Alien Isolation, gecreeërd door The Creative Assembly – een Britse studio die gekend is van de Total War serie – en gepubliceerd door Sega, is een first-person survival horror stealth game die je de stuipen op het lijf jaagt! Een geniale huiveringwekkende alien game waar je ongetwijfeld veel plezier aan zal beleven.

Het verhaal

Het verhaal draait hem om Amanda Ripley. Amanda is de dochter van Ellen, een voormalige film protagoniste die indertijd verdween als sneeuw voor de zon…Niemand die weet wat er met haar gebeurd is. Nu, vijftien jaar later heeft het ruimtestation Sevastopol een signaal ontvangen van de zwarte doos van de Nostromo, het ruimteschip waar alle ellende op begon. Amanda zou maar al te graag weten wat er met haar moeder indertijd gebeurde en gaat op onderzoek uit. Eens aangekomen op Sevastopol krijgt ze de rillingen over haar heen, Sevastopol blijkt door de jaren heen een duistere verlaten plek geworden. Het is duidelijk dat hier vreselijke dingen hebben plaatsvonden. Er heerst een ijzige stilte en het ruimtestation is amper verlicht.

GameSnackBE-Alien-Isolation-Featured-04

De gameplay

In Alien Isolation is het de bedoeling dat je elke mogelijke confrontatie met de vijand zoveel mogelijk uit de weg gaat. Alleen dan maak je het meeste kans op overleving. Je zal geen hordes vijanden tegenkomen, er is in deze game maar één vijand en dat is wat deze game net zo bijzonder maakt. Een doordachte zet van de makers. Deze alien-vijand – Xenomorph genaamd – kan op elk gegeven moment en op gelijk welke plaats plots zomaar opduiken! Je zal je al sluipend een weg banen door lege gangen, opbergruimtes en andere ruimtes. Je weet echter nooit wanneer de vijand kan opduiken, hierdoor krijg je een behaaglijk gevoel die een bijna ondraaglijke spanning teweeg brengt van kop tot teen. De I.A. van de Xenomorp past zich aan jouw game gedrag aan. Rustig hangend in je sofa liggen gamen is bij deze game absoluut geen optie. Bij het spelen van Alien Isolation schoten we bij momenten metershoog de lucht in. Overal in de game hangt een onnatuurlijke stilte wetende dat er iets op de loer ligt… Spannend!

GameSnackBE-Alien-Isolation-Featured-07

Naarmate je vordert in de game, vindt Amanda verschillende wapens zoals standaard lichtwapens, explosieven en verschillende afleidingsgadgets. Iets later heb je ook een vlammenwerper ter beschikking, deze maakt het wel heel eenvoudig de vijand af te schrikken. Naast het zo stil mogelijk zijn en slimme tactiek gebruiken om de vijand te misleiden, moet je ook verschillende doelen voltooien. Ook deze kan je enkel voltooien door mensen en androids zoveel mogelijk te ontwijken en zo stil mogelijk te zijn. Wat je moet doen is soms niet altijd meteen duidelijk, gelukkig zijn er geringe savepoints ter beschikking. Soms zijn er ook deuren die je moet openen waardoor je mini games ontgrendeld. Een minpuntje is dat dit na verloop van tijd wat saai wordt.

Extra content

Mensen die deze game hadden gepre-orderd, kregen de dlc er gratis bij. Anderen die dit niet deden kunnen deze nog apart kopen. Je krijgt dan de crew expendable en Last Survivor ter beschikking. Een echte must have voor collector’s en fans van de serie. In Last Survivor wordt de finale uit de eerste Alien film nagebootst en is het de bedoeling dat je het ruimteschip Nostromo vernietigd. In Crew Expendable heb je de keuze uit de drie personages uit de film, namelijk Ripley, Parker en Dallas. Het start allemaal na het overlijden van Brett, wanneer de bemannigsleden de Xenomorph uit de luchtsluizen willen doorspoelen. Daarnaast heb je ook de survivor mode waarbij je opdrachten krijgt die werken met tijd, je moet ze dus zo snel mogelijk uitvoeren om een zo hoog mogelijke ranking op de leaderboards te kunnen bemachtigen.

GameSnackBE-Alien-Isolation-Featured-02

Muziek, sfeer, graphics…

Op de Ps4 ziet Alien Isolation er zeer netjes en grafisch in orde uit! Vooral de personages en de belichting is fenomenaal. Een minpuntje is dat we bij het opstarten van het spel een bug zijn tegengekomen, bij het herinstalleren en heropstarten van de console was die gelukkig verdwenen. Ook sommige cutscenes gaan gepaard met wat haperingen. Aan de stemsynchronisatie valt hier en daar ook nog te werken. De muziek en geluidseffecten zijn zeer geslaagd en voelen een beetje alsof je in de film bent beland. Een fijne verweving van de film in de game. Wanneer het stil is en je de bewegingen of het gesluip van de alien hoort, krijg je ook muziek die een sinistere sfeer teweegbrengen. Dus al bij al, met hier en daar wat minpunten, is deze game zeer gedreven en geraffineerd uitgewerkt.

GameSnackBE-Alien-Isolation-Featured-06

Alien Isolation een knappe lugubere game voor wie fan is van de alien en sience fiction franchise of voor wie van horror houdt. Wie bijvoorbeeld  veel plezier vindt in games als Dead Space, zal ongetwijfeld ook met veel vertier Alien Isolation spelen. De game heeft een zeer lange speeltijd, biedt genoeg uitdaging en is doodeng! Best niet gamen voor het slapengaan dus. Grafisch gezien is deze game ook zeer goed uitgewerkt. Ook de sfeer is fantastisch en sluit netjes aan bij de film. Bij momenten kan de game iets saai overkomen, maar dit wordt eigenlijk constant gecounterd met bloedstollende spanning. Een echte aanrader!

Alien Isolation review
84%Overall Score
Grafisch81%