Clementine is ook in dit tweede seizoen op post als het dappere weesmeisje in een door zombies geïnfecteerde wereld. Maar of Telltale Games een waardige vervanging heeft gevonden voor Lee Everett, dat kom je te weten in deze Xbox review.

Een nieuw seizoen, nieuwe belevenissen

Nadat we in de vorige seizoensfinale afscheid namen van zowel surrogaatvader Lee als van de groep, worden we een aantal maanden verder in het verhaal gedropt. We starten als Clementine, die samen met Omid en een zwangere Christa, een verlaten pitstop bezoekt. Wat als jezelf opfrissen begon, resulteert al snel in een aanslag op je comfortzone. Voor je het weet resulteert dat in een overval en doden. Zoals je leest wordt er vanaf het begin al stevig met de botte bijl gehakt en worden Clementines gevoelens niet gespaard.

Dan maken we een sprong van 16 maanden later om ergens in Noord-Carolina te belanden. Clementine is duidelijk gegroeid en wat eens een onschuldig 11-jarig kind was, is nu een geharde jongedame die met een pistool rondloopt alsof het voor haar hand gemaakt is. Na een ongelukkige ontmoeting met eerst twee bandieten en nadien met walkers, wordt ze van haar metgezel gescheiden. Een tweede moeilijke keuze volgt al snel: kunnen we het over ons hart krijgen om een hond te laten afzien? De dierenliefhebber in ons moest even een brok in de keel wegslikken bij die beelden, maar beslissingen moeten er gemaakt worden. Vervolgens wordt een heel stuk van de game in beslag genomen door de ontmoeting van een gewonde Clementine met een nieuwe groep overlevers. Er moeten keuzes gemaakt worden die haar populariteit in de groep bevorderen; er wordt beslist over leven en dood van nevenpersonages en dat allemaal met het beproefde keuzesysteem van vier buttons. Sommige handelingen volgen elkaar in hoog tempo op; de laatste kreten van Clementine zijn nog niet voorbij of ze krijgt alweer een nieuwe beproeving voor de kiezen.

We gaan bewust niet te diep in op de gebeurtenissen in het verhaal, omdat dit tegelijkertijd je eigen speelervaring spoilt en omdat iedere gemaakte keuze een andere impact heeft op de interacties en gebeurtenissen in de vier volgende episodes.

GamesnackBE-The-Walking-Dead-Season-2-Screenshots-01

Een prachtige geluidslaag

Geluid is een belangrijke toevoeging in een game en zeker in een psychologische horrorthriller zoals deze. En geluid is niet enkel de achtergrondmuziek, maar ook de geluidseffecten of de omgevingsgeluiden. Het team van Telltale Games is ook deze keer er bijzonder goed in geslaagd om de game een prachtige audiolaag mee te geven. Wanneer we in de pitstop de toiletten controleren, dan horen we effectief de “bang” van een toiletdeur die in de betegelde ruimte weergalmt. Een spannende achtervolging wordt met gedreven muziek voorzien en zorgt voor een extra onderdompeling in het sfeerbad van The Walking Dead. Een gepaste tune in de achtergrond bouwt een spanningsboog op, maar evengoed zijn er momenten met een totaal gebrek aan muziek. Op die momenten wordt die stilte dan weer opgevuld met bv. het knapperen van hout in het kampvuur of het ruizen van de bladeren aan de bomen. Zo wordt onbewust het visuele ook nog eens auditief in de verf gezet. Als je er niet op let, dan merk je het niet op, maar het is er wel degelijk. En last but not least loont het de moeite om op de aftiteling te wachten. Die zorgt niet alleen voor enkele sneakpeaks van de volgende episode, maar eindigt ook met een prachtige song.

Levendige comickleuren

Heel de game is gedetailleerd weergegeven en de graphics zijn om van te smullen. Wanneer Clementine aan een mager vuurtje zit, dan zie je echt het oplichten van de houtskool en het gespietste dier dat erboven hangt te braden. Op dit moment is het avond en dan krijgen kleuren van nature een donkerdere tint mee. Dit wordt mooi weergegeven door dan meer verzadigende kleuren te gebruiken. Na even gespeeld te hebben, moesten we wel de helderheid van ons scherm aanpassen, want de nachtelijke bossen waren te donker om goed te kunnen volgen. Met een betere brightness was het probleem van de baan en zagen we pas deftig wat voor spooky walkers er rondliepen. Ook later in het verhaal prezen we ons hier gelukkig om, anders was de zoektocht naar oplapmiddelen zeer moeilijk geweest.

Nog een handigheidje dat de makers goed uitspelen is het werken met het vogel- en kikkerperspectief om een bepaald gevoel te creëren: een bange hoofdrolspeelster die in een gigantisch bos tussen de bomen loopt wordt vanuit de lucht getoond. Dat beeld zegt duizend keer meer dan woorden om de nietigheid van Clementine weer te geven. Het enige wat stoort is dat bij bepaalde commando’s de bewegingen houterig overkomen, dan is het precies een paspop die aan een touwtje wordt voortbewogen. De bewegingen en acties in de cutscènes worden dan weer wel vloeiend getoond.

GamesnackBE-The-Walking-Dead-Season-2-Screenshots-02

Again en again?

De game bouwt voort op de beslissingen die je gedurende het eerste seizoen hebt genomen. Heb je niet alle episodes van dat seizoen gespeeld? Geen nood, de aard van de keuzes die je al wel maakte, worden in de “ontbrekende” episodes aangevuld. Zo start je met een mix van eigen en computer gegenereerde keuzes voor Clementine. Doordat je verschillende saveslots hebt, is er niets dat je weerhoud om met een andere keuzeset van het vorige seizoen dit seizoen op te starten.

Deze episode duurt hoop en al twee uur, maar zit tegelijkertijd propvol met spannende momenten, verscheurende keuzes en moeilijke interacties met de andere overlevers. Wederom zijn jouw morele kompas en je overlevingsinstinct belangrijk om de game te doorlopen. Want ook nu zullen jouw daden en beslissingen het verloop van het verhaal grondig veranderen.  En achteraf krijg je het overzicht van de  verschillende keuzes die je gemaakt hebt netjes onderverdeeld in categorieën: survival, mercy, generosity, trust, heroics. Welke keuzes maak jij als het eropaan komt?

GamesnackBE-The-Walking-Dead-Season-2-Screenshots-03

A hell of a game

Telltale Games is het bijlange nog niet verleerd om psychologische horror neer te zetten in een verhaal dat je van begin tot einde aan je beeldscherm laat plakken. Spijtig dat het maar twee uur duurt en we nog lang moeten wachten om dit verder te zetten.

Deze review werd mogelijk gemaakt door livecodes.nl
  • Tom Leyers

HEILIGE MOEDER MAAGD MARIA! Hoe kan het dat ik dit gemist heb? Morgen per direkt aankopen!