Na een positief eerste deel van onze driedelige review van WildStar gingen we blij verder met ons avontuur op Nexus. Veel van de eerste hobbels blijken inmiddels echt achter ons te liggen, waardoor we nu met iets meer vaart konden proeven van al dat fijns op Nexus! In dit deel bespreken we de levels 10 tot 20.

Het eerste deel van onze review hield op bij het bereiken van level 10. Onze level up naar 10 kwam op het moment dat we in het kleine maar charmante stadje waren, genaamd Gallow. En bij deze level up kwamen direct wat mooie extra opties open te liggen.

Tradeskills

Level 10 brengt je namelijk de tradeskills. En aan het opbouwen van die tradeskills kun je flink wat uren kwijt. Als eerste krijg je Cooking (wat overigens geen gekozen skill is, maar wel in het rijtje staat), waarbij meteen opvalt dat je deze skill bijna onmogelijk ver kunt doorontwikkelen. Daarna mag je twee extra tradeskills kiezen, waarbij de game al direct wat suggesties geeft over vruchtbare combinaties. Wij gingen voor Survivalist en Architect. Als Survivalist verzamel je vanalles en nog wat, met de Architect maak je echt iets. Voor ons voelde het eerst als een leuk zijdingetje, maar je kunt er veel mee! De dingen die je maakt zijn echt nuttig voor de gemeenschap. Zo krijg je al een voldaan gevoel als je een simpel huisje bouwt. Dit komt deels omdat het voelt alsof je zowaar ‘meebouwt’ aan de wereld van Nexus.

Community

De wereld en onze rol daarin blijkt een ijzersterk element in WildStar, en dan met name de community waar je deel van uitmaakt. Na eerst flink wat levels solo te hebben gespeeld, hebben we nu toch het ‘knopje’ PvP aangezet. We waren namelijk nieuwsgierig naar hoe de online WildStar community in elkaar steekt. En wat blijkt: toffe mensen! Altijd een helpende hand beschikbaar, en op een enkeling na alleen maar positiviteit. En ook tof dat je soms in een moment van wanhoop hulp krijgt van een medestrijder. Zo waren we bezig tegen een soort ijssteengigant in een grot (het beest was zo’n drie keer sterker dan ons), en opeens kwam daar een onbekende helpen. En dat had een positief effect op onze eigen behulpzaamheid. Omdat je echt het gevoel hebt van onderlinge kameraadschap (in ieder geval in de realm waar wij in speelden), wil je sámen iets doen. Een aanstekelijk gevoel!

En hoewel solo spelen heel vermakelijk was, gaf het in een groep spelen zeker een andere (diepere) dimensie aan de game. We hebben ons overigens niet aangesloten bij een guild. Het bleek een wat langdradig proces te zijn om een goede guild te vinden, en dat wilden we liever doen na level 30.

Wat is er nieuw?

Eén van de grotere dingen die beschikbaar komen zijn de Adventures (zo rond level 15). Wij kregen een Adventure genaamd ‘The Hycrest Insurrection’ voor onze kiezen, en ook dit beviel ons zeker. Ook al was het niet heel erg moeilijk, vermakelijk was het wel. We hebben hierin ook veel contact gelegd met andere spelers. Een Adventure geeft je wat opties in het begin, waardoor iedere runthrough er weer wat anders uitziet en ook anders aanvoelt.

Andere nieuwe dingen in deze tien levels: je eigen huis en je eigen ‘mount’ (zowel levend als technisch vervoer). Aan je eigen huis kun je flink wat knutselen, en het loont de moeite om hier wat tijd in te steken. En een huis is alleen al handig voor de ‘Well rested’ xp bonus.

Bugs

In het eerste deel van onze review hebben we uitgebreid gesproken over onze WildStar-frustraties. Veel daarvan had te maken met niet weten wat je moet doen als je ergens bent aangekomen. Achteraf bleek dat dit toch vaak een bug was. Bijvoorbeeld het oppikken van medische voorraad. We bleven op 88% hangen, omdat er simpelweg geen voorraad meer op de grond lag. We moesten echt uit het ‘gebied’ rondom de quest. Bij terugkomst bleek de resterende voorraad er opeens te liggen.

Een andere grote bug is dat soms je vechtskills niet meer werken. Dit varieert van de melding krijgen ‘your target is dead’ (terwijl je onder voeten wordt gelopen door een horde vijanden), tot het soms helemaal niets meer kunnen doen. Wat immens frustrerend is als je een belangrijke quest probeert te vervullen, en je héél dichtbij het eindpunt bent. Ook hierbij werkt de truc van even weglopen: het lijkt iets te resetten. Daarna kun je weer gewoon battlen.

Dit soort momenten worden overigens gelukkig steeds spaarzamer. We merken dat de laatste patch veel heeft opgelost.

Wat is de tussenstand?

Level 10 tot 20 hebben zeker onze verwachtingen ingelost. En daar nog wat bovenop gedaan. Want je merkt dat je een ‘verhaal’ aan het spelen bent. Alle missies zijn met elkaar verbonden, en we zijn nog geen missie tegengekomen die echt geen nut bleek te hebben. Aan een kleine simpele missie, die je bijna niet speelt omdat ie zo onbenullig lijkt, hou je opeens een kickass wapen over. Een gesprek met een vreemde leidt tot het ontdekken van extra lore, waarmee je opeens kennis hebt van een nog niet eerder ontdekt gebied. En dat zijn de verrassingen die Nexus maar blijft uitdelen.

Op naar de volgende tien levels! Volgende week kun je het laatste deel van onze review van de eerste dertig levels lezen, met daarbij ook onze conclusie en eindscore. Stay tuned!

Meer in Nieuws, PC, PC Reviews, Reviews
Destiny: PS4 vs Xbox One