We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Eén van de grootste verrassingen dinsdag was dat Microsoft 300 000 servers ter beschikking stelt voor de volgende generatie van Xbox Live. Cloud computing is één van de belangrijkste taken van die servers. Microsoft vertelde Arstechnica hoe het werkt.

Voor men een game kan versterken aan de hand van de cloud zijn er een paar voorwaarden. Zo moet je een snelle internetconnectie hebben, voldoende servercapaciteit en het aspect van de game dat je versterkt mag niet latency gevoelig zijn. Er zit namelijk altijd een tijdsverschil tussen het versturen van de data en het terug ontvangen ervan. Momenteel is het nog onmogelijk om reacties in shooters of botsingen in een race game te stimuleren in de cloud, dit komt omdat die een directe reactie vereisen. Er zijn echter dingen in een gamewereld die niet direct een reactie vereisen zoals licht en weereffecten, fysische effecten, het wapperen van kleren, …

Dit zijn zaken die vooraf veel werk vragen van de console maar achteraf niet veel meer veranderen, dus is het perfect mogelijk de cloud deze te laten berekenen zonder enige lag. Microsoft zegt dat voor elke Xbox One in de woonkamer zij er drie in de cloud staan hebben. Ontwikkelaars gaan wel nog altijd de timing moeten berekenen zodat niets te vroeg of te laat binnenkomt en wat ze de cloud laten verwerken en wat niet. De cloud zou er dus kunnen voor zorgen dat alles er veel realistischer uit zal zien.

Al dit moois zorgt er natuurlijk wel voor dat je met het internet verbonden moet zijn, want zonder internet zal je game er plots minder goed uitzien. Hierover zegt Microsoft dat ze de ontwikkelaars nog altijd de keuze geven om singleplayer games zonder cloud te doen werken. Hoe alles precies in zijn werk gaat, zal later nog duidelijk uitgelegd worden.

No more articles
Meer in Nieuws, Xbox One
GTA V Special en Collectors Editions vanaf nu te bestellen

Sluiten