We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In “In depth” gaan we wekelijks dieper in op een of meerdere nieuwsartikelen die op een bijzondere manier (hetzij positief of negatief) onze aandacht hebben getrokken.

Deze week: Eerlijk duurt het langst – of waarom Microsoft zijn focus op de lange termijn moet leggen…

Eerst en vooral: het is hier niet mijn bedoeling de consolewar aan te wakkeren. Dus bedwing de fanboy in ieder van jullie en stop alvast die fakkels en hooivorken weg.

Het is echter al lang geen geheim meer dat in deze achtste consolegeneratie Microsoft Xbox One de duimen moet leggen voor Sony’s Playstation 4. Recent is Microsoft erg zijn best aan het doen om het tij te keren. De achterstand die ze vanop de startlijn hebben opgelopen, hebben ze evenwel nog niet kunnen inhalen.

Ondertussen probeert Microsoft echter om de waarheid wat te omfloersen, zodat althans ten opzichte van de stakeholders de achterstand niet zo groot lijkt. Strikt genomen is dit niet liegen natuurlijk, en ook niet illegaal. Maar het is desalniettemin een bewuste poging om bepaalde cijfers vaag te houden.

Zie dit artikel op Destructoid.com. waarin gesteld wordt dat Microsoft voortaan niet meer zal rapporteren in verkochte units. Zelfs niet verscheepte units (shipped units) die in het verleden ook al eens werden gebruikt om mist te verspreiden omtrent het succes van een game of console (trouwens niet alleen door Microsoft). Nee, Microsoft zal voortaan rapporteren in “Xbox Live gebruikers”.

Dat is op zijn zachts gezegd een vage meeteenheid.

Ze rapporteren nu 39 miljoen Xbox Live gebruikers. Dat is op zich niet zo’n onaardig getal. Maar als je weet dat dat zowel Xbox360 als Xbox One gebruikers zijn én zowel Silvers (gratis) als Golds (betalende) zegt dat op zich weinig of niks!

Bovendien, zelfs met deze vage meeteenheid, moet Microsoft toegeven dat er een daling is ten opzichte van vorig jaar! Komen we dan niet opnieuw tot de conclusie dat de oorzaak hiervan het feit is dat niet alle Xbox360’s vervangen worden door Xbox One’s? Wat heeft al dit vaag gedoe nu uiteindelijk opgeleverd? Elke belanghebbende die een beetje bij de pinken is doorziet dit spelletje toch zo?

Ook de Kinect blijft voor Microsoft een beetje een doorn in het oog. Het was in den beginne een cruciaal onderdeel van de console. “Xbox One is Kinect. They are not seperate systems” dixit Phil Harrison. Totdat Microsoft, opnieuw in een poging om de kloof met Sony te dichten, dacht “eh f*ck it” en de console plots ook zonder de Kinect kon geleverd worden. De verkoop verdubbelde prompt. Toch blijft Microsoft geloven in deze camera want ze beweren dat de grote meerderheid de Kinect ook daadwerkelijk gebruikt. Yeah right!

Eerlijkheid duurt het langst Microsoft. Jullie console is een goed toestel dat op zich goed verkoopt. Jullie hebben er nog een aantal veelbelovende games aankomen zoals Halo 5 Guardians en Crackdown 3 die er absoluut in moeten slagen om meer consoles te deur uit te krijgen!

Maar Xbox One is aan het verliezen van Playstation 4. En wat dan nog? Vorige generatie wonnen jullie, deze verliezen jullie. Als die hele ommezwaai ons iets heeft geleerd is dat de consument niet zo merkgebonden is dan we allemaal dachten (gelukkig maar!). En dat betekent dat jullie net zo goed terug bovenaan kunnen staan als Sony bij de start van de negende generatie zichzelf ook in de voet schiet.

Wat denken jullie? Waarom ligt de Xbox One achter op zijn concurrent? Kan Microsoft nog terugkomen in deze generatie? Delen jullie de mening dat “Xbox Live gebruikers”  een weinig oprechte maatstaf voor succes is? (Houd het wel volwassen in de comments aub!)

PS: Ik kom ook nog even terug op de In depth van vorige week. Blijkt dat de langdurige support waar Ubisoft het over had om van Rainbow Six Siege hun best verkopende FPS-game ooit te maken inderdaad gratis maps zijn! Yay! Maar ook “Rainbow Credits”. Iets wat griezelig hard klinkt als microtransactions …oh boy…

No more articles
Meer in Nieuws, Specials, Xbox 360, Xbox Live, Xbox One
Kinepolis streamt League of Legends wereldkampioenschap 2015 live

Sluiten