Vervaarlijk ogende draken die vuurspuwend hun vleugels uitslaan, terwijl hun berijders legendarische wapens hanteren. Zij vormen het wapen van de machtige titaan die voor honderd jaar regeert over de regio. Ja, je verwacht grootse dingen van een game die draken en titanen in het slagveld gooit. Op het eerste zicht lijkt het ook wel een geslaagde combinatie, alleen bevat deze titel toch wel enkele minpunten waar je beter rekening mee houdt.

De gameplay vanaf de eerste rij

Ontwikkelaar Wyrmbyte heeft ons van een resem coole draken voorzien die elk enkele eigenschappen bevatten die per draak verschillen in hoeveelheid. Zo heb je health, je defense, je attack, de moeilijkheidsgraad en de support rol van een draak. Draken zijn overigens ook nog eens onderverdeeld in drie klassen. Namelijk aanvallers, verdedigers, en zij die de eerste twee ondersteunen. De bedoeling is dat je het in arena’s tegen elkaar opneemt in maximum vijf tegen vijf spelers. Je merkt wel dat Wyrmbyte de draken heeft proberen uit te balanceren, maar een geslaagde strategie is het niet. De ene draak is met andere woorden gewoon beter dan de andere. Een teer punt, want in de strijd gaat het er vaak nogal kamikazeachtig aan toe. Dat is vanwege het feit dat je over geen ontwijkingsmaneuver beschikt. Je bent dus beter zeker van je stuk als je een andere draak onder vuur neemt, want je blijft in principe gewoon vuurspuwen en je wapen gebruiken tot jij of de andere het loodje legt. Proberen te ontsnappen is op dat punt ook niet echt een optie, want het bereik van een wapen en het vuurspuwen achtervolgt je meestal lang genoeg tot je er toch aan bent voor je moeite. Een rolbeweging kunnen maken had in dat opzicht toch wel een verschil kunnen maken. Ook het feit dat je enkel kan aanvallen in de richting waarin je je begeeft is daarbij een minpunt, want aanvallen en ontwijken gaat niet goed samen.

Wat betreft dat vuurspuwen verschillen de draken wel van elkaar, in die zin dat sommige inderdaad vuur spuwen, maar andere in de plaats daarvan een rotte adem hebben of rook spuwen en andere soorten slechte adem aan de dag leggen. De machtige wapens die je in de strijd kan gooien variëren van een hamer aan een ketting, een schild van vlijmscherpe messen, een hamer die een schokgolf verspreid, enz.  Tijdens een wedstrijd kan je ook skill points vergaren. Deze kan je dan gebruiken om je vuurspuwen, je wapen, je schild, enz. sterker te maken. Let wel dat je per eigenschap van je draak slechts drie punten kan spenderen. Het is een voordeel als je snel aan de winnende kant bent en de skill points snel binnenhaalt. Anderzijds wordt het wel een beetje gecompenseerd door het feit dat je niet oneindig je eigenschappen kan upgraden. Belangrijk om te onthouden is toch dat wie met een goeie draak aan de wedstrijd begint automatisch een voordeel haalt. Een ander punt waar je nog rekening mee moet houden is dat het gebruik van wapens en eigenschappen manapunten kost of een cooldown periode vereisen. Val je dus zonder tijdens een gevecht, ben je de spreekwoordelijke vogel voor de kat.

GameSnackBE-Dragons-and-Titans-Screenshots-01

Een partijtje singleplayer?

Hoewel er een singleplayer is voorzien zal je er waarschijnlijk niet zoveel plezier aan beleven. Je voert dan strijd tegen zogezegde duistere krachten die het op je dorpje hebben voorzien. Jij vervult daarbij de rol van beschermengel, maar voor de verhaallijn hoef je het niet te doen. Misschien wel even opmerken dat je dorp over een grote pot goud beschikt. Deze pot goud komt namelijk ook in de multiplayer naar voren. Bedoeling is dat je er goud kan afdroppen dat je verzamelt hebt door vijanden te vernietigen of je health kan herstellen. Tevens doet deze pot dienst als spawn point in de multiplayer. De zaken die je kan vrijspelen in de singleplayer zijn niet van dien grote aard. Bovendien moet je ook aan alle opgelegde verwachtingen voldoen om bv. een draak of een rune of zo vrij te spelen. Wat betreft die runes beschik je over een skill tree waar je deze kan besteden. Het effect van die runes wordt pas actief als je tijdens een wedstrijd skill points besteed aan een eigenschap van je draak.

GameSnackBE-Dragons-and-Titans-Screenshots-02

De multiplayer onder de loep

De arena’s waarbinnen je strijd levert verschillen naargelang het wedstrijdtype dat je kiest. Zo heb je MOBA stijl waarbij het de bedoeling is om je titaan te bevrijden uit zijn kooi. De map hiervoor is vrijwel recht van aard met een paar omwegjes waar je goud kan droppen of je health kan opladen aan een grote pot goud. De titanenkooi wordt daarbij voorafgegaan door twee shrines en vier obelisken. Het vernietigen van deze verzwakt de titanenkooi en maakt het makkelijker om uiteindelijk je titaan te bevrijden uit zijn geknelde positie. Het is overigens ook een goeie manier om skill points te verzamelen.

Een ander match type is controleposten veroveren. Daarbij is de map meer ingedeeld als een labyrint en zijn er dus verschillende wegen om je van of naar je doel te verplaatsen. Tenslotte heb je ook nog de optie om het met willekeurige draken onderling tegen elkaar op te nemen. Een maatregel die genomen werd om de zaken een beetje uit te balanceren is dat je slechts één of twee gelijksoortige draken en wapens kan kiezen vooraleer de wedstrijd begint. Altijd met je favorieten spelen kan dus niet als een andere speler reeds een bepaalde draak of wapen heeft gekozen.

GameSnackBE-Dragons-and-Titans-Screenshots-03

Money Please

Yup, dat is een groot minpunt aan Dragons & Titans. Aan alles in de game hangt een prijskaartje vast. Of het nu gaat om een draak, een wapen, runes of simpelweg een coole skin, je kan het allemaal met de kredietkaart betalen. Daar het aantal zaken dat je in de singleplayer kan vrijspelen beperkt is sta je dus voor een moeilijke keuze. Het free-to-play aspect van de game is dus eerder relatief te noemen. Als toemaatje kun je met ingame verdiende crystals niet zelf kiezen hoe je deze wilt besteden. Wat we bedoelen is dat je wel een nest van drie drakeneieren kan kopen, maar welke draken daar uit voortkomen wordt willekeurig voor jou gekozen. Als je geluk hebt zit er die ene draak bij waar je naar verlangt, maar de kans dat hij er niet bijzit is reëel. Hetzelfde geldt overigens voor wapens. Ook daarvoor wordt er willekeurig in jouw plaats gekozen. Een spijtige zaak, want ingame crystals verdienen kruipt redelijk wat tijd in. Als je dan wapens of draken wordt toebedeeld die je niet aanspreken voor je zuurverdiende crystals is dat een frustrerende zaak. De game ondermijnt ook zichzelf wat op die manier. Wil je dus die ene sterke draak hebben dan moet je er waarschijnlijk voor betalen. Tenzij je geluk hebt gehad bij de willekeurige keuze die de game voor je maakt.

Het vonnis

Dragons & Titans is een titel waar potentieel inzat, maar een slechte strategische gameplay en zijn pay-to-win karakter halen de game onderuit. Wie graag een MOBA game gratis wenst te spelen zal zijn geluk elders moeten gaan zoeken. Gelukkig zijn er daarvoor wel enkele goeie titels beschikbaar.

Meer in Nieuws, PC, PC Reviews, Reviews
Batman: Arkham Origins DLC toont nieuw XE Suit voor Batman