We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wees snel en gezwind, er is misschien nog tijd om jezelf te redden.

Grijp een vuilniszak en begin je ronde aan je bureau. Zwier elk spel dat je hebt er onmiddellijk in, elke seconde telt. Loop naar de kamer van je kleine broer en graai de PSP uit zijn kleine handjes. Vlieg de gang door en ga op jacht naar de DS van je zus. Ze zullen morren, zeuren of zelfs enige tekens van agressie vertonen, een teken dat de politici het bij het juiste eind hebben… al die tijd al.

Deze week zag een Republikeinse senator de kans schoon om te verklaren dat geweren en ander schietijzer niet de boosdoeners zijn.  Het zijn Games die mensen doden. Sinds de jaren zeventig, van het eerste moment dat een groene pixel een andere groene pixel bestookte met een euh… kleinere groene pixel, stonden de hoeders van onze maatschappij al op hun zeepkisten. Deze moderne spelletjes zouden ‘hun’ jeugd corrumperen en veranderen in gevaarlijke zombies.  Waarom niet hé?  De bloeiende film en muziek vijvers waren haast leeggevist qua moraliteit en fatsoen. Na de zoveelste tiener die naar Black Sabbath luisterde en zichzelf een extra ventilatiegat schoot, was het hoogst tijd voor een nieuw zwart schaapje. Dank u games-industrie!

Het werd er niet beter op met de jaren. Als je ogen spontaan gaan rollen over het tumult over wat monochrome pixels en 8-bit effecten, dan kan je voorstellen hoe de heren fatsoen bijna spontaan neervielen over de grootvader van alle shooters: Wolfenstein.  Hier schoot je, min of meer, voor het eerst mensen neer.  Ja, het waren gemene blokjes nazi’s in vreemde pastelkleuren, maar toch… shock en horror! En toen kwam Doom…

Er is hoop echter. Als we een opsomming zouden maken over iedere politicus die vindt dat zijn kinderen te veel tijd spenderen voor een scherm en daarom even moet beginnen prediken, zou u snel uw browser aansporen naar andere velden. De lijst is eindeloos. De lijst zal nooit stoppen. De lijst is nutteloos. Zelfs al knalt het in de goede oude US of elke week in de lokale scholen, games zullen nooit verdwijnen. Waarom? Wel, naast de zoektocht naar ontspanning is er een grotere noodzaak voor de mens. Een noodzaak die er voor zorgt dat jij binnen één, drie of tien jaar nog altijd met een bezweet voorhoofd en een controller in je knuisten blood en gore van het scherm ziet vliegen. Die noodzaak is geld.

Gaming is zo stil aan de ‘biggest business of ‘em all’ aan het worden. En daar kan zelfs de meest vrome politicus niet tegen op.

Happy shooting!

No more articles
Meer in Nieuws
Dead Space 3 wordt mogelijk al snel uitgebreid

Sluiten