Nippon Ichi is een naam die menig JRPG fanaat zijn hart sneller zal doen slaan. Deze ontwikkelaar is vooral bekend vanwege hun succesvolle Disgaea serie, die nog steeds geliefd is onder de vele fans. Toch komt Nippon Ichi van tijd tot tijd met iets verfrissends op de proppen, en dit keer doen ze dit met The Witch and the Hundred Knight.

Evil is the new Good

Het verhaal in The Witch and the Hundred Knight brengt ons naar een vertrouwd klinkende, maar verdraaide fantasiewereld. In een klein bos grenzend aan het Amataya koninkrijk woont de lelijke en geheel onsympathieke Forest Witch. Aangrenzend aan dat bos ligt er een moeras, waar de Swamp Witch woont. Deze 113-jarige heks gaat doorheen het leven als Metallia, en er mag toch heus wel gezegd worden dat deze knappe heks een perfect figuur heeft met een bijpassende wellustige stem.

Alsof de twee concurreerden om te leren wiens magie sterker is, zijn ze voortdurend aan het ruziën en vechten, en dat al gedurende 100 jaar. Natuurlijk hunkert Metallia er naar om haar moerassig grondgebied uit te breiden, dat mag best wel na meer dan een eeuw een huismus te zijn. Helaas kan ze echter niet lang overleven zonder de giftige stank van haar thuiskamp. Daarom roept ze de legendarische Hundred Knight op als haar familiar om haar territorium uit te breiden. Je raadt het al, jij kruipt in de huid van dit legendarische wezen!

GameSnackBE-The-Witch-and-the-Hundred-Knight-Screenshots-01

Swamp Justice!

Omdat de Hundred Knight Metallia’s familiar is, krijgt hij een contract voorgeschoteld met daarin twee doelen die hij moet waar maken: het verslaan van de Forest Witch, en Metallia’s moeras wereldwijd verspreiden. Om het moeras te kunnen verspreiden moet de Hundred Knight op zoek gaan naar de Pillars of Temperance, die verborgen zijn in verschillende gebieden, en deze laten bloeien. Door dit te doen verandert de omgeving in een moeras dat extra vermogen levert aan Metallia. Dit gaat echter gepaard met de nodige gevaren, aangezien de pilaren worden verdedigd door een Guardian. Om alle pilaren in een omgeving te doen bloeien, moet je dus eerst de nodige guardians verslaan.

Je moet dus op zoek gaan naar de Pillars of Temperance, maar je krijgt echter niet de mogelijkheid om lekker langzaam alles te verkennen. Nee, Hundred Knight is volledig afhankelijk van Metallia’s krachten om te kunnen overleven. Je kunt alleen maar op ontdekking gaan voor een bepaalde tijd, dat wordt aangegeven door een countdown timer die snel mindert als je nieuw terrein verkent, maar wel zeer traag mindert als je in een gebied loopt dat je al verkend hebt. Het is wel mogelijk om meer tijd te verkrijgen door het verslaan van vijanden, ook wel “quick-time eating” genoemd in de game. Wanneer je een Pillar of Temperance of één van de andere kleine pilaren hebt laten bloeien, fungeren deze als checkpoint en kun je steeds van Metallia’s huis terugkeren naar dat punt. Zo hoef je het hele gebied niet meer opnieuw te lopen.

Hoewel het gedacht van een countdown timer voor veel gamers een turn-off is, is het niet zo vervelend in de praktijk. Meestal keren we sowieso terug naar Metallia’s huis na 10 tot 15 minuten, want in de latere levels wordt het echt heel erg krap om de checkpoints tijdig te bereiken. Strategisch omspringen met de tijd is dus de boodschap.

GameSnackBE-The-Witch-and-the-Hundred-Knight-Screenshots-02

Geen Disgaea kloon, gelukkig

The Witch and the Hundred Knight is geen Disgaea kloon, en dat is wel heel erg duidelijk. Op gebied van gameplay stapt Nippon Ichi af van het “strategie of tactiek op een bord” principe en richten ze zich in deze game op Hack & Slash actie in uitgestrekte velden, bossen en dungeons. De Hundred Knight krijgt zo de mogelijkheid om zich met vijf verschillende wapens uit te rusten, waarmee hij krachtige combo’s kan uitvoeren. Helaas voelen de gevechten met momenten nogal traag aan en mist de quick-hitting action die je normaal in het genre terugvindt. De Hundred Knight is een aangenaam vechtersbaasje die zeker capabel genoeg is voor het genre, maar door de beperkingen bereikt hij helaas niet zijn volledige potentieel.

Wat we ook niet gewoon zijn in Nippon Ichi games is de mogelijkheid om je expressie uit te drukken. Metallia’s magie ontbreekt de mogelijkheid om spraak aan de Hundred Knight te verlenen, laat onze legendarische krijger diverse grunts om zijn geluk of ongenoegen behoorlijk duidelijk te uiten. Op verschillende punten in het verhaal krijg je zelfs de kans om de macht van zelfbevestiging te gebruiken om zo een vraag in de dialoog te accepteren, afwijzen, vragend of in stilte te reageren. Een leuke toevoeging, maar helaas heeft het weinig impact op het verdere verhaal. De beslissingen die je neemt naar het einde van het spel toe bepalen welke van de drie eindes je voor je kiezen krijgt, maar de andere keuzes ervoor doen er niet toe. Ze veranderen de gang van de dialogen, maar daar blijft het dan ook bij. We houden van dit concept en zouden Nippon Ichi dit graag verder zien uitbreiden in toekomstige RPG’s, maar in deze game staat het helaas nog in zijn kinderschoenen.

GameSnackBE-The-Witch-and-the-Hundred-Knight-Screenshots-03

The Witch and the Hundred Knight krijgt veel slechte commentaar over haar dak gegooid, onterecht vinden wij. We zijn blij dat Nippon Ichi eens iets anders probeert en ons niet ieder jaar een bekende Disgaea game voorschotelt, in tegenstelling tot vele andere ontwikkelaars. De game mag dan geen topper zijn, maar hij zorgt wel voor een verfrissende wind die ons meer dan 40 uur heeft kunnen bekoren. Laat je niet afschrikken door de eerste paar uur en speel gewoon door, je zult zien dat de game je zeker nog zal verrassen!

Meer in Nieuws, PS3, PS3 Reviews, Reviews
WWE wil Goldberg in WWE 2K15