We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wordt Dirk Van Welden dé man die België binnenkort ook op de gamekaart zal zetten ? Wij van GameSnack hopen het alvast en mister VW is op de goede weg. De 33-jarige Vilvoordenaar en kersverse vader maakte in 2 jaar tijd helemaal in zijn eentje (!) ‘Element4l’ en schoot daarmee recht in de roos. “Ik maakte Element4l niet met de bedoeling om snel rijk te gaan worden”, geeft Dirk Van Welden eerlijk toe, “in gamen moet je vooral je ziel steken, het is mijn grote passie.”

Met Dirk Van Welden praten over games, is een aardig tijdverdrijf. Zet er een bakje fris bij en je bent met Van Welden zeker goed voor een nachtje door gamefilosoferen. Geen seconde verveelde ik me tijdens ons boeiend gesprek over Element4l en waarom Dirk zo van gamen houdt.

“Ik groeide op met gaming en gamen zal uiteraard deel blijven uitmaken van mijn leven”, begint Dirk Van Welden, “De eerste game waar ik verzot op was, heette Chuckie Egg, en dat speelde ik op een Sinclair ZX Spectrum met een joystick die mijn vader in elkaar stak. Heel lang geleden dus, ik was maar een paar jaar oud. Gelukkig was mijn vader een gadget- en technologiefreak, en hadden wij dus thuis veel computermateriaal staan. Ik ben pas echt gamer geworden toen ik op mijn PC skate or die, california games, stunts en monkey island ontdekte. Mijn eerste computerprogramma dat ik trouwens schreef, was een tool om de juiste opstart-configuratie te hebben voor mijn verschillende games, toen was dat nog nodig. In computertaal: extended memory, etc. – Comanche…”

Hoe is Element4l eigenlijk ontstaan ?

Dirk Van Welden: “Voor ik aan Element4l begon, had ik al een redelijk lange weg afgelegd in interactieve media. Ik had als freelancer al een heleboel spelletjes gemaakt en ongeveer 5 jaar geleden zat ik in de finale van de Unity TOPDOG competitie. Unity is de engine die ik momenteel nog altijd gebruik, samen met C# en enkele custom plugins. Bijna 4 jaar geleden bracht ik een iPhone-game uit die enkele dagen als “Staff selection” uitgelicht was op de voorpagina van iTunes US. Dat was trouwens de eerste keer dat ik effectief geld verdiende met mijn hobby. Ik wist dat ik voor mijn volgende project wat extra budget nodig had, dus heb ik nog enkele jaren wat freelance opdrachten gedaan om eindelijk aan Element4l te kunnen beginnen. Ik startte met het tekenen van een prototype, een cirkeltje, een puzzel, met stilaan de opbouw van levels. Het ontwikkelen van Element4l nam ongeveer 2 jaar in beslag en is trouwens vooral ontstaan tijdens lange nachten tekenen en programmeren, elk weekend en ja, zelfs tijdens het pendelen met de trein bleef ik doorwerken aan Element4l. Ik werk parttime in de muzieksector, als technologieverantwoordelijke voor de vzw Pop Punt die als doel heeft jonge muzikanten te ondersteunen. Eens dat werk gedaan is ’s avonds, steek ik al mijn tijd in I-Illusions en in het verder promoten van Element4l. Ik heb nu zelfs tijd te kort, want eind vorig jaar kreeg ik er nog een andere, maar ook zeer interessante job en supermooie verantwoordelijkheid bij, vader zijn van mijn dochtertje Noya.”

Proficiat met uw vaderschap Dirk! Wat is er zo boeiend en aantrekkelijk aan dat ander kind van jou, Element4l ?

Dirk Van Welden: “Laat mij eerst en vooral zeggen: ik wou vooral een game maken dat ik zelf graag zou spelen. Ik denk dat je enkel met zo’n ingesteldheid een goede game kan maken. Vandaar dat Element4l een moeilijke game is geworden. Ik speel het nu uit in een uur, een gamer van normaal niveau heeft er zeker vijf uur voor nodig. Ik hou van een uitdaging, en ik kan je verzekeren, dat bereikte ik ook met het maken van Element4l. Omdat de controls zo anders zijn dan wat je gewoon bent, moet je eerst een basis onder de knie hebben alvorens het écht leuk wordt. Je kan het vergelijken met snowboarden, dat wordt ook pas écht leuk éénmaal je het onder de knie hebt. Naast de ongewone controls, krijg je er met Element4l een wereld bij waarin je opgeslorpt wordt aan de hand van de wondermooie soundtrack van Mind Tree, gemaakt door de Australiër Mitchell Nordine. Hij is de enige die zijn medewerking verleende aan het maken van Element4l. De rest aan Element4l is allemaal van mijn hand, ook de minimalistische maar toch sfeervolle graphics.”

Mogen we al stilaan gaan dromen van een vervolg op Element4l? Ik zie jou nu niet helemaal full time vader worden en het gamen voor een paar jaar in de schuif leggen.

Dirk Van Welden: “Er komt zeker nog een gratis uitbreiding van Element4l. Daarmee wil ik alle mensen bedanken die het effectief ook gekocht hebben.
Het liefst van al zou ik voor mijn volgende game een totaal ander concept willen realiseren. Wat het is, en wanneer het komt kan ik spijtig genoeg nog niet zeggen, vermits veel afhangt van hoe succesvol Element4l is. Voor echte “next-gen” moet je met een groot team zijn, en dat zit er nog niet echt in. Voor mij kan “next-gen” ook innovatieve concepten betekenen die voordien niet mogelijk waren… En dat is misschien wel te doen met een team van 2 tot 5 personen.”

Met Element4l promoot je meteen ook de Belgische game-industrie. Kan ons land als game-ontwikkelaar iets gaan betekenen de komende jaren ?

Dirk Van Welden: “Jazeker, dat moet wel lukken. We zijn in elk geval op de goede weg. In België kan je kwalitatieve opleidingen volgen, zoals “Digital Arts and Entertainment”, en we tellen toch al enkele studio’s die zeer goed bezig zijn, zoals Larian. Voorlopig moeten nog heel veel studenten naar het buitenland om professionele ervaring op te doen, maar je mag niet vergeten dat sommigen onder hen wel een droom koesteren om zelf een studio te starten. Verder is er in Vlaanderen ook een fonds opgericht om innovatieve games te ondersteunen. Spijtig genoeg kwam ik niet in aanmerking voor een subsidie, omdat ik nu als ex-Vilvoordenaar 1 km over de Waalse grens woon. Je kan dus zien dat er zich wel een goede bodem aan het vormen is. België is een klein land, maar ik zie de game-industrie hier echt wel nog groeien in de toekomst…”

Elment4l doet het alvast goed in de verkoopcijfers….

Dirk Van Welden: “Element4l heeft op een week tijd ongeveer 5000 units verkocht. Helemaal niet slecht voor een game die op voorhand niet zoveel aandacht gekregen had. Ook krijgen we een heleboel positieve reviews binnen. Ik kreeg voor Element4l al lovende reacties van bekende websites zoals The Verge en ja, zelfs de Knack en binnenkort ook Chief tonen belangstelling voor Element4l en hun beoordelingscijfers zijn lovend te noemen. Dat doet enorm deugd. De enige echte opmerking die er is, is vooral de moeilijkheidsgraad. Ik vind in elk geval dat niet elk spel voor iedereen toegankelijk moet zijn, omdat we dan de verrijking juist tegen gaan. Als independent kunnen we innovatief zijn, en is het je taak om te experimenteren met smaak, moeilijkheidsgraad, ervaring, … Ik kan je wel meegeven: mocht er een iOS versie komen, dan zullen we de moeilijkheidsgraad wel herzien. Je zit daar met een veel grotere doelgroep die vooral de “casual” games smaken.”

De E3-beurs in Los Angeles gaat van start. Stel je voor, over een paar jaar een game van Dirk Van Welden in wereldpremière op de E3…

Dirk Van Welden (lacht): “Dat zou wat zijn, maar we moeten realistisch blijven. I-Illusions is nu één man sterk, en dat ben ik. Om een uitgebreidere game dan Element4l te maken, heb je veel mensen nodig, een groot team. Ik ben blij dat er beurzen zoals E3 en Gamescom bestaan en ook in België mag men een game-beurs gerust organiseren. Het voordeel van beurzen is dat er toeschouwers zijn en dat er effectief gepassioneerde mensen achter het spel zitten, en dat ze daardoor meer geneigd zullen zijn om het te kopen. Spijtig genoeg kosten beurzen enorm veel geld, en dat is nu juist iets wat we momenteel nog niet hebben..”

Een traditioneel slotvraagje ? Wat zijn Dirk Van Welden’s favoriete games of als je dat weet, voor jou de beste game ?

Dirk Van Welden: “Beste game? Dat is heel erg moeilijk uit te maken… Ik ken heel veel games die ik op één of andere manier de hemel in prijs, al is het maar omdat het een stap in de juiste richting is. Half-Life 1 en 2 speelde ik enorm graag, maar ook in de LucasArts adventures zoals Monkey Island, Day of the Tentacle en Indiana Jones stak ik graag veel tijd in. Andere games die op mijn favorietenlijstje pronken zijn zeker Wing commander 3 & Privateer, de Battlefield series, Limbo en Mirror’s edge.”

Bedankt voor het interview Dirk! Veel succes met Element4l en I-Illusions. GameSnack will be with you, always…

No more articles
Meer in Nieuws, PC, Specials
Te verwachten games week 24: van 10 tot 16 juni

Sluiten