We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Gamescom is het Europese Walhalla der gamers en dan kan het niet anders dat daar heel wat afgegamed wordt. Wat veel gamers wel zullen weten, is dat de pers exclusieve games kan spelen die niet beschikbaar zijn voor het publiek. Eén van die games is Dying Light.

Daywalkers

We kregen een Xbox One controller toegestopt en werden doorheen de demo persoonlijk begeleid door een ontwikkelaar. Na de basis uitgelegd te krijgen, mochten wij meteen het kamp verlaten en voet zetten in de gevaarlijke wereld van Dying Light. Toen was het nog dag en was onze hoofdtaak het activeren van enkele vallen, speciaal ontworpen om zich tijdens het vluchten van enkele zombies te ontdoen. Zo kon je een auto uitrusten met een bom die eerst het alarm liet weerklinken om het daarna te doven met een knal. Onze dagdagelijkse taken bestaan vrijwel altijd uit het verzamelen van voorraden en wapens, en het activeren van vallen. Of dit op de duur een sleur begint te worden, is na onze 20 minuten lange speelsessie onduidelijk.

Run Boy Run

Een keyfeature van Dying Light is freerunnen. Wanneer je ergens heen moet en de ondoden amper te zien zijn, kan je op je dooie gemak door de straten wandelen en kan je een eenzame zombie uitschakelen door een welgemikte zwaai van jouw wapen. Een tip die meerdere keren meegegeven werd door onze begeleidende ontwikkelaar: aim for the head! Maar wanneer het aantal te groot is, neem je best het hazenpad en ga je het hogerop zoeken, waar minder zombies zitten. Wanneer je daar dan in aanraking komt met een van die vieze beesten, zijn er enkele manieren die handiger zijn om ze nog kouder te maken. Staan ze aan de rand, dan kan je ze met een “Wrestling Kick” het dak af zwieren of ze er afgooien met een perfect getimede druk op “X” of het vierkantje op de PS4.

GameSnackBE-Dying Light-Screenshot-01

Nightwalkers

Wanneer alle vallen geactiveerd waren viel de elektriciteit plots uit en natuurlijk is het dan aan ons om die weer aan de gang te krijgen. Daarvoor werd aangeraden een zwaarder wapen te gebruiken, want de zombies zouden wel eens talrijker kunnen worden op de weg waar we over moesten. Een slag van onze hakbijl spleet de zombies gewoon in twee met de mooie bloed effecten erbij. Na het aanzetten van de elektriciteit begon de nacht lichtjes te vallen. Wanneer de ontwikkelaar dan met uitleg begint, begon het tot ons door te dringen dat er iets niet pluis was. Blijkbaar verdwijnen de gewone zombies en wordt de omgeving eigendom van de veel gevaarlijkere ondoden. Zo word jij de prooi en mag je niet meer stilstaan. Zodra je opgejaagd wordt, moet je zien te overleven tot de nacht voorbij is.

Hier komen jouw vallen echter ook goed van pas. De nachtelijke zombies kunnen namelijk ook klimmen en lopen stukken sneller dan de andere zombies. ’s Nachts moet je naast je vallen ook gebruik gaan maken van de omgeving. Tijden het rennen kan je onder of over obstakels glijden en springen. Onze achtervolgers worden zo bijvoorbeeld op pinnen gespietst en afgeschud. Een belangrijke zwakte van die  zombies zijn licht, maar hoewel een zaklamp deel uitmaakte van onze uitrusting, deed deze onze achtervolgers niets.

Verdict

Na het spelen van Dying Light waren wij er niet goed van. De game zag er veelbelovend uit, maar zo’n aanval op onze tikker hadden we nu ook niet verwacht. Bij het verlaten van de persruimte waren we op van de zenuwen en hadden wij maar één woord nodig om de speelsessie te beschrijven: intens. Dying Light wordt volgend jaar verwacht, maar een precieze datum of in welk kwartaal is voorlopig nog onbekend.

No more articles
Meer in PC, Previews, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One
The Elder Scrolls Online Preview

Sluiten