Het is ondertussen al een goede drie jaar geleden dat Frictional Games het haar op ons hele lichaam wist recht te brengen met Amnesia: The Dark Descent. In deze angstaanjagende titel speelde je als Daniel, een aan geheugenverlies lijdende man, gevangen in het herenhuis van een Pruisische baron genaamd Alexander. Toen we deze titel eindelijk helemaal hadden uitgespeeld, hadden we wel even wat psychiatrische bijstand nodig, maar na drie jaar mogen we ons eindelijk genezen verklaren. Daarom ook dat we direct weer aan de slag zijn gegaan met diens opvolger Amnesia: A Machine for Pigs, dat op 10 september 2013 officieel gereleased werd en door een nieuwe developer ‘The Chinese Room’ is ontwikkeld.

De zoektocht begint…

In Amnesia: A Machine for Pigs ontwaak je als een zekere mijnheer Oswald Mandus. Het is aan de vooravond van de 20e eeuw, in het hart van de industriële revolutie in Londen. Je bent je kinderen kwijt en gaat naar hen op zoek in het donkere landhuis waarin je gedropt werd. Tijdens je doortocht kom je heel wat te weten over het hoofdpersonage dankzij allerlei brieven, telefoontjes en boeken die je op verschillende locaties in de game vindt. Dit vonden wij net zoals ook bij de voorganger het geval was, heel goed uitgewerkt. Je waant je als het ware in een verhaal waar jij de hoofdrol in mag spelen. Echt super.

Het doorzoeken van het grote landhuis is, zeker voor iedereen die al op z’n hoede is na het spelen van The Dark Descent, een angstaanjagende aangelegenheid. Spelers die de voorganger niet gespeeld hebben en nu pas op de Amnesiatrein stappen, hebben zeker iets gemist. We raden deze dan ook aan om eerst The Dark Descent te spelen alvorens met deze titel aan te slag te gaan. Niet omdat het verhaal van A Machine for Pigs volgt op dat van The Dark Descent, maar wel omdat het de horrorervaring in deze game zal verbeteren. Door het spelen van The Dark Descent waren we immers al meteen van bij het begin op onze hoede voor alles wat er kon gebeuren. We verplaatsten ons heel voorzichtig door de donkere gangen en kamers in de game en schrokken daardoor ook bij het minste geluid. Er waren sommige momenten waarop er helemaal niks aan de hand was, zoals het moment waarop we in het begin via de trap afdaalden naar het salon. Vooraleer we in deze ruimte kwamen, hadden we wel al wat stemmen gehoord, maar dat schrikte ons niet echt af. Toen we echter in het Salon aankwamen en ons naar de deur begaven, weerklonk een enorme knal en vielen er tientallen schilderijen naar beneden. We waren toen nog maar 15 minuten aan het spelen en hadden toen al een kleine hardstilstand gekregen. Leuk is anders… maar moedig zoals we zijn zetten we onze zoektocht dapper voort.

GameSnackBE-Amnesia-A-Machine-for-Pigs-Screenshot-03

The Dark Descent vs A Machine for Pigs

In tegenstelling tot Daniel uit het The Dark Descent is Oswald blijkbaar een stuk moediger waardoor de insanity meter niet meer aanwezig is in A Machine For Pigs. Je kunt dit keer prima in het donker vertoeven en de monsters bekijken zonder je verstand te verliezen of de monsters achter je aan te krijgen.

Doordat je de monsters rustig kunt bekijken en zien hoe en waar ze lopen, verliezen ze al snel hun vermogen tot het aanjagen van angst. Waar in The Dark Descent de monsters overal aanwezig leken te zijn en je altijd je blik moest afwenden, zijn de uit de kluiten gegroeide knorrende lappenpoppen uit A Machine For Pigs niet meer dan vervelende obstakels. Dit alles doet zo’n grote afbreuk aan de horrorsfeer die zo ontzettend sterk was in The Dark Descent.

Puzzels zijn volledig geschrapt. Je moet wel her en der wat schakelaartjes omgooien of objecten verschuiven maar dit alles vereist zo weinig van je denkvermogen dat het moeilijk is om dit als puzzels te bestempelen.

GameSnackBE-Amnesia-A-Machine-for-Pigs-Screenshot-01

De auditieve en grafische zijde van A machine for Pigs

De developers bij The Chinese Room laten zien waar ze goed  in zijn: het neerzetten van een sterk verhaal dat op een hele goede en sfeervolle manier verteld wordt. Dit alles wordt omlijst door een geweldige soundtrack en fantastische geluidseffecten, zoals we die ook al kenden van The Dark Descent. De omgevingen zijn erg mooi en sfeervol en het gebruik van lichteffecten is wederom erg goed gedaan.

GameSnackBE-Amnesia-A-Machine-for-Pigs-Screenshot-02

Buiten de negatieve puntjes vonden we deze game best nog wel leuk. De meeste onder jullie die The Dark Descent gespeeld hebben zullen, indien ze alleen maar terugkijken naar die titel, hier misschien teleurgesteld uitkomen. Wij hebben The Dark Descent ook gespeeld en vonden deze game zeker niet slecht. Oké, het is minder eng dan zijn voorganger, maar het zit wel weer heel goed in elkaar. We doorlopen in A Machine for Pigs weer een heel sterk verhaal, met hier en daar wat schrikmomenten. Wij zouden het niet echt een horrorgame durven noemen omdat we daarvoor iets te weinig met hartkloppingen gezeten hebben. Het hele avontuur is daarvoor ook iets te kort. Na een goede 6 uur hadden we alles in de game wel gezien en gevonden, en kwamen de credits al voorbij rollen. Spijtig, maar wanneer we dan weer de vergelijking prijs/kwaliteit doen, mogen we zeker niet klagen. Er zijn veel titels die 60 euro kosten en waar je na een goede 7-8 uur ook al door bent. Dan zijn wij nog redelijk tevreden met de 6 uur die we aan Amnesia: A Machine for Pigs mochten spenderen. Het was van begin tot einde een zeer leuke ervaring.

De bangelijke piraten van Assassin’s Creed IV: Black Flag