Het betere werk in het horrorgenre is aan het uitsterven in de game industrie. Lees nu of Dead Space 3 toch nog bij het betere werk behoort!

De game begint in een sneeuwlandschap, waar je alleen een weg moeten banen naar een schip, op zoek naar een mysterieus object. Jouw partner is omgekomen in een lawine en wanneer je het object vindt, moeten je dit nog terugbrengen naar de basis, waar enkel generaal Mahad nog in leven is. Hij vermoordt je echter en pleegt zelfmoord na het weggooien van het object, de codex.

Meteen hierna springen we 200 jaar in de tijd, zo’n twee maanden na Dead Space 2, waar je in de huid kruipt van Isaac Clarke. In jouw appartement ontmoet je twee mannen die je nodig hebben bij het redden van Ellie, jouw ex, en haar team. Ze zijn namelijk van de aardbol verdwenen, maar toch is Ellie erin geslaagd een laatste bericht uit te zenden. Dit bericht brengt je toevallig naar de planeet Tau Volantis, waar de codex verloren is gegaan…

GamesnackBE-Dead-Space-3-Screenshot-02

Dead Space 3 vertalen we naar een verhaal dat minstens twee keer zo lang is dan dat van voorganger. Dit betekent dat je pas na een kleine 20 uur de credits zult zien, hoewel je dit nog kan verdubbelen. Tenminste als je in het bezit bent van een vriend, broer of zus, gamende ouder, een zoon of een dochter, want wat nieuw is in Dead Space 3 is de coöp modus. Deze stelt jou in staat het hele verhaal te spelen met twee spelers. Helaas heb je een extra PS3, TV en game nodig om van deze feature gebruik te kunnen maken binnenshuis, of je neemt de goedkopere manier: online gamen met iemand die je niet kent.

De sfeer zit in Dead Space 3 nog goed snor, maar op een echte survival horror game moet je alvast niet meer rekenen. Dead Space 3 is ‘vermainstreamed’ en richt zich eerder naar de actie toe. Dit wil echter niet zeggen dat je geen leuke belevenis uit de game zult halen, want je wordt wel degelijk nog de stuipen op het lijf gejaagd. Dit toch als je alleen speelt, want het verhaal met twee spelen zorgt ervoor dat de spanning ervan af is. Dit lijkt ons wel logisch, omdat je dan niet meer het gevoel hebt er alleen voor te staan.

Je volgt Isaac op de voet en kijkt mee over zijn schouder, het is immers een 3rd person shooter. Het duurt even voor je terug in je bekende armor zit, maar eens je dat stukje technologie gevonden hebt, kan het echte knallen beginnen. Meteen beschik je over twee wapens die je volledig uit elkaar kunt halen. Precies, het idee van blueprints werd over de boeg gegooid, nu kan je jouw wapens uit elkaar halen en herbouwen met stukken van andere wapens en onderdelen die je in de omgeving gevonden hebt. Toch als je een workbench kunt vinden. Naast wapens kan Isaac ook gebruik maken van Stasis. Dit zijn in de zekere zin speciale krachten die de tijd van een voorwerp kunnen vertragen en bevriezen.

In Dead Space 3 is het zo dat de game minder eng is, maar dit staat niet gelijk aan minder fun. Hier zorgt de afwisseling van de missies voor. Het ene moment loop je in een station, het andere op de trein zelf. En voor wie dat nog niet snel genoeg is, kun je in het eerste uur spelen al een ruimteschip crash meemaken. Nog niet afwisselend genoeg zeg je? Ook als je door die crash door de ruimte mag duiken en mijnen en brokstukken van jouw schip moet ontwijken? Dat dachten we wel. Natuurlijk houden we er wel rekening mee dat de engheid voor veel gamers heel belangrijk is, want wat is een horrorgame nu zonder zijn griezels?

GamesnackBE-Dead-Space-3-Screenshot-03

Deze griezels kunnen bestaan uit mensen en Necromorphs. Wie nieuw is in de reeks zal deze laatste waarschijnlijk nog niet kennen. Dit zijn buitenaards gemuteerde mensen met scherpe uitstekende, wel… dingen. De truc om ze uit te schakelen bestaat erin hun ledematen van het lichaam te schieten, hoewel een onthoofding ze ook wel tot stilstand brengt. En niets is leuker dan met twee tegelijk op die kanjers te knallen, in de coöp modus weliswaar.

Naast de singleplayer kun je ook wat tijd en vijanden gaan doden in de online multiplayer, maar deze is stukken minder competitief ingesteld als in Dead Space 2. Voor ons leek de multiplayer eerder een extraatje om wat van de singleplayer te bekomen.

Graphics & audio

Als Dead Space 3 een toets was en wij mochten deze verbeteren, dan hadden wij als gameleerkrachten voor het grafisch aspect zeker en vast een 10 gegeven.  De game is erg donker, maar dit hadden we ook niet anders verwacht. Het totaalpakket zorgt ervoor dat Dead Space 3 toch niet al te veel zakt in zijn engheid en zorgt zodoende voor de nodige spanning. Want zeg nu zelf, een lichtgevend wapen in een donkere kamer met Necromorphs die op je afstormen? Jan zonder vrees zou het in zijn broek doen van angst.

GamesnackBE-Dead-Space-3-Screenshot-01

Als wij over het beruchte totaalpakket spreken, hoort hier natuurlijk ook de audio bij. En jij dacht dat de game er enkel eng uitziet? Wrong! Dead Space 3 zal ook jouw oren doen bibberen. Het ene moment zitten Necromorphs of ander gespuis in je nek te hijgen, het andere is het te stil naar je mening.

Hoewel Dead Space 3 wat minder eng is dan zijn voorgangers wil dit niet zeggen dat deze game ons niet de stuipen op het lijf jaagt. Is Dead Space 3 leuk? Ja! Is de game de moeite waard? Ja! Is hij beter dan zijn voorgangers? Zeggen we niet! Kortom, Dead Space 3 moet je als fan gewoon in huis halen, een schuldgevoel tegenover jouw portefeuille zal je achteraf al niet hebben.

Meer in PC, PS3, PS3 Reviews, Reviews, Xbox 360
Need For Speed: Most Wanted verwacht drie uitbreidingen