Modern Warfare 2 ligt intussen alweer 2 jaar achter ons en nu is het terug Infinity Ward’s beurt. Slaagt Modern Warfare 3 er in om zijn succesvolle voorgangers te overtreffen?

Het verhaal

Modern Warfare 3 gaat verder waar zijn voorganger eindigde. In Modern Warfare 3 kruip je in de huid van een Russische soldaat en zij aan zij met oude bekenden zoals Cpt. Price en Roach, maar ook met nieuwe gezichten zoals Sandman, ga je opnieuw de strijd aan tegen Makarov en zijn aanhangers. Je trekt de hele wereld rond. Wederom ga je in de favela’s heel wat afschieten, maar ga je bijvoorbeeld ook in Frankrijk vijanden afslachten. Of wat dacht je van een helikoptervlucht door een verwoest New York? Hoewel de single player kort is, zoals we gewoon zijn van Call of Duty, mag deze zeker de pret niet bederven.

GamesnackBE-Call-of-Duty-Modern-Warfare-3-Screenshot-03

De gameplay

Modern Warfare 3 zit weer boordevol vuurkracht, dankzij de terugkeer van de vertrouwde klassiekers maar ook veel nieuw wapengespuis, zoals enkele sniper- en assault rifles. Haal voldoening uit een welgemikt schot van een sniper, of maai je vijanden neer door je hele magazijn leeg te vuren. Als dat niet voldoet aan jouw wensen, waarom er dan geen raket op afsturen? Of ergens een remote sentry plaatsen en zelf besturen. Dit alles kan, want Modern Warfare 3 brengt nieuwe killstreak rewards. Enkele rewards keren terug, maar Infinity Ward heeft deze game van een heel nieuw scala aan rewards voorzien. Deze keer kun je juggernaut worden, die zwaarbewapende reuzen die je zo moeilijk dood krijgt. Deze kun je snel uitschakelen met een predator missile zoals we die kennen vanuit zijn voorganger. Het behalen van killstreak rewards zoals we dat nu kennen, werd volledig over de boeg gegooid.

GamesnackBE-Call-of-Duty-Modern-Warfare-3-Screenshot-02

Je kent het gevoel wel, je hebt net de voorlaatste kill voor een felbegeerde killstreak reward en dan sterf je! Frustratie alom, maar in Modern Warfare 3 krijg je een geheel nieuw systeem. Ben je een speler die zijn eigen weg gaat? Dan kies je best voor ‘Assault’, dit is hetzelfde killstreak systeem van zijn voorgangers. Wanneer je sterft, verlies je jouw killstreak. Teamspelers kunnen voor ‘Support’ kiezen, wat hen toe laat rewards binnen te rijgen door enkel en alleen de tegenpartij af te maken, sterven reset je killstreak helemaal niet meer. Vanzelfsprekend krijg je dan teamgerichte killstreak rewards. Of kies ‘Specialist’ om extra perks te verdienen, want we worden opnieuw van heel wat perks voorzien.

De split-screen mogelijkheid is terug. Dit zowel online als offline. Dat offline gedeelte brengt ons bij de Spec. Ops missies die terug zijn, maar deze keer namen ze een vriendje mee! Modern Warfare 3 komt nu ook met een survivalmode. Deze is te vergelijken met de zombiemode van Black Ops, maar is jammer genoeg enkel toegankelijk voor 2 spelers. Het is de bedoeling dat je hordes vijanden overleeft en geld verzameld. Met dat geld kun je dan wapens, perks en extra’s zoals self revive, armor en zelfs je eigen AI team kopen. Online hebben we terug de gebruikelijke modi, met enkele nieuwe zoals ‘Kill Confirmed’. Deze mode houdt in dat je, wanneer je iemand neer schoot, diens dogtags moet oprapen. Pas dan telt de kill mee.

GamesnackBE-Call-of-Duty-Modern-Warfare-3-Screenshot-01

Grafisch en audio

Er wordt weer gebruik gemaakt van de IW engine, de engine die we kennen van Modern Warfare 1 tot en met Black Ops. Hoewel deze engine licht gemodificeerd werd, is er grafisch weinig verschil met zijn voorganger te zien. Dezelfde gebouwen komen meerdere keren voor en hier en daar valt er wel een grafische glitch te spotten. Dit maakt niet dat de game grafisch minder mooi is. De physics zijn dik in orde en er valt een kleinschalige destructie te bespeuren.

Het geluid is op zijn beurt weer van hoogstaande kwaliteit. De lipsynchronisatie is bijna tot helemaal perfect, de wapens met silencers zijn heel goed te onderscheiden en de stemacteurs hebben hun werk weer uitstekend uitgevoerd. Een gepaste soundtrack op de juiste momenten geeft je al snel kippenvel. Al dit samen laat je jezelf middenin de actie wanen.

GamesnackBE-Call-of-Duty-Modern-Warfare-3-Screenshot-04

Infinity Ward slaat met Modern Warfare 3 de nagel op de kop. We krijgen niet alleen een subliem verhaal, maar ook een uitgebreide en epische multiplayer voorgeschoteld. Het  verhaal is helaas wat aan de korte kant, maar de multiplayer maakt veel goed, hoewel sommige overpowerde wapens het je te gemakkelijk maken. Grafisch is het minder gesteld met de game, maar laat dit nu geen pretbederver zijn. Wat het geluid betreft zit dat wel goed, waarheidsgetrouwe geluiden maken de game alleen maar beter. Infinity Ward heeft met Modern Warfare 3 voor een waardige opvolger van Modern Warfare 2 gezorgd.

Meer in PC, PS3, PS3 Reviews, Reviews, Xbox 360
GameSnackBE-Battlefield-3-Featured-01
Battlefield 3 Review