We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Uren intense gameplay verandert de volwassen hersenen, waardoor men beter wordt in multitasking, besluitvorming en zelfs creativiteit!

Dit weet een verslag in het Wall Street journaal onder de sectie ‘Science’ bekend te maken. Dit onderzoek heeft zich vooral gewijd aan (jong) volwassen gamers en niet zozeer op kinderen, ookal zijn ze ook aan bod gekomen gedurende het onderzoek.

Een groeiende hoeveelheid van het universitaire onderzoek suggereert dat gaming de creativiteit, besluitvorming en waarneming weet te verbeteren. Deze specifieke voordelen kunnen breed gezien worden: van een betere hand-oog coördinatie bij een chirurg tot verhoging van rijvaardigheid gedurende de nacht.

Volgens onderzoek kunnen mensen, die intensief actie games spelen, tot maar liefst 25% sneller besluiten nemen dan non-gamers en dit zelfs zonder in te moeten boeten op nauwkeurigheid. Het is zelfs zo dat de meeste gedreven gamers zes keer per seconde keuzes kunnen maken en hierop handelen, dit is maar liefst vier keer zo snel dan de meeste mensen. Daarnaast kunnen gamers aandacht besteden aan méér dan zes dingen tegelijk zonder in de war te raken, non-gamers kunnen aan maximaal vier zaken aandacht besteden. De wetenschappers kwamen ook tot de conclusie dat vrouwen in staat waren om mentaal 3D-objecten te manipuleren, wat normaal een vaardigheid is waarin mannen over het algemeen meer bedreven in zijn.

De gewelddadige games waar ouders zich vaak zorgen om maken, hadden de sterkste positieve invloed op de hersenen. Zo heeft een drie jaar gedurende studie van 491 middelbare scholieren duidelijk gemaakt dat hoe meer kinderen videogames spelen, hoe hoger de scores kwamen te liggen op voor dit onderzoek opgestelde testen, ongeacht van ras, geslacht of het soort game. De onderzoekers hadden de scholieren een test opgedragen, genaamd de Torrance Test of Creativity, die dergelijke taken als het tekenen van een interessante en spannende tekening van een gebogen vorm op een vel papier, deze vervolgens een titel mee te geven en er een verhaal over te schrijven. De resultaten werden door zeven onderzoekers gerangschikt van originaliteit, lengte en complexiteit. Uit deze test kwam al snel aan het licht dat de scholieren hun creativiteit als een pijl de lucht was ingeschoten.

Aldus Linda Jackson, psychologe die het onderzoek leidde met de 491 middelbare scholieren:
[blockquote]Tot mijn verbazing maakt het niet uit of je agressieve of sport games speelde. In tegenstelling tot het gebruik van mobiele telefoons, het internet of computers voor andere doeleinden hadden geen effect op de creativiteit.[/blockquote]

Toch is niet alles roze kleur en manenschijnen en heeft gaming ook een negatief effect. Zo tonen hersenscans aan dat gewelddadige videogames de hersenfuncties bij gezonde jonge mannen na slechts één week gamen kunnen veranderen, gaande van deprimerende activiteiten tot problemen met emotionele controle. Andere studies vonden een verband tussen compulsief gamen en overgewicht, introvert en gevoelig voor depressies.
Dit Wall Street journaal onderzoek heeft zich niet beziggehouden met het onderzoeken naar deze nadelen. Waarom? Computationele analist, Joshua Lewis, legt het ons even uit:

[blockquote]Er is veel aandacht verspild aan het uitzoeken of deze dingen ons veranderen in moordmachines. Er is niet genoeg aandacht besteed aan de unieke en interessante kenmerken die videogames hebben buiten het geweld.[/blockquote]

Psycholoog C. Shawn Green wist hier het volgende aan toe te voegen:
[blockquote]Het is een feit dat videogames je hersenen veranderen, maar dit geldt ook om te leren lezen, piano leren spelen of het navigeren in de straten van Brussel. Van deze zaken is allemaal aangetoond dat de fysieke hersenstructuur verandert, maar games verdienen een beloning op dit gebied.[/blockquote]

Gaming is uitgegroeid tot een 25 miljard euro per jaar entertainment business sinds de eerste commerciële videogames, die 41 jaar geleden hun intrede maakten op deze wereld. Volgens cijfers van de Entertainment Software Association, verkochten gaming bedrijven in 2010 maar liefst 257 miljoen videogames wereldwijd!

No more articles
Meer in Nieuws
GameSnackBE-Xbox-360-Logo-Featured-01
Microsoft Verkocht 426.000 Xbox 360 consoles in februari

Sluiten