Eén award kunnen we zo al uitreiken voor Diablo III, namelijk de game met de grootste hype rond zich. Of Blizzard met Diablo III de torenhoge verwachtingen van deze hype ook kan inlossen, kom je te weten in deze eerlijke review. Een recensie die dwars door de Diablo III hype heenkijkt.

Diablo III speelt zich af twintig jaar na het vorige deel. Een enorme komeet verschijnt aan de hemel en smakt met een grote impact neer op het dak van de Tristram katedraal. Kort na dit gebeuren ontwaken de zombies en demonen in de catacomben gelegen onder de kathedraal. Zonder het plot al te veel uit de doeken te doen, kunnen we zeggen dat het verhaal een aantal leuke (maar soms voorspelbare) twisten kent, die ervoor zorgen dat je blijft spelen om de naderende ontknoping te weten te komen.

Grafisch

Zoals we in de bèta al konden vaststellen, is de grafische kant van Diablo III geen rocket science. Het is geen demo voor de nieuwste grafische engine, maar toch volstaan deze om de gewenste sfeer goed over te brengen. Omgevingen zijn gevarieerd, aangenaam om naar te kijken en zitten boordevol kleine details. Ook de karakters, animaties, spells en bijhorende effecten zijn mooi, maar zonder meer.

Deze filosofie vinden we wel meer terug in Blizzard games. Deze games moeten het niet hebben van het aantal polygonen, maar van het decor, de details en de inkleding. Hiermee kan Blizzard de systeemeisen laag houden, zodat zoveel mogelijk gamers voldoen aan de minimumvereisten. Grotere doelgroep = meer gamers = meer verkochte exemplaren = kassa kassa.

GameSnackBE-Diablo-3-Screenshot-01

Geluid

De soundtrack van Diablo III is heel breed en draagt bij aan de creatie van een bepaalde sfeer. Geluiden zijn aangenaam om naar te luisteren en soundtracks zijn afgestemd naarmate de actie zich op het slagveld afspeelt. Tot slot zijn alle dialogen voorzien van een voice-over. Dit is een serieus werk, maar ook een grote meerwaarde voor de diepgang.

Je beweegt je karakter doorheen de spelwereld met je linkermuisknop. Verder beschik je over vijf slots voor spells en ook achter de rechtermuisknop kan een ability plaats nemen. Deze opstelling is goed speelbaar, maar soms voer je in een grote groep vijanden ongewenst een spell uit (die onder de linkermuisknop zit), terwijl je jezelf gewoon wou verplaatsen.

Je hebt de keuze uit vijf verschillende klassen: de Barbarian, de Witch Doctor, de Wizard, de Demon Hunter en de Monk. Allen beschikken zij over uiteenlopende vaardigheden. Hierdoor kan je voor elke speelstijl dus wel een bijhorende klasse vinden.

De campagne is relatief kort, maar gerechtvaardigd door de goede herspeelbaarheid. Nadat je de credits over je scherm ziet rollen, ontgrendel je een hogere moeilijkheidsgraad en kan je het spel van voor af aan beginnen met een grotere uitdaging. Hierboven is je karakter na een eerste maal uitspelen pas rond de level 30 gevorderd. Het maximum level is 60, dus ook in je volgende speelronde ga je nog nieuwe vaardigheden ontgrendelen.

GameSnackBE-Diablo-3-Screenshot-02

Deze vaardigheden zijn zeer gevarieerd en bestaan uit een aantal skills, waarvoor elk nog eens een rune geactiveerd kan worden. Deze runes zijn een variatie op je vaardigheid en zorgen dus voor aanzienlijk meer mogelijkheden in combinatie met je basisvaardigheden. Daarnaast heb je nog eens de keuze uit drie verschillende passieve vaardigheden.

De meeste dungeons zijn willekeurig gegenereerd, dus waarin je terecht komt bij het betreden blijft steeds een verrassing. Ook events kunnen zich willekeurig doorheen het spel voordoen. Deze events zijn mini-quests die ter plaatse voltooid kunnen worden. De positie van deze dungeons ligt echter wel vast. Deze laatste is een stap achteruit tegenover de vorige Diablo.

Het doet dan ook niet verwonderen dat de gameplay zeer lineair is. Er is op voorhand een pad voor je uitgestippeld. Tijdens het bewandelen van dit pad kom je hordes vijanden tegen, quicktime-events en triggers. Afwijken van dit traject zit er niet in en dat is wat ons betreft een serieus minpunt.

Leuk is wel dat je dit alles samen met enkele vrienden of onbekenden kan beleven. Je hebt de mogelijkheid het spel openbaar te maken, waarna iedereen zomaar je wereld kan binnenvallen. De moeilijkheidsgraad wordt dynamisch aangepast naargelang het aantal spelers, dus dit is een leuke toevoeging.

Battle.net

Voor diegenen die niet op de hoogte zijn: Battle.net is een online digitaal platform waarop je je kan aanmelden binnen elke Blizzard game (World of Warcraft, Starcraft, …). Je hebt dan de mogelijkheid om cross-game te chatten met je vrienden, achievements te bekijken, uitbreidingen aan te kopen, …

De oplettende lezer heeft gemerkt dat in de vorige paragraaf het woord ‘kan’ niet klopt. Je kan niet aanmelden op Battle.net, je moet aanmelden. Dit heeft als gevolg dat Diablo III offline niet speelbaar is. Ook gaat Diablo III niet meer speelbaar zijn wanneer Blizzard op een mooie dag besluit hun servers stop te zetten. Of je tegen dan Diablo III nog wil spelen, blijft de vraag natuurlijk.

Blizzard verpakt dit alles in de vele features die Battle.net biedt en om de opkomende piraterij tegen te gaan. Wat ons betreft is dit gewoon een vorm van binding, waarbij je cru gesteld nooit eigenaar wordt van het spel dat je aankoopt.

GameSnackBE-Diablo-3-Screenshot-03

Patching 2.0

Blizzard gaat Diablo III de komende jaren verder blijven ondersteunen en ontwikkelen. Zo is recent het auction house live gegaan. Deze online veilingplaats maakt het mogelijk je items te verkopen aan de hoogste bieder. Speciaal hierbij is dat er twee verschillende betaalmiddelen zullen zijn: in-game goud en echt geld. Jaja, je leest het goed, je kan echt geld investeren in een item of geld cashen door items te verkopen. Een leuke toevoeging, maar deze feature zorgt ervoor dat accounts gegeerd zijn bij hackers.

PvP ging normaal gezien aanwezig zijn bij de launch, maar is wegens niet voltooid uitgesteld naar een later tijdstip. Wanneer deze patch beschikbaar komt, ga je het kunnen opnemen tegen andere karakters met bijhorende competitie en ranking. Wanneer de update beschikbaar is, vullen we dit gedeelte voor jullie zo snel mogelijk aan!

GameSnackBE-Diablo-3-Featured-03

We hebben er even op moeten wachten, maar Diablo III is er (eindelijk). Diablo III speelt vlot, ziet er degelijk uit, heeft een grote herspeelbaardheid, massa’s features, een goede ondersteuning, … Wij gaan ongetwijfeld (na de 30 uur op dit moment) nog uren speelplezier beleven . En toch had Diablo III net nog iets meer kunnen zijn. De spelwerelden zijn lineair, veel draait om grinden en itemkoorts en ook bij het omstreden Battle.net verhaal kunnen we vraagtekens plaatsen. Misschien hebben we te grote verwachtingen of zijn we te kritisch geworden, maar op sommige gebieden gaat Diablo III de mist in. Al bij al een must-have voor iedere hack & slash fanaat en aanrader voor iedereen.

GameSnackBE-Tomb-Raider-Featured-02
Lara Croft geeft ons releasedatum en nieuwe gameplay trailer