Daedalic Entertainment lijkt wel bijna een slavendrijver te zijn. Zij brengen de ene na de andere game uit en dit keer hebben wij A New Beginning: Final Cut in ontvangst mogen nemen. Lees snel deze review om te zien of ook deze point & click iets voor jou is.

Het is het jaar 2500 en de aarde heeft nog exact twee dagen te gaan voor deze sterft. Deze korte tijd indiceert dat dit een serieuze zaak is, dus wordt een groep van negen mensen het verleden in gestuurd om de wereld te redden. Zelf nemen we tijdelijk het leven van Bent Svensson over. Hij is een ex-wetenschapper, uiteraard uit onze tijd, die iemand van de groep tijdreizigers ontmoet. Het is later aan Bent om de wereld zoals we die nu kennen te redden van zijn ondergang.

GamesnackBE-A-New-Beginning-Screenshot-01

Het verhaal is niet exact geschikt voor jongere kinderen of volwassenen die nog jong van geest zijn. Dit maakt het verhaal voor deze groep redelijk saai. Maar of volwassenen dit ook leuk zullen vinden is maar de vraag. Hoe spannend je het ook mag vinden in het begin, de game wordt langdradig en op de duur te saai om nog verder te spelen. Hierbij komt nog eens bij dat je slechts een kleine tutorial krijgt die amper iets uitlegt.

De gameplay beperkt zich tot een slechts klein aantal controls, maar deze zitten bij A New Beginning toch minder goed dan bij zijn collega point & click games. Zoals gebruikelijk zitten deze voornamelijk op de muis, behalve als je gebruik wilt maken van hints. De hint-toets is de spatiebalk op jouw keyboard en dit kun je niet veranderen in de opties. Op de muis wordt enkel gebruik gemaakt van de linker muisknop ingame en zul je de rechter enkel nodig hebben om jouw inventory te openen. Gewoonlijk onderneem je een actie met de linker- en denk of onderzoek je iets met de rechtermuisknop. Maar dit is bij deze game niet van toepassing. Als je op een item in de omgeving klikt, moet je even wachten en dan krijg je een klein extra menu rond je cursor te zien. Een verkeerde keuze van controls als je het ons vraagt.

GamesnackBE-A-New-Beginning-Screenshot-02

Je zou denken dat een game zoals deze veel mogelijkheden gewoonweg moet hebben om op te klikken. Niets is minder waar als blijkt dat A New Beginning hier de verkeerde toer opgaat. Er zijn wel veel dingen, maar deze kunnen dan ook enorm nutteloos zijn. We worden niet alleen bedolven door nutteloze items, maar ook door cutscènes en dialogen. Waar de game dan wel goed op scoort is zijn puzzels. Deze zijn leuk en uitdagend, maar dan hebben we weer een ‘maar’ voor jullie klaar. De puzzels mogen dan wel goed zijn, we stellen ons toch wel vragen bij het feit dat er meer dialogen en filmpjes zijn dan effectieve gameplay.

Graphics

Het verhaal wordt verteld in bewegende stripvorm zoals we die van Amerikaanse comics gewoon zijn. Wanneer we dan overgaan naar de gameplay zelf, verandert deze naar de point & click stijl die we kennen van Daedalic Entertainment. De bewegingen zijn erg miniem in de omgeving, maar deze zien er leuk en erg goed uit. Helaas komt A New Beginning grafisch niet helemaal tot zijn recht. We raden jullie aan om in een venster te spelen, want wanneer je full screen gamet, zal er meteen iets opvallen: de game vult jouw monitor niet op, wat resulteert in twee dikke zwarte randen aan de zijkanten.

GamesnackBE-A-New-Beginning-Screenshot-03

In een point & click game is geluid een onmisbare factor. Zo krijgen we à la Daedalic Entertainment een mooie soundtrack. Zonder stemmen is een game natuurlijk ook niet veel waard en ook hier krijgen we veel van te horen. Soms wel te veel…

Wij houden van point & click games. Deze vertellen vaak een leuk verhaal zonder al te veel te hoeven doen. Helaas ging A New Beginning hier en daar voor ons wat in de mist. Het verhaal is eerder geschikt voor een volwassener en serieuzere groep en kan al snel saai worden. En als er dan nog eens minder puzzels dan verhaal zijn, dan krijgt de game van ons slechts 56%, jammer.

Waarom we de DayZ standalone nog niet aan het spelen zijn