Je zou je afvragen wat ontwikkelaars na hun uren doen, maar bij Daedalic Entertainment lijkt het wel alsof elke werknemer daar 24/7 werkt. Waarom denken wij dat? Omdat wij voor jullie de review van Chaos on Deponia brengen, een game die nog geen 4 maand na zijn voorganger gereleaset werd.

Rufus, de jongeman waarmee we in de eerste Deponia al kennis konden maken, keert voor een tweede keer terug in een hels verhaal. Hij wil wederom de Deponia verlaten om naar een ander deel van de wereld te gaan: Elysium. Voor wie de vorige niet gespeeld heeft, de wereld bestaat uit drie delen: Deponia, Organon en Elysium. Deponia kunnen we het beste omschrijven als een bewoond vuilnisbelt. Organon, dat zich een sectie hoger bevindt, is Deponia’s vijand. Organon stuurt namelijk graag legers op Deponia af om hun weerstand te vernietigen. Elysium daarentegen is de hoogste klasse van de wereld. Deze stad zweeft boven de wolken, ver weg van Deponia.

Nu is het zo dat de hofraad van Elysium af wil van Deponia en dat zullen ze doen door het van de kaart te vegen. De enige die hier een stokje voor kan steken is de aantrekkelijke Goal, het meisje waar Rufus zijn beide ogen op heeft. Het toeval wil echter dat Rufus’ pad kruist met dat van Goal en onhandig als hij is, bezorgt hij Goal hersenschade. Kan Rufus Goal en Deponia van de ondergang redden?

GameSnackBE-Chaos-on-Deponia-Screenshot-01

Hoewel de game enorm doorspekt werd met humor, zorgt dit er niet voor dat het verhaal minder serieus overkomt. Het is niet zo’n game die enkel de moeite is omdat je er constant mee moet lachen. Het is veel meer dan dat. Je zit ondanks het genre op het puntje van je stoel en de game kan gewoon perfect jouw nieuwsgierigheid opwekken door de romance tussen Rufus en Goal.

Chaos on Deponia heeft een open einde, waardoor we nu al kunnen speculeren dat er binnenkort een derde bij zal komen.

Zoals we dat van Daedalic Entertainment gewoon zijn, is Chaos on Deponia alweer een Point & Click game. Erg uitgebreid is de gameplay niet en het concept is erg eenvoudig, maar toch zullen we ons best doen om jullie van zoveel mogelijk informatie te voorzien.

Je hebt slechts je muis en je gezond verstand nodig bij het spelen van deze game. Bij het opstarten van de game krijgen we de keuze tussen twee verschillende controls. Het enige verschil tussen de twee is echter enkel de manier waarop je inventory geopend wordt: ofwel met het scrollwieltje, ofwel met een button op het scherm. Om het scherm zoveel mogelijk te benutten raden we jullie alvast de eerste optie aan.

Verder hebben we de gebruikelijke controls, namelijk de twee muisknoppen. De één voor het oprapen en stelen, het praten en het combineren van items en de ander voor het onderzoeken van personen en items. Na het klikken op een NPC krijgen we een reeks van gespreksmogelijkheden. Hier wordt zelfs in-game, om het nog maar eens over de humor te hebben, de spot mee gedreven. Vrolijk zei Rufus dat hij op het multiple choice kadertje aan het wachten was. Klikken op het scrollwieltje toont ons alle mogelijke items en personages om het ons wat gemakkelijker te maken.

GameSnackBE-Chaos-on-Deponia-Screenshot-02

Nu we de controls uit de doeken gedaan hebben, kunnen we verder met de eigenlijke gameplay. Zoals eerder gezegd, is gezond verstand wel nodig. Het mag dan wel een spelletje zijn, soms zijn de mogelijke oplossingen zo ver te zoeken dat je lang bezig bent met een raadsel. Zo zaten we tientallen minuten onze kop te breken op zoek naar een oplossing, om tot het besef te moeten komen dat we een item moesten combineren. Hierin zijn de ontwikkelaars wat onduidelijk geweest. Combineren van gevonden voorwerpen zal leiden tot nieuwe en nuttige voorwerpen. Deze zijn van hoog belang om verder te komen in de game.

Graphics & audio

Het is vanzelfsprekend dat een game in dit genre geen nood heeft aan ingewikkelde physics en graphics om op te kwijlen, maar toch hebben we kunnen genieten van de stijl van Chaos on Deponia. Iedere omgeving is met de hand getekend en is in een leuke cartoon vorm geleverd. Deze omgevingen werden goed gevuld, zodat we de ogen uit de kop konden kijken. Enig minpuntje is wel dat na het laden, de FPS ferm dropte voor enkele seconden. Geen groot probleem, enkel wat irritant.

GameSnackBE-Chaos-on-Deponia-Screenshot-03

Meestal is het geluid van dit soort games echt super en dit is natuurlijk niet anders bij Chaos on Deponia. In combinatie met de goed gevulde wereld zorgden de muziek en de achtergrondgeluiden ervoor dat we onszelf Rufus waanden. En een gepast muziekje om er de sfeer in te brengen kon natuurlijk niet uitblijven.

Daedalic heeft voor een mooie opvolger van Deponia gezorgd. Niet alleen een opvolger, maar het ontwikkelaarsteam weet perfect leven te brengen in dit vergeten genre. Dus wie naast al die bulderende wapens en explosies eens tijd wil maken voor een vermakelijke game die meerdere malen een glimlach op je gezicht kan toveren, moet Chaos on Deponia zeker een kans geven. Voor de lage prijs van 20 euro moet je het al zeker niet laten.

Online Pass geschrapt voor Hitman: Absolution