Dragon Age Inquisition, het derde deel van de fantasy/RPG game gecreëerd door Bioware en uitgegeven door Electronic Arts, is een zeer grootse, knap uitgewerkte game die bij menig RPG-fan heel wat voldoening teweeg zal brengen. De game sluit mooi aan op zijn voorganger, Dragon Age II. Deze ontving nochtans veel kritiek voor zijn repetitieve leveldesign en slecht uitgewerkte combats. Bioware heeft blijkbaar goed geluisterd naar al die kritiek en het goedgemaakt met een fantastisch derde deel in de franchise. De wereld is gevarieerder, netter uitgewerkt en heeft er nog nooit zo goed uitgezien! Dragon Age Inquisiton is dan ook de eerste RPG die draait op de Frostbite 3 Engine.

Het verhaal: “Whatever we were before we are now the Inquisition” – The Inquisitor

Het verhaal is gebaseerd op de gebeurtenissen en verhaallijn van Dragon Age II. Het koninkrijk Ferelden ziet nog steeds af van de gebeurtenissen in Dragon Age Origins. Er woedt een stevige burgeroorlog en een samenkomst van de magiërs en de magiër-bestrijdende Templars zou hier een eind aan moeten maken. De gelovigen van de Chantry spelen hierbij ook een grote rol.

GameSnackBE-Dragon-Age-Inquisition-Featured-04

Deze bijeenkomst wordt echter verstoord door een mysterieuze vernietigende kracht die alles en iedereen van de kaart veegt. Het gevolg hiervan is dat de Fade, een soort onzichtbare muur die de fysieke wereld scheidt van de droomdimensies, volledig kapot is. Hierdoor komen nu uit de hemel demonen en andere niet zo fijne wezens neergestreken.

Het is jouw taak – als Inquisitor – om alles te herstellen en de poorten van de Fade te dichten. De squaddies (een verplichte groep met onder andere de personages Varric Tethrass en Cassandra Pentaghast) zullen je hierbij helpen. Daarbovenop heb je ook nog eens de Inquisition, een organisatie die jou met raad en daad bijstaan en waarvoor je ook opdrachten moet uitvoeren.

De gameplay: “Mages and templars, and innocent people caught in the middle. Some things never change.” -Varric

Wanneer je deze epische game opstart kan je eerst kiezen uit vier rassen, daarna kan je het geslacht kiezen en uiteindelijk de classes voor je Inquisitor namelijk Mage, Warrior en Rogue. Deze game is gewoonweg gigantisch! Door het uitvoeren van Quests, actieve en non-actieve opdrachten kan je de gameplay volledig naar je hand zetten, dit naargelang de keuzes die je maakt en wat je bedoelingen en intenties zijn, je kan hiermee echt alle kanten uit.

GameSnackBE-Dragon-Age-Inquisition-Featured-02

Door de nauwkeurig opgezette politieke systemen kan je een volledige eigen society uitbouwen en een personage vormen. Als vervoermiddel heb je een paard waarmee je je al galopperend een weg kunt banen in de wondermooie wereld. Wanneer je de game dan hebt uitgespeeld (na talloze uren en uren en uren…) dan heb je jou eigen personage gevormd, je eigen Inquisitor die denkt, handeld en doet zoals jij het doorheen het verhaal wou. Met influence kan je bonussen en kortingen bekomen, en je Power is een soort betaalmiddel om nieuwe gebieden en missies vrij te spelen. Ook aan zijmissies is er geen gebrek. De zijmissies vloeien mooi samen met het verhaal in zijn geheel.

Een geniaal element ook in de game is de tactical mode, met een druk op de select knop zet je als het ware de tijd stil. Wanneer de combat stijl je te stroef wordt kan je overschakelen naar deze optie. Zo kan je je squadmates zonder al te veel gerush orders geven en tactieken bedenken. Een beetje zoals in een turn-based rpg. Wanneer je je rechtertrigger ingedrukt houdt gaat de tijd weer lopen en wordt alles uitgevoerd zoals jij dit hebt ingesteld. Een erg leuke optie, het maakt de game temperamentvol en veerkrachtig.

Een andere tweede optie is Crafting. Een volledig nieuw systeem waarbij je zelf wapens kan maken. Hierbij kan je verschillende upgrades en add-ons uitvoeren. Soms, als je een level héél goed bekijkt en uitwerkt, kom je crafting-onderdelen tegen. Verfijnd gamen is in DA Inquistion een absolute must, voor de één een positieve zaak, voor de ander negatief omdat er op deze manier toch wel wat extra uurtjes gameplay bijkomen. Er zitten ook timed missies in de game, maar deze zijn we helaas tot dusver nog niet tegengekomen. Wel fijn om te weten.

GameSnackBE-Dragon-Age-Inquisition-Featured-03

Mutiplayer: “It is dangerous when too many men in the same armor think they’re right.” -Cole

Er is ook een multiplayer co-op modus. Samen met drie vrienden kan je missies voltooien op verschillende mappen. Je kan het in je eentje doen ook (al lijkt me dit ontzettend moeilijk) maar dan zal je wel al wat moeten geleveld zijn. De multiplayer is eigenlijk niets speciaals maar gewoon een fijne toevoeging op de game, je kan er trouwens ook skills, gear en characters mee unlocken die je bij de singleplayer niet krijgt. Dus toch de moeite om het eens met vrienden te proberen.

Grafisch, muziek, sfeer…: “I dwell in this place, a place of peace.” -Andaran atish’an

Ook op dit gebied kan je deze game werkelijk hoogstaand noemen. Zowel op technisch als op creatief vlak is deze game verbazingwekkend mooi! Enkel op grafisch vlak is een minpuntje dat er hier en daar toch wel grafische bugs te vinden zijn, een jammerlijk feit maar deze weegt niet op tegen de totaliteit en schoonheid van de game. Deze game is echt stunning! Het mag dan allemaal wel nogal old school Dragon Age aanvoelen, toch is er meer diepte in te vinden vergeleken met de voorgaande episodes, veel veel meer…
Vanaf het moment dat je Dragon Age Inquisiton begint te gamen voel je gewoon dat het zeer goed zit, het heeft je een soort rust gecombineerd met een gezonde dosis spanning, het laat je meevoeren naar werelden waar je amper van durfde te dromen. De sfeer is, door combinatie van allerhande elementen doorheen de game, goddelijk met een magisch randje. Nog nooit hebben we een RPG zo diep en verfijnd weten zijn. Thema muziek is gecomponeerd door Trevor Morris. De muziek is top! Het zinkt gewoon weg in je ziel…

GameSnackBE-Dragon-Age-Inquisition-Screenshot-01

Conclusie: “Change is coming to the world. Many fear change and will fight it with every fiber of their being. But sometimes, change is what they need the most. Sometimes, change is what sets them free.”- Morrigan

Bioware heeft zichzelf terug volledig op de kaart gezet door de creatie van deze ongelooflijke oogverblindende verrukkelijke game! Eindeloos gameplezier in deze immense voortreffelijke wereld is een ware garantie. Een kleine obstructie zijn de kleine bugs en glitches en de combat die wat onwennig aanvoelt, maar verder kunnen we eigenlijk enkel en alleen maar overdreven positief zijn over deze game. Alles is op een bijna ondenkbaar hoog niveau uitgewerkt. De wereld is immens groots, je besteed makkelijk over de honderd uren bij de gameplay. Je krijgt in plaats van repetitieve gedeelten en gameplay, omvangrijke stevige levels voorgeschoteld die vol zitten met geheimen en details. Er zijn ook een stuk of tien grote mainquest levels terug te vinden. Perfect voor de gamer die graag waar voor zijn geld krijgt en een game liever niet op 1-2-3 uitspeelt. Een unieke Fantasy/RPG waar men met hart en ziel keihard aan heeft gewerkt. Het resultaat valt te omschrijven in zoveel woorden maar is vooral Episch!

Dragon Age: Inquisition Review
91%Overall Score
Grafisch93%