijn ziel werd verbannen naar de Black Soulstone. Deze werd op een veilige plek opgeborgen, maar niet voor lang. Zo komt er een verrassende tegenspeler tevoorschijn die met de Black Soulstone aan de haal gaat. Wat hij ermee van plan is en wie hij er kwaad wil mee doen, ontdek je doorheen Act V. Daar kom je ook nog wat oude bekenden tegen, die je eindelijk een lesje mag leren, tot groot genoegen van je nephalim. Een leuk verhaal met hier en daar een spannend plot. En mysterieus genoeg een open einde. Zit er nog een Diablo IV aan te komen? Elke Diablo fan zit er nu in ieder geval hoopvol over te speculeren of er een vervolg komt of niet.

GameSnackBE-Diablo-3-Reaper-of-Souls-Screenshots-05

Bounties en Rifts

Naast de extra act werd er ook nog een extra gamemodus toegevoegd, namelijk ‘Adventure Mode’. Deze modus bestaat uit twee variaties: Bounties en Rifts. Dit zorgt ervoor dat je verscheidene acts opnieuw kan doorlopen zonder constant met die campaign opgescheept te zitten. En hier scoorden ze bij ons goede punten.

Als je een Adventure Mode opstart, dan kan je doorheen de vijf acts verkennen om zo 5 bounties per act te voltooien. Deze modus zorgt ervoor om niet constant bezig te zijn met de campagne, maar om je volledig toe te leggen op het slayen van monsters. En hierbij komt een aardig hoopje XP en loot aan te pas. Per bounty ontvang je een aantal blood shards waarmee je onbekende items kan kopen bij een specifieke vendor. Als je alle bounties voltooid hebt van een bepaalde act, ontvang je een horadric cache. En hier draait het ook allemaal om in deze modus. Eenmaal je deze cache opent vult de grond zich met een hoop loot. Dit kan legendaries teweegbrengen alsook gems en gold. En het meest belangrijke: Rift Keystones.

GameSnackBE-Diablo-3-Reaper-of-Souls-Screenshots-01

En met dit laatste item kom je ook terecht bij de extra modus, die het spel nog meer variatie biedt. Met een aantal keystones kun je een rift openen. Eens je in deze rift terechtkomt, word je naar een willekeurig gebied gestuurd waar je hordes vijanden moet verslaan. Zoveel vijanden tot wanneer er een balk op 100% komt te staan waarbij een ultieme baas tevoorschijn komt. Wanneer je deze verslaat ontvang je, jawel, wederom een hoop loot.

Deze extra modus bezorgen Diablo III een extra boost op vlak van speeltijd en plezier. Je bent er weer een tijdje zoet mee en het is eindelijk eens iets anders dan constant die campagne te moeten spelen. Hier zorgden ze trouwens ook voor een duister sfeertje en werden de acts een tikkeltje donkerder getint om toch die extra spannende sfeer te creëren. En met succes. Geslaagde uitbreiding wat betreft de extra modus.

GameSnackBE-Diablo-3-Reaper-of-Souls-Screenshots-02

Crusader is in the house

Met de nieuwe uitbreiding krijgen we er direct ook een nieuwe class bij. De Crusader is de nieuweling en zorgt voor een aangename skillset. We hadden een tweede Barbarian verwacht, maar niets is minder waar. Hij kan zowel melee als ranged tewerk gaan en dit gepaard met een hoop leuke skills. Die zijn op zich niet spectulair, maar wel op zijn minst vernieuwend. Je kan als een echte ridder je vijanden laten bengelen achter je paard en ze een goede zwaai verkopen met je unieke wapen.

De Crusader is goed uitgebalanceerd en valt niet direct uit de toon. Er werd al veel vermeld dat hij overpowered was, maar hij neemt 30% meer damage in tegenstelling tot de andere melee classes. Dit zorgt ervoor dat de uitdaging toch een stukje groter is, waardoor hij niet snel zal uitblinken tegenover de andere.

GameSnackBE-Diablo-3-Reaper-of-Souls-Screenshots-03

Level cap and artisan

Naast het nieuwe lootsysteem en het verdwijnen van het auction house, is er nog een hoop veranderd met de komst van Reaper of Souls. Zo kun je nu elk character levelen naar 70 in plaats van 60, en dit gebonden met een aantal nieuwe skills alsook passive skills. Deze zijn niet om van achterover te vallen, maar brengen toch een meerwaarde aan je character. Jammer genoeg is er nog steeds geen PvP modus uitgewerkt en dit tot grote teleurstelling van de vele fans die er al jaren op zitten te wachten.

Er is ook een nieuwe artisan toegevoegd aan Diablo III. En die is in onze ogen absoluut top. Ze bieden je de mogelijkheid om je wapens te enchanten en ze zo nóg beter te maken. Als er, in jouw ogen, absoluut nutteloze stats op je rare of legendary wapen zitten, kun je die in een ommezwaai laten veranderen door de artisan. Dit wel tegen een prijsje en wat crafting material uiteraard. Je kunt ook de looks van je armor of wapens veranderen voor een hoopje gold. Als je een legendary wapen of armor vindt, wordt deze skin toegevoegd en kun je dit op elk wapen of armor van dezelfde categorie toepassen. Dit zorgt er voor dat je je character er zo badass kunt laten uitzien zoals jij dit wilt.

GameSnackBE-Diablo-3-Reaper-of-Souls-Screenshots-04

Blizzard heeft zijn beloftes ingehuldigd als we het hebben over vernieuwing. Met de nieuwe modus, de extra class en de nieuwe artisan blazen ze terug leven in Diablo III. De vele fans zullen zeker niet teleurgesteld zijn en Blizzard zal er zeker nieuwe spelers mee weten te winnen. Ze hadden ook vermeld dat ze de fans van de vorige Diablo games ermee gingen terugkrijgen, maar daar zijn we bijlange niet zo zeker van. Haters are still going to hate, but lovers are going to love it even more!

Dit is dus eigenlijk wat het origineel had moeten zijn. Spijtig dat het nu pas komt, maar super dat ze erin slagen de reeks alsnog terug op de rails te krijgen.

Meer in Nieuws, PC Reviews, Reviews
Column: Cosplay, een wereld apart of pure gamers gekte?