We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De E3-beurs in Los Angeles is dé beurs bij uitstek waar grote ontwikkelaars en uitgevers met hun nieuwste software en hardware willen uitpakken. In dit overzicht bespreken we alle E3 berichtgevingen van Capcom.

DmC: Devil may Cry

Capcom bracht vroeger het Hack & Slash genre naar het niveau dat we vandaag de dag kennen met de allereerste Devil May Cry. Met deze nieuwe DmC: Devil may Cry wil Capcom deze franchise nieuw leven in blazen. Eerst werd er rond gefluisterd dat deze reboot in de zomer van dit jaar zou verschijnen, maar helaas moeten we nog even geduld hebben. Zo is bekend gemaakt dat de game in Europa namelijk op 15 januri 2013 voor de PlayStation 3 en Xbox 360 zal verschijnen. Ook zal er een PC-versie verschijnen, die later in het jaar zal verschijnen.

Dante is een jonge man die geen respect heeft voor autoriteit of zelfs de samenleving in het algemeen. Hij weet dat hij niet menselijk is, maar ook dat hij niet is als de demonen die hem heel zijn leven gekweld hebben. Gevangen tussen deze twee werelden, voelt hij zich als een outcast.

Dante groeide op in diverse instellingen, weeshuizen, jeugd correctie faciliteiten en pleeggezinnen, maar deze werden voornamelijk verzorgd door demonen en leidde dus vaak tot marteling en geweld. Hierdoor heeft Dante een diepe haat tegen deze duivels en het gezag in het algemeen, maar probeert toch onherkenbaar te blijven. Hij verdedigt de kleine man, die hij ziet als de slachtoffers van een oneerlijke maatschappij.

[blockquote]Meestal is de grootste creatieve fout die men kan maken, het maken van een game voor iemand anders. De enkele weg naar een succesvolle game is als de ontwikkelaar die zelf wil spelen, dus gezien die theorie interesseert het me niet of we nu 1000, of 2 miljoen games verkopen.[/blockquote]

Om de nieuwe Devil may Cry reboot wat aantrekkelijker te maken, heeft Capcom ook een nieuw personage geïntroduceerd: Kat. Deze knappe jongedame Kat heeft The Order al heel vroeg in haar leven betreden. Zij is een medium en een begaafd helderziende die in Limbo kan zien, het demonen rijk, maar kan er geen directe communicatie mee voeren op de manier dat Dante doet. Kat is tevens ook de rechterhand van de leider van The Order en wijdt haar leven aan hem, waardoor ze vaak in groot gevaar verkeert om informatie over Limbo te verzamelen.

Op het eerste zicht lijken Kats zicht en logica zoete onschuld, maar wanneer het gaat om haar gespecialiseerd onderwerp, het demonen rijk, is ze ongetwijfeld de expert. Kat is The Order’s ogen en oren en is belast met het begeleiden van Dante op zijn missie doorheen Limbo.

Alle combat animaties zijn met de hand gebouwd
Dit wist Tameem Antoniades, studiohoofd bij Ninja Theory, op de wereld los te laten. In de vorige Devil May Cry games maakte Capcom hiervoor gebruik van motion capture, maar volgens Tameem biedt dit weinig karakter. Ook herhaalde de Ninja Theorie’s studiohoofd dat Capcom nauw samenwerkt over de actie van de game, zelfs tot frame-voor-frame advies.

Trouwe Devil May Cry-fans hoeven niet in angst te leven, want zo zal het combo ranking systeem van de originele serie in deze nieuwe game behouden blijven. Het enige dat men aan dit systeem gaat aanpassen, is dat men meer duidelijke uitleg aan de speler gaat geven, zodat ook blinde button mashers zich bekeren naar de echte speelstijl: geavanceerde moves, zoals jump-cancelling en parrying, terwijl ze zich hier zelf van bewust zijn dat ze dit zelf doen en niet per toeval.

Daarnaast zal onze herwerkte Dante beschikken over twee vormen: Angel en Demon. Deze transformaties kunnen in real-time veranderd worden, waardoor spelers achter elkaar combo’s uit elke moveset kunnen combineren, die elk ook hun eigen unieke wapens hebben.

Lost Planet 3

Lost Planet 3 is het derde deel in de Lost Planet franchise en is een prequel op de vorige twee games. De game is ontwikkeling bij Spark Unlimited en zal volgend jaar ergens in 2013 verschijnen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC.

Lost Planet 3 neemt ons mee lang voor de gebeurtenissen van de eerste game, waardoor de planeet E.D.N. III zich in een ijstijd-achtige omgeving bevindt in plaats van de tropische omgeving van de tweede game. De game brengt ons naar de eerste menselijke kolonisten, gestuurd door het Neo-Venus Construction bedrijf of kortweg NEVEC, die later uitgroeien tot de belangrijkste antagonisten voor de eerste twee games.

Deze prequel volgt het verhaal van Jim, een kolonist die werkt voor NEVEC door het vergaren van mineralen en deze terug naar de Aarde te verzenden, waar zijn geliefde familie op hem staat te wachten. In tegenstelling tot de vorige twee games is NEVEC nog niet de grote antagonist van de game, maar probeert men de planeet voor de mensheid leefbaar te maken door de aanleg van warmte-berichten om de koude weersomstandigheden tegen te gaan. Toch bezit NEVEC enkele duistere geheimen, die Jim gedurende zijn avontuur zal ontrafelen.

[blockquote]Het is belangrijk om een staat van dienst te bekijken en wat de mensen in het verleden gedaan hebben.[/blockquote]

Was je een grote fan van de gemilitariseerde VS tweevoetige mechs? Helaas zullen deze niet beschikbaar zijn, aangezien we teruggaan in de tijd, waardoor we wel te maken krijgen met de voorganger van deze mechs: Rigs. In tegenstelling tot de VS mechs, zijn Rigs niet gemilitariseerd met wapens, maar wel met boor armen en klauw wapens voor de mijnbouw om mineralen te verzamelen.

Hoe zit de gameplay in elkaar? De gameplay zelf zal vergelijkbaar zijn met die van de eerste game en dus gebruik maken van een verhaalgedreven avontuur in plaats van een eenvoudige co-op en grind-zware campagne zoals in het tweede deel. Met behulp van de mission-based functionaliteiten in de game kunnen spelers ervoor kiezen om quests te voltooien die de voortgang van het verhaal bevorderen, of side-quests aan te nemen om collega-kolonisten op de planeet te helpen.

Daarnaast stelt de game spelers in staat om gebieden openlijk te onderzoeken in een stijl die vergelijkbaar is met RPG games met de mogelijkheid om te praten met NPC’s (Non-Playable Characters), verkrijgen van side-quests, modernisering van de apparatuur en het bouwen van hun eigen tweevoetige Rigs met behulp van verzamelde voorwerpen tijdens de campagne. Deze zul je ongetwijfeld nodig hebben om je te kunnen verweren tegen de grote antagonist van de game: Akrid.

Resident Evil 6

Resident Evil is één van de horrorgames die het langste meedraait in de gameswereld en ook dit jaar komt Capcom met een nieuwe game op de proppen: Resident Evil 6. Deze staat gepland voor een release op een 2 oktober dit jaar voor de PlayStation 3 en Xbox 360, een PC-versie verschijnt later op een nog onbekende datum.

We bevinden ons in het jaar 2013 en de Amerikaanse president Adam Benford heeft besloten om de waarheid achter het Raccoon City Destruction Incident in 1998 officieel te onthullen, in de overtuiging dat het de huidige opleving in bioterroristische activiteiten doet minderen. De twee rechterarmen van de president zijn Leon S. Kennedy en Helena Harper, maar wanneer er een andere bioterroristische aanval wordt gepleegd, wordt Leon gedwongen om de moeilijkste beslissing in zijn leven ooit te maken door oog in oog te staan met de geïnfecteerde en gemuteerde president.

Ondertussen vlucht de huurling Jake Muller voor de autoriteiten in de Oost-Europese staat van Edonia. Tijdens Jake’s avontuur wordt hij partners met de overheidagent en Raccoon City overlevende Sherry Birkin. Tegelijkertijd komen het Chris Redfield, de kapitein van het Bioterrorism Security Assessment Alliance, en zijn team in de fictieve Chinese stad Lanshiang, gebaseerd op Hong Kong, dat dreigt onder een bioterroristische aanval. Met geen enkel land veilig tegen deze aanvallen en de daaruit voortvloeiende uitbraken, is de hele wereldbevolking verenigd door een gemeenschappelijke angst: er is geen hoop meer over.

[blockquote]Toen we het idee aan het ontwikkelingsteam vertelden dat ze wat tijd moesten inkorten aan de ontwikkeling van de game – dat was voor ons het engste moment, niet de angst van games van andere bedrijven.[/blockquote]

In Resident Evil 6 kunnen spelers kiezen tussen drie scenario’s met de aangesloten verhaallijnen. De characters uit elk scenario hebben elk hun eigen partners in een vergelijkbare wijze als in de vorige games. Daarnaast zal de game beschikken over twee primaire vijanden, waaronder de terugkeer van de zombies de onlangs geïntroduceerde J’avo. In tegenstelling tot zombies zijn J’avo in staat om elkaar te communiceren om zo een aanval te plannen, wapens te gebruiken en zichzelf te healen. Eén van de grootste vooruitgangen waar spelers ongetwijfeld blij mee zullen zijn, is de mogelijkheid om te bewegen tijdens het schieten.

Oorspronkelijk zou de game verschijnen op 20 november dit jaar, maar Capcom is zeker van hun stuk en wil de release vervroegen naar 2 oktober dit jaar. Capcom weet er ook nog bij te vermelden dat ze geen angst hebben om het tegen concurrerende games op te nemen. Volgens Capcom waren spelers zo enthousiast toen men Resident Evil 6 aankondigden, daarom wil men ervoor zorgen dat de fans deze nieuwe game zo snel mogelijk in handen krijgen.

Een demo van de game zal later dit jaar nog verschijnen, waarbij degenen die Capcom’s RPG game Dragon’s Dogma kopen eerder toegang verkrijgen. Zo beschikt Dragon’s Dogma over een token, waarmee de Resident Evil 6 demo gedownload kan worden op 3 juli voor Xbox 360 en 4 september voor PlayStation 3.

Street Fighter X Tekken

Na zijn entree op de grote consoles staat Street Fighter X Tekken ook gepland voor een release in de herfst van 2012 voor de PlayStation Vita. De PlayStation Vita editie brengt 3G-multiplayer, cross-platform eigenschappen en 12 nieuwe personages naar Street Fighter X Tekken.

Dankzij de cross-platform mogelijkheden kunnen Vita spelers naadloos concurreren tegen de PS3 spelers om hun real life tegenstanders een kopje kleiner te maken. Dit wordt mogelijk gemaakt door de 3G-connectiviteit die de PS Vita ondersteunt, waardoor gamers altijd en overal de strijd kunnen aangaan.

Ook het delen van gegevens tussen de PS3 en Vita is eenvoudig: alle aangekochte PS3 DLC kan worden gedeeld met de Vita, en ook omgekeerd, met behulp van een save data link. Hierdoor hoeven spelers geen twee keer meer te betalen voor dezelfde inhoud!

Als je de oorspronkelijke 43 speelbare characters op de PS3-versie nog niet voldoende vond, brengt deze Vita game zelfs nog 12 extra personages naar je toe! Dit brengt ons dus op een totaal van 55 speelbare characters in Street Fighter X Tekken!

Interview met Reuben Langdon

No more articles
Meer in Nieuws, PC, PS3, PSVita, Xbox 360
GameSnackBE-Bethesda-Logo-Featured-01
E3 2012: Bethesda overzicht

Sluiten