[tabgroup][tab title=”Divinity Anthology”]

Oudere games brengen altijd wat nostalgie naar boven en dit konden wij wederom ervaren met de Divinity Anthology box. Larian Studios was zo vrij om ons een exemplaar toe te sturen, waarna wij onze bevindingen over de inhoud van deze box en de drie bijgesloten games neerschreven .

In de kleine doos, die waarschijnlijk geen reisje bij de post 100% zal overleven, zitten vanzelfsprekend de drie games Divine Divinity, Beyond Divinity en Divinity 2: Developer’s Cut. Dit gezegd zijnde is de inhoud van dergelijke verzamelboxen altijd leuk om te verkennen, dit was bij ons dan ook niet anders. Op een groot oppervlak hebben wij even alle items uitgespreid en deze zullen wij voor jullie kort en bondig samenvatten.

GameSnackBE-Divinity-Anthology-Featured-01

Als eerste valt het op dat in de doos drie grotere items zitten. Dit is een doosje met de drie games, een doosje met twee soundtrack CD’s en een dagboek van de ontwikkelaars. Deze laatste is werkelijk prachtig te noemen. Het is niet enkel een artbook, maar vertelt ook nog eens het verhaal van het 15 jaar oude Larian Studios in een kleine 130 pagina’s. In dit boek staan anekdotes, foto’s van hun studio en ook enkele grappige zaken. Zo wou een gamer zijn mening uiten over een, volgens hem, slecht einde van één van hun games. Deze mail staat in dit boek en zou uithangen in de studio om zichzelf te herinneren nooit meer slechte eindes te ontwikkelen. Dat en natuurlijk de slechte Engelse grammatica in de mail bracht ons stevig aan het lachen.

De twee soundtrack CD’s, Musica Divina en Musica Obscura, bevatten de meest prachtige muziekstukken die je ooit hebt gehoord. Op Musica Divinia staan soundtracks die hun intrede al in de games gedaan hebben, maar op de Obscura CD staan stukken die nog nooit eerder voorkwamen in één van hun games. Deze zijn helaas enkel op je PC af te spelen als je ze beiden eerst ript naar MP3 bestanden, want de audiobestanden staan in het .cda formaat en zijn dus enkel afspeelbaar met een radio.

Hier stopt het echter niet, want in de doos zit nog veel meer lekkers. We krijgen niet alleen de drie games in een DRM-free retailversie, maar ook nog eens in de vorm van een Steamcode. Zo kun je jouw games altijd online nog terugvinden na het verliezen van de verzamelbox. Of je kunt deze Steamcode altijd weggeven aan een vriend(in), mocht het zijn dat je jouw ervaring niet alleen wil beleven. Naast de Steamcode zitten er ook twee DLC codes bij die voor de games Divinity: Dragon Commander en Divinity: Original Sin, twee toekomstige games van Larian Studios. Beiden komen volgend jaar nog uit.

Voor de wat creatievere zielen onder de gamers kun je ook enkele posters en stickers terugvinden in de doos. Deze stickers hangen intussen al op onze PC-case geplakt en deze posters passen perfect naast onze collectie gameposters, maar hoewel er op de box staat dat er vier in zitten, zijn er twee posters recto verso bedrukt. Het wordt dus kiezen…

Natuurlijk hebben we ook de drie games onder de loep genomen. Divine Divinity, Beyond Divinity en Divinity II: Developer’s Cut.

[/tab]

[tab title=”Divine Divinity”]

Divine divinity

Divine Divinity review

Een goede 10 jaar terug releasete Divine Divinity en dat Larian Studios vindt dat het één van hun beste creaties is, zal wel geweten zijn. Waarom zou deze anders in de box zitten?

Ons karaktertje wordt wakker in een donkere kelder waar slechts 2 ruimtes zijn en één uitgang. Na wat looten en verkennen, komen we op de bovenverdieping terecht waar we de inwoner van het huis tegen het lijf lopen. Deze vriendelijke man was vroeger een healer en heeft ons in een veldje nabij het dorp gevonden. Na een lang gesprek mogen we onze eerste stappen in dit dorp plaatsen. Na praten met de inwoners van het dorp zal het snel duidelijk worden dat het vol zit met oude helers. Helaas willen ze je niet van dienst zijn, dus het zal een uitdaging worden om ze mee te krijgen buiten het dorp. Dat moet immers voor één van de eerste queesten.

Na het opstarten van jouw eerste speelsessie staan we voor onze eerste keuze: spelen we als Mage, Warrior of Survivor? Meer nog, zijn we een man of vrouw? Na deze keuze begint het plezier. Veel kunnen we niet veranderen aan ons personage, op zijn/haar uitrusting na.

De gameplay vergelijken we graag met Runescape. Net als in deze populaire MMORPG besturen we ons karaktertje met de muis door te klikken op een plaats in onze omgeving. Deze omgeving zal in het begin helemaal zwart lijken, maar deze licht op naargelang je die verkend hebt. Het keyboard zal je niet vaak nodig hebben, want deze heb je enkel nodig om venstertjes te openen zoals jouw inventory. Eens deze openstaan kan je ze een plaatsje op jouw monitor geven waar dat jou het minst stoort. Met een klik op een NPC start je een gesprekje. Een gesprekje is zacht uitgedrukt, want bereid je maar voor op 5 minuten op volgende of een gespreksonderwerp te klikken.

GameSnackBE-Divine-Divinity-Screenshot-02

Wie deze game tien jaar geleden al gespeeld heeft zal er pas echt plezier aan beleven. Gamers die toentertijd nog niet geboren waren al wat minder natuurlijk, je moet al echt een nostalgische gamer zijn. Eén aspect zorgt hier nog wat extra voor, want voor wie dit nog niet zou geweten hebben, tien jaar terug in de gamegeschiedenis bestond er nog niet iets zoals autosave. Je hoort het al komen, save maar om de tien minuten, want je plezier zou al eens snel bedorven kunnen worden. Want wanneer je sterft, begin je terug op de plaats waar je voor het laatst savede.

Graphics & audio

Om de hedendaagse gamer toch wat thuis te laten voelen hebben ze Divine Divinity wat geremastered. Hiermee bedoelen we echter niet dat het een HD-remake is, maar dat de game speelbaar is op een hogere resolutie. Desalniettemin is de game echt om je kapot op te staren. De omgevingen zien er gelikt uit voor hun tijd en hoewel er niet veel animatie aan te pas komt, zijn de personages ook leuk om zien. Een waar spektakel voor de liefhebber van graphics die er getekend uitzien.

Waar de ene gamer de muziek enkel mooi zal vinden, zal de nostalgische gamer in zijn broek plassen van opwinding bij het horen van de soundtrack. Deze is natuurlijk onveranderd gebleven en is nagenoeg nog altijd even prachtig. Een game met enkel muziek is maar kaal naar onze mening en dus hebben we zeker genoten van de andere audio. Veel stemmenwerk was er niet, waardoor je het grootste deel van een gesprek moest lezen, maar dit wordt goed gemaakt door de geluiden die de omgeving extra in de verf zetten.

We hebben waarlijk van Divine Divinity genoten, maar toch zal niet iedere gamer zich met deze game in de box lang kunnen bezighouden. Games van deze leeftijd zijn enkel leuk voor diegenen die deze zoveel jaar terug gespeeld hebben.

[/tab]

[tab title=”Beyond Divinity”]

GameSnackBE-Beyond-Divinity-Screenshot-01

Beyond Divinity Review

De tweede game in deze verzamelbox is Beyond Divinity. Deze is wederom een al wat oudere game en dit zal je merken aan de wat oudere gameplay. We gingen aan de slag met deze klassieker, maar kan deze stand houden tussen het moderne geweld?

Deze spin-off van Divine Divinity is grotendeels gebaseerd op deze game. Of Larian Studios een fetisj heeft voor kelders, we weten het niet, maar opnieuw start ons avontuur in een kelder. Deze keer niet van een gewoon huis weliswaar, maar in een gevangenis. We ontmoeten meteen de Death-Knight, een zwarte ridder die onze kompaan zal worden. Ons doel is om uit de gevangenis te geraken, maar dit lijkt wel een probleempje te worden. Hoewel we uit onze cel zijn, moeten we afrekenen met enkele wachters en nog eens een uitweg vinden. Maar dit lijkt gemakkelijker dan je zou denken. Onze Paladin en Death-knight hangen namelijk aan elkaars ziel vast. Hoe dit gekomen is, horen we jullie vragen? Onze Paladin raakte verwikkeld in een gevecht met een Necromancer, werd naar een ander universum verbannen en daar aan de Death-knight gekoppeld.

Natuurlijk zijn er enkele verschillen met Divine Divinity. Zo is de keuze van een karakter wat uitgebreider. Wanneer we na het selecteren van onze lichaamsbouw, geslacht, etc. terecht komen in de hierboven genoemde kelder, wordt het al snel duidelijk dat dit niet het enige verschil is: in deze spin-off besturen we twee personages tegelijk. Je kunt ze apart besturen, maar uiteindelijk moeten ze beiden volgen. Deze nieuwigheid is vooral interessant bij het vechten, vijandig gespuis zal veel sneller aan jouw voeten liggen.

GameSnackBE-Beyond-Divinity-Screenshot-02

Wat niet veranderd is, is de manier van converseren en de controls. Opnieuw krijgen we hopen tekst en een lange conversatie die je na verloop van tijd gewoon zult overslaan om verder te kunnen spelen. De controls zijn op hun beurt helemaal hetzelfde gebleven, op enkele minieme veranderingen na. Zo kunnen we wat verder kijken in de map door onze muis tegen de rand te bewegen. Verder krijgen we de gebruikelijke zwarte map die oplicht na het verkennen ervan.

Graphics & audio

Hoewel Beyond Divinity slechts twee jaar na Divine Divinity releasete, zien we toch een opmerkelijk verschil in het grafische aspect. De personages kregen een betere animatie met zich mee en de game oogt ook stukken beter over het algemeen. In de omgeving is ook heel wat meer leven te bespeuren en deze zijn dan ook nog eens mooier dan voorheen. Ook bij deze game werd de resolutie opgeschroefd, maar kan wel eens voor problemen zorgen. Bij het opstarten kregen we een patch voor de kiezen waardoor we onze resolutie niet meer konden aanpassen. Resultaat? Het spel werd onspeelbaar op onze monitor, omdat we door deze resolutie constant met de muis tegen de rand zaten en ver van onze personages wegzweefden over de map. Of dit euvel aan onze PC ligt, we weten het niet helemaal, want de specs liggen boven de aangeraden specificaties. We waren dan ook verbaasd toen de game geen patch kreeg op onze tweede computer en het daar perfect liep.

Bij het geluid ervoeren we nagenoeg geen problemen. De muziek zorgde nog steeds voor de nood aan vers ondergoed en deze keer werd er veel meer aandacht besteed aan de dialoog. In Divine Divinity kregen we maar een klein stukje van het gesprek te horen, terwijl in Beyond Divinity alle tekst een stemmetje kreeg. Verwacht hier echter niet teveel van, de voice acting klinkt erg geforceerd en met wat verbeelding lijkt het alsof er constant naar elkaar geroepen wordt.

Hoewel we evenveel genoten hebben van deze game in de reeks, is die helaas ook minder geschikt voor gamers van deze generatie. Tot zover zijn de eerste twee games in de box wat minder aan te raden aan deze generatie, maar zeker verplichte kost voor de nostalgiejunkies.

[/tab][tab title=”Divinity II Ego Draconis”]

Divinity 2

Divinity II Review

Divinity II is de derde en laatste game in deze box en de directe opvolger van Divine Divinity. In deze game zit meer content dan men zou denken.

In Divinity II Developer’s Cut zit niet alleen de originele game Ego Draconis, maar ook de uitbreiding hierop: Flames of Vengeance. We bevinden ons terug in dezelfde wereld als van Divine Divinity als drakendoder. Na het voltooien van onze training krijgen we eindelijk speciale krachten die afkomstig zijn van een draak. Deze krachten zijn echter zo sterk dat ze de hele training van de drager wissen om er plaats voor te maken. Deze training was toch essentieel, want normale mensen zijn mentaal te zwak om deze krachten te erven. Hierna moeten we een nieuwe training kiezen, de class zeg maar, maar eens we die geleerd hebben, krijgen we niet veel tijd om uit te rusten. Er werd namelijk dichtbij een draak gesignaleerd en alle drakendoders zijn nodig. Onze protagonist raakt achterop en wordt uiteindelijk achtergelaten. Het duurt niet lang voor we stoten op een gewonde Talana…

GameSnackBE-Divinity-2-Ego-Draconis-Screenshot-02

In Flames of Vengeance, de uitbreiding die natuurlijk het verhaal vervolgt, wordt onze drakendoder wakker in een kristallen cel. Onze drakendoder is door omstandigheden in Ego Draconis intussen een Dragon Knight geworden en krijgt de kans om bevrijd te worden uit deze cel als hij meewerkt met een geest. Kort hierna verschijnen we in de stad van Aleroth tijdens een aanval.

Met Ego Draconis alleen al zal je enkele uren of dagen zoet zijn, en dan krijgen we er de uitbreiding nog eens bovenop waarin we ons avontuur gewoon verder kunnen zetten. Beide verhalen werden dan nog eens volgepropt met de nodige humor en we hebben een verhaal van jewelste.

Het wordt meteen duidelijk dat er vijf jaar tussen Beyond Divinity en Divinity II zit. De oude gameplay werd volledig over de boeg gegooid en alles werd anders aangepakt. In Divinity II krijgen we gameplay die we uit andere RPG’s gewoon zijn. In de Developer’s Cut zit naast de normale game en de uitbreiding ook de mogelijkheid om deze in de deverloper’s mode te spelen. Dit houdt vrijwel in dat je tijdens het spelen de developer’s controller in kunt schakelen, maar dit kan wel eens negatieve gevolgen hebben op jouw game-ervaring.

Na het samenstellen van ons personage kunnen we voet zetten in een prachtige wereld zoals we die van de hedendaagse RPG’s kennen. Ons personage kunnen we enkel wat aanpassen in het gezicht, het haar, de lichaamsbeharing en de stem. Deze simpele aanpassingen zorgen er wel voor dat je in de uitbreiding, eigenlijk een apart spel op zich, gemakkelijk hetzelfde karakter kunt aanmaken. De map lijkt enorm en zit nog eens boordevol gevaar en queesten. Al deze queesten zijn dan ook nog eens een soort van verhaaltje op zich, want altijd komen factoren verder in het verhaal terug naar boven. Wat meteen zal opvallen is de overduidelijke en geweldige sfeer in de wereld.

GameSnackBE-Divinity-2-Ego-Draconis-Screenshot-03

Wat we terugzien in Divinity II dat al sterk aanwezig was in zijn voorgangers zijn de ellenlange gesprekken. Deze zijn natuurlijk erg belangrijk om het verhaal te leveren, maar op de duur betrap je jezelf erop dat je hier toch wat sneller overgaat. Wat dan wat minder saai is, is de kracht om gedachten te lezen tijdens deze gesprekken. Deze kracht leer je meteen bij het begin van de game, dus geen nood, we moeten niet lang zoeken!

Door onze korte samenvatting van het verhaal hierboven weten jullie al dat het in de game voornamelijk over draken gaat. Maar wat jullie nog niet weten, is dat wanneer we een drakenridder worden, we ook effectief een draak kunnen worden. Spelen als dit woeste beest is gewoon pure fun en zorgt voor mooie taferelen. Enige behendigheid is wel vereist bij het besturen ervan.

Graphics & audio

Hoe Divinity II eruit ziet kunnen we in één adem zeggen: de game is gewoonweg prachtig. De wereld komt erg goed tot zijn recht en kleine zaken zoals riviertjes zien er echt enorm geweldig uit. Wat er dan wat minder uitziet zijn de NPC’s, maar na wat gewoonwording let je hier helemaal al niet meer op.

GameSnackBE-Divinity-2-Featured-01

En je zou haast denken dat we nu ietwat chauvinistisch gaan doen, maar eigenlijk verdient deze game het wel. We hebben van het stemmenwerk genoten en de muziek… fenomenaal gewoon. Deze staat trouwens ook nog eens op de CD Musica Divina, die dagelijks nog in ons hoofd zit. Als we dan echt een opmerking moeten geven, dan gaat het over de keuze van een stem aan het begin van het spel. Deze krijgen we tijdens gesprekken niet te horen en wordt enkel gebruikt in de vorm van kreten tijdens het vechten.

Dit is dé game die je het meeste zal bezighouden uit deze box. Divinity II mag dan geen grote naam hebben zoals The Elder Scrolls, toch moet je deze als RPG-fan echt gespeeld hebben. Als er iets is waar we trots op mogen zijn, is het deze game van Belgische makelij.

[/tab][/tabgroup]

BioShock 1 gratis bij BioShock Infinite, helaas enkel in de VS