We hebben shooters, we hebben RPG’s, we hebben strategy, we hebben indie games, we hebben zelfs nog zoveel meer verschillende genres. Toch ontbrak er al die jaren nog iets in het Europese gamelandschap, en dat zijn JRPG’s. Tegenwoordig begint deze markt toch stilaan meer en meer op te komen en de eerste game die we op de pijnbank leggen is Croixleur.

Japanse doujin met een Devil May Cry touch

Croixleur speelt zich af in een land waar twee facties trijden om controle en volgt hierdoor het verhaal van twee jonge dames die concurreren in een eeuwenoude rite om de balans van de macht te bepalen. Zo kruipt de speler in de huid van Lucrezia Visconti, het roodharige meisje dat geen enkele uitdaging uit de weg gaat en bekend staat als de Vermillion Vortex. Haar tegenstander is Francesca Storaro, een jonge blondine die vroeger Lucrezia’s beste vriendin was en bekend staat als de Moonlight Sword Princess. Het verhaal is niet echt diepgaand, maar weet wel de juiste sfeer in de game te brengen en de personages als echte karakters neer te zetten in plaats van een levenloze avatars.

De strijd tussen de twee jonge dames wordt gestreden in een monster-besmette toren, waar beide deelnemers zich zo snel mogelijk een weg naar de top moeten vechten en het vervolgens tegen elkaar opnemen. Bij dit concept moeten we de direct aan de Bloody Palace mode van Devil May Cry denken, want net als in DMC worden spelers ook in Croixleur in een reeks van arena’s gegooid en moet je een bepaald aantal vijanden verslaan om verder te kunnen gaan.

GamesnackBE-Croixleur-Screenshot-01

Hakken die handel!

Croixleur kun je het beste omschrijven als een arena-gebaseerde hack & slash game. Veel games in het hack & slash genre zijn verre van diepgaand (met uitzondering van DmC en God of War), maar Croixleur doet alles wat het genre te bieden heeft uitermate goed. Slashing, dashing, move annulatie, alles voelt ongelooflijk verfijnd aan en alle controls zijn zeer goed op elkaar afgestemd. Standaard aanvallen worden aangevuld met een flink arsenaal van ontgrendelbare wapens, die elk hun eigen kenmerken en speciale moves hebben. Gooi daarbij nog eens een heerlijke frame rate en responsiviteit bovenop, en het is een waar plezier om in deze game te duiken en vijanden in stukjes te hakken!

Maar daar stopt de gameplay nog niet, want het gaat nog net een klein tikkeltje verder dan dat. Naarmate het spel vordert en het aantal vijanden dat je de kop hebt ingeslagen groeit, zal ook Lucrezia groeien. Dit wordt gedaan aan de hand van een level up, waardoor haar aanvallen steeds krachtiger worden en ze meer schade kan aanrichten. Ook zul je munten kunnen verzamelen door vijanden te verslaan, die vervolgens na 100 stuks kunnen ingeruild worden voor extra-special attacks.

Verder zul je het naast de gewone vijanden ook moeten opnemen tegen eindbazen. Deze eindbazen komen in alle vormen en maten voor, waaronder bijvoorbeeld ook een draak. De gewone vijanden worden naarmate je verder geraakt in de game steeds sterker, maar datzelfde geldt ook voor de eindbazen, die toch wel behoorlijk pittig uit de hoek weten te komen. Een leuk extraatje bij deze boss battles: wanneer je de eindbaas verslaat, wordt je levensbalk automatisch hersteld, wat altijd leuk is meegenomen in deze gewelddadige toren waar health packs zeldzaam zijn.

GamesnackBE-Croixleur-Screenshot-02

Sneller, sneller, snelleeeeeerrrrr!

Het mag dus duidelijk zijn dat de game behoorlijk pittig te noemen is, zeker naarmate je vordert in Croixleur. Maar het is niet alleen de vijanden waar je schrik voor moet hebben, maar ook de klok. De klok? Ja, tijd is in Croixleur jouw grootste vijand. Als je de game niet binnen 15 minuten hebt uitgespeeld, is het Game Over voor jou. Weet je de game binnen de 10 minuten uit te spelen, dan krijg je een alternatief einde voorgeschoteld. Smaakt de game naar meer? Dan kun je aan de slag met de modi “Score Attack” en “Endless”, waar je zoveel mogelijk punten moet verdienen voordat je tijd of leven op is. Zeer verslavend!

We waarschuwen je echter wel… Croixleur is een PC game, maar hoort gespeeld te worden met een controller in je handen. Ook wij hadden het eerst geprobeerd met enkel het toetsenbord (de muis wordt in deze game niet ondersteund), en zijn vrij snel onze PS3 controller gaan uithalen. Wanneer je alleen met het toetsenbord speelt, zul je heel snel gaan zitten vloeken aan de controls en zal het lang duren vooraleer je jouw eerste succesvolle playthrough zult halen. Gelukkig leven we in een technologisch tijdperk waar console controllers ook op de PC kunnen draaien.

Op het gebied van graphics en audio staat de game wel terug sterk in zijn schoenen en weet bij ons ergens nostalgie op te roepen. Dat komt doordat de game echt PS2-achtig oogt en ons doet denken aan de eerste Kingdom Hearts. Maar het moet gezegd: de artwork in Croixleur is uitzonderlijk prachtig te noemen en de animaties en soundtrack zijn overheerlijk, precies wat men zou verwachten van een moderne release.

GamesnackBE-Croixleur-Screenshot-03

Croixleur biedt een aangename ervaring waar ongetwijfeld iedereen plezier mee zal beleven. De duur van de Story modus mag dan aan de korte kant zijn, maar biedt wel het perfecte evenwicht tussen uitdaging en vooruitgang. De twee overige modi en de sterke grafische en audio aspecten zullen spelers alvast verschillende uurtjes zoet weten te houden. Kortom: een geslaagde JRPG in het westen!

Crysis 3 maakt nu al brokken