Na het falen van Tango Down kwam Zombie Studios met een opvolger op de proppen. Wat bezielde hen?! Blijkbaar was dit een goede zet, want we kregen niets anders dan rauwe actie! Kan Zombie Studios bewijzen dat ze degelijke games kunnen afleveren en overtreft Blacklight: Retribution zijn falende voorganger Blacklight: Tango Down? Lees nu of deze game jouw dierbaar internet waard is!

De gameplay

Na de enorm lange download, de enorm lange install en de extreem lange update, konden we eindelijk aan de slag met deze shooter. We kunnen ons character geheel naar believen aanpassen. De wapens, de armor en om het helemaal af te maken, een badass emblem op de schouders, dewelke we ook nog eens zelf kunnen samenstellen. We konden nog geen ranked games spelen, daar deze nog onbeschikbaar zijn.

De game zelf is een snelle shooter; hiermee bedoelen we dat er weinig tot geen tactiek in de gameplay verscholen gaat. Het is een kwestie van lopen, schieten en ervoor zorgen dat je jouw vijand eerder neerhaalt. De game heeft last van enkele bugs. Zo hadden we in Capture the Flag de vlag bemachtigd, keerden we zonder kleerscheuren terug naar de basis, maar wou die basis de vlag niet aanvaarden. Zo lieten we verschillende keren de overwinning aan de tegenpartij. Ook hadden we soms problemen met het mikken wanneer we ons in een Hardsuit bevonden. Dit zijn grote lompe robotten met zware wapens. De lompe en stroeve bediening belette ons om er een 2de keer in te kruipen. Maar men moet er rekening mee houden dat de game gisteren gereleased werd, F2P is en dat er nog aan gewerkt wordt via patches. Hoe zo’n game gratis kan zijn, is vrij simpel: er wordt immers voor verschillende wapens, armor en andere extras echt geld gevraagd. Pas op! Dit wil niet zeggen dat mensen die geld in de game pompen een voorsprong krijgen. Na een uurtje gamen zonder ook maar iets te kopen in de Marketplace, haalden we nog steeds de bovenhand in de games.

Deze multiplayer only heeft ons echt verbaasd. Hoewel we maar een klein aantal maps krijgen, wordt dit mankementje gecompenseerd met de grote omvang van deze reusachtige en chaotische maps. Chaotisch in een positieve zin, want we bevinden ons in een waar slagveld waar verderf en vernieling werd gezaaid. Of het nu ligt aan het voorlopig kleine aantal spelers, of de te grote maps, we mochten soms lang zoeken eer we iemand tegenkwamen die dan een teamgenoot blijkt te zijn. Wanneer we dan toch een vijandige soldaat het pad kruisen, kunnen we die bloederig afmaken. Een headshot is niet zomaar een headshot, maar een lugubere onthoofding. Na iedere dood die we ervaren hebben, stond het scherm even stil en kregen we te zien hoe we precies afgemaakt werden.

GameSnackBE-Blacklight-Retribution-Screenshot-01

Doordat we ons in de toekomst bevinden, kan het ook niet anders dat we iets speciaals voorgeschoteld krijgen. We hebben namelijk een speciaal zicht ingebouwd in onze helm. De Hyper Reality Visor, of HRV voor de vrienden, is een soort van ingame wallhack waarmee je vijanden, teamgenoten, wapendepots en zelfs de zwakke punten van een Heavysuit kunt zien. Dit brengt ons bij een volgend belangrijk punt in de game: depots. Deze opslagplaatsen omvatten een aanvulling van de healthbar, extra ammo, wapens en de lompe Heavysuit, dit allemaal tegen een prijsje.

Naast deze feature merkten we een andere feature op, namelijk niet ingame, maar in het menu. We krijgen een extra interface, waarin we heel gemakkelijk vrienden kunnen zoeken en toevoegen, een clan kunnen maken en zelfs het versturen van mails is een optie. Opmerkelijke prestaties op het slagveld worden dan weer beloond met een persoonlijk berichtje met een gekoppelde item.

Grafisch & audio

Grafisch gezien valt er weinig op te merken. De graphics zijn weliswaar prachtig door middel van de Unreal Engine 3. De lichteffecten zijn van jewelste en de kogels vliegen je als het ware rond de oren. Het valt op dat er heel wat werk in verscholen gaat. Soms konden we de killcam niet meer zien doordat deze doordrenkt was met bloed. We ervoeren ook wat lag, maar deze was te danken aan een slechte internetverbinding van één van onze tegenstanders of teamgenoten. Het enige echt storende minpuntje was dan toch wel het mikken, dit was kleinschalig, maar toch ondervonden we wat moeite.

Auditief is deze game nagenoeg perfect! De geluiden van de schoten, ontploffingen en pijnlijke kreten doen je telkens weer rillen. Alle geluiden zijn erg waarheidsgetrouw en zelfs het bewegen van de metalen Heavysuit klinkt als een hoop ijzer die aan de hand van pompjes wordt gedreven. De ervaring wordt nog leuker als je een headset opzet en het volume openzet; je kunt als het ware horen vanwaar de geluiden vandaan komen.

GameSnackBE-Blacklight-Retribution-Screenshot-02

Omdat de game F2P is, willen we wat mild zijn, want je krijgt zeker waar voor je geld. Zelfs als je er niet voor hoeft te betalen. Deze game is alles wat zijn voorganger had moeten zijn, maar waarschijnlijk zat de schrik er bij de ontwikkelaar in, zodat men de game uiteindelijk F2P heeft gemaakt. Dit is wat jammer, want het is zeker en vast een game waarvoor wij geld willen neertellen en er zat zeker heel wat potentieel in een eventuele consoleversie.

GameSnackBE-Blacklight-Retribution-Featured-01
Free-2-Play Blacklight: Retribution is nu beschikbaar