Ontwikkelaar Milestone brengt onder normale omstandigheden jaarlijks een MotoGP-game uit. Dit jaar stappen ze daar even van af en komen ze op de proppen met Valentino Rossi: The Game. Een spel dat ons in de motorrijlaarzen moet plaatsen van ’s werelds grootste motorracende legende – de G.O.A.T. himself – Valentino Rossi. Maar is deze game wel een waardige vervanger van hun jaarlijkse reeks…?

Valentinno Rossi the game

Het antwoord is ja. Beter nog, het is niet alleen een waardige vervanger van de MotoGP reeks, het is ook op alle vlakken stukken beter de MotoGP-editie van vorig jaar. Vooral de vernieuwde engine zorgt ervoor dat de physics een pak beter zijn. Naast de gewoonlijke MotoGP, Moto2 en Moto3 klasses kun je deze keer ook kiezen voor de oldskool 250cc en 500cc tweetakt machines van de vorige era. En dit zijn niet alleen visuele verschillen, op gebied van handling voelen ze ook effectief anders aan. Bij deze motoren ontbreekt de motorrem die we bij viertakt wel terugvinden en dat merk je ook echt als je besluit met één van deze machines wat te gaan knallen.

Valé! Valé Valé!

Uiteraard staat er één iemand centraal in deze game, en dat is Valentino Rossi. Alle mogelijke motoren en liveries waar hij ooit een Grand Prix mee gereden heeft vind je terug in het spel. In de Rossipedia kun je alles unlocken met VR-points die je krijgt bij het uitrijden van races. Er staat telkens ook een mooie uitleg bij over de betreffende helm of livery, waarom en waar deze gebruikt werd. Een klein minpuntje vinden we wel dat de speciale helmen die je daar unlockt niet bruikbaar zijn om ook effectief mee te spelen, althans niet op je eigen custom rider. Kies je ervoor om met Rossi zelf rond te rijden dan kun je deze wel kiezen. Aangezien dat de meeste helmen voor je custom rider echt niet veel voorstellen en er wat stom uitzien, is dit wel een beetje een gemiste kans.

Valentinno Rossi The Game

It’s a long way to the top

Qua gamemodes heeft dit spel ook heel veel te bieden. De gewoonlijke Career-mode is nu wat uitgebreider. Naast de 18 Grand-Prix events per seizoen, zitten er deze keer ook enkele extra evenementen bij. Zoals bijvoorbeeld een Flat Track event op Rossi’s Ranch in Tavulia, een stage van de Monza Rally Show (jawel, rally! Met een auto!), een drift-event met dezelfde rally-auto of een race met de Yamaha R1M productiemachine op het circuit van Misano. Dit zorgt ervoor dat één seizoen in de Career-mode zo’n 26 events heeft zodat je toch wel enige tijd zoet bent er mee.

Naast Career-mode vinden we ook de gewoonlijke Time Trial terug, waar je op een circuit naar keuze ongelimiteerd rondjes kan rijden om een zo snel mogelijke rondetijd neer te zetten. Verder zit er ook nog een Challenge ‘The Doctor’ modus in het spel, waar je op elk circuit de uitdaging krijgt om de snelste rondetijd van Rossi te verbeteren met één van zijn historische machines. Tenslotte zijn er de VR46 Historic Events. Hierin krijg je eerst een filmpje te zien met commentaar van Valentino zelf, waar hij uitleg geeft over een speciaal moment uit zijn carrière en je dit daarna mag nabootsen.

Valentino-Rossi-The-Game-CODEX-3

Het online gedeelte is daarentegen wederom wat teleurstellend zoals bij de MotoGP games. Je kiest een lobby voor een bepaalde klasse, maar daarna kan je tussen de races door deze instellingen niet meer aanpassen. Wil je met een andere klasse rijden, dan moet je terug een nieuwe lobby aanmaken en dit is best vervelend als je met enkele vrienden samen speelt. Als je een race joint die bezig is, dan heb je geen mogelijkheid om te spectaten maar moet je met de vingers zitten draaien in het lobby-scherm.

De gameplay met de rallywagen had beter gekund, maar gelukkig is dit slechts een klein onderdeel van het spel en zeker geen prioriteit. De online modus zijn we minder mild voor, want voor het zoveelste jaar op rij stelt deze ons opnieuw teleur. Toch is dit zonder twijfel de beste game die Milestone al op de markt gebracht heeft. Met een pak content waarmee je uren bezig kan blijven, uitstekende gameplay en physics, goeie sound design en deftige graphics is Valentino Rossi: The Game een spel dat je als motor-fanaat gewoon in je collectie moet hebben. Zelfs als je niks hebt met het gebrom van twee- of viertakt’s, maar gewoon op zoek bent naar een toffe racing game, hoef je niet verder te zoeken!

Valentino Rossi: The Game
Heel veel contentSchitterende gameplaySound design
Online modus stelt teleurHandling van de rallywagen kan beterWat weinig customization opties voor je coureur