We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Onze geliefde industrie is al even bezig, en toch zijn er enkele thema’s waar de gamesindustrie mee kampt. Eén van de grootste ergernissen die ik heb, is het seksisme. Niet alleen in games, maar ook rond de volledige meta, en deze column dient eigenlijk als stof tot nadenken. 

Games en seks is voornamelijk iets vreemds. Het is al awkward genoeg als je een film zit te kijken met je ouders en opeens is er een seksscène, wel soms heb je het nog erger voor wanneer desbetreffende scène in een game zit en je ouders komen toevallig binnen. Toch gaat het me hier niet echt over. Is er plaats in games voor sensualiteit en seks? Jazeker, als dat enerzijds smaakvol en anderzijds gerechtvaardigd is.

Eén van de grootste anti-voorbeelden die je kunt hebben is een reliek die je op de Atari 2600 kon vinden, de door Mystique ontwikkelde Custer Revenge. Ik denk dat het duidelijk is dat dergelijke portretten van vrouwen echt niet kan. De komische waarde ontsnapt me een beetje. En geloof me, ik ben geen feminist, maar de manier waarop dit geplaatst wordt is echt verschrikkelijk.

En dan kun je zeggen van “Niels, dat was vroeger, we zijn nu toch al even verder? De gamesindustrie is daar toch al over”. Wel, nee. De grootste turd van dit jaar Ride To Hell: Retribution, maakt het Custer’s Revenge nog doenbaar in vergelijking. De game staat vol met wansmakelijke “Damsel in Distress”-tropes. Vrouwen die net bijna verkracht werden, springen zonder boe of ba gewoon in bed met je. Ze hebben wel hun kleren nog aan, maar het is de symboliek die er achter zit.

En dan hoor ik nog een repliek: “Niels, dat soort seksisme heb je toch gewoon alleen in crap-games”. Alweer moet ik mezelf laten teleurstellen door de gamesindustrie. Je kent Sleeping Dogs nog wel hoop ik, een openwereld game die zich afspeelt in Hong Kong. Net hetzelfde liedje. Je belt een meisje op, gaat een keer op een date en direct kruip je er mee in bed. Whut? En het is niet één keer dat dit gebeurt. Dat één meisje makkelijker is om te verleiden dan een ander meisje, nee hoor. Elk telefoontje, elke keer prijs.

De scène zie je dan wel niet, ’t gaat hem alweer over de symboliek die er achter zit. Want wat leren we de gemiddelde puber zo, die hoogstwaarschijnlijk toch één van die titels eens zal aanraken. Dat vrouwen zo makkelijk mee te krijgen zijn? Dat vrouwen een lustobject zijn die je als beloning mag meenemen? Er spoort daar toch echt iets niet.

Het kan ook onschuldiger. Ik vermeldde al de “Damsel in Distress”-trope. Die komt ook voor in Mario, één van de meest vriendelijke games naar alle culturen (behalve dan de stereotiepe Italianen dan). Die trope komt over uit andere media, maar is erg prominent aanwezig in ons medium. Erg prominent is eigenlijk een understatement. Want uiteindelijk, zoveel games zijn er niet waar een vrouwelijk hoofdpersonage een man redt, laat staan geen flauw grietje is die van de minste tegenslag flauwvalt. Ja, je hebt Tomb Raider, maar dat is meer de uitzondering die de regel bevestigt. Kunnen we meer games hebben waar het hoofdpersonage een vrouw is, en effectief nuttig is?

Het gaat zelfs nog wat verder. Waarom dragen vrouwen altijd bescherming op hun edele delen, en nergens anders? Hebben de AI-programmeurs er een feature ingestoken dat de enemy-AI enkel op die plaatsen zal raken? Nee, tuurlijk niet. En die Bounce-physics in games, is dat echt nodig. Zijn er andere plaatsen waar dat talent van die animator kon worden ingezet?

We hebben dus nog een grote weg te gaan. Het jammere echter is dat het daar niet stopt. De metacultuur van het gamen is ook door en door vrouwonvriendelijk, en misschien nog wat verder dan dat. Kent u de term “Girl Gamer”? Waarom is het zo belangrijk dat vrouwelijke gamers een ander label krijgen dan mannelijke gamers. Dat is gewoon niet logisch, vrouwen die games spelen zijn geen uitzondering, probeer ze dan ook niet uit te segmenteren.

Misschien nog één van de ergste voorbeelden, waaraan ik mij verschrikkelijk heb gestoord, is het GameSpot-GTAV debacle. Blijkbaar vond de vocal minority het niet kunnen dat Carolyn Petit maar een 9 had gekregen. Eén van de opmerkingen was exact een statement dat ik ook wil maken met deze column, dat er te veel seksisme zit in games en dus ook in GTA V. De vocal minority vond het dus niet kunnen, en viel Carolyn Petit op de man aan, door haar te verwijten dat ze een transgender was. Punt één, waarom is iemands geslacht relevant, internet? Waarom? En punt twee, stel dat we dat hekelen, het is toch een correct punt van kritiek? Vind je dat niet, argumenteer dan.

Ik hoop echt vanuit de grond van mijn hart dat wij, Gamers, dit seksisme aan de kant kunnen schuiven, want het ondermijnt een deel van mijn plezier aan games en het stopt ons medium om met nog meer mensen in contact te komen.

  • Hendri

    Ik denk niet dat gamers zo’n cutscene echt als een ‘beloning’ beschouwen. En misschien is het raar om te zeggen, maar er zijn zoveel media waarin vrouwen worden afgebeeld als ‘makkelijk mee te krijgen’. Ook gewoon in media die voor vrouwen bedoeld zijn, zoals de romantische komedie. Zelf vertoef ik dagelijks in de studentenwereld en ik zou nou niet zeggen dat het onmogelijk is om na een korte conversatie een meisje mee te nemen naar huis, dus ik vraag me af in hoeverre het beeld van de ‘makkelijke’ vrouw nou echt ongegrond is. Overigens is Ride to Hell in de media werkelijk afgemaakt om haar seksisme, dus het wordt wel geïdentificeerd als een reden om een game een lagere score te geven.

    Daarnaast, Lara Croft is de uitzondering die de regel bevestigd? Wat denken we dan van Samus (Metroid), Nilin (Remember Me), Jodie (Beyond Two Souls), Elizabeth (Bioshock Infinite) FemShep (Mass Effect), Ellie (The Last of Us), Bayonetta, Aveline (AC: Liberation), Ruby (Wet), of al die RPG’s waarin je een vrouwelijk personage kunt kiezen. Worden bovengenoemde personages alleen ‘bedekt’ wat betreft hun intieme zones? Lijkt me niet. Kent u de term ‘goedkoop scoren’? Want die term omschrijft dit artikel prima.

    • Hendri

      bevestigT, urgh

No more articles
Meer in Nieuws
Video toont gevechtssysteem in Bound by Flame

Sluiten