Dying Light ligt in het survival/horror genre en is digitaal uitgebracht op 27 januari 2015. De game is ontwikkeld door de Poolse studio Techland en uitgebracht door Warner Bros. Interactive Entertainment voor PC, Xbox One en PlayStation 4. De game wordt dadelijk vergeleken met Dead Island, maar houdt deze vergelijking wel steek?.. Dit verdict lees je in onderstaande review.

Verhaallijn en zijmissies

Jawel, je leest het goed: een verhaallijn! We moeten oprecht toegeven dat we ons hart vasthielden tot op de dag van release, om te weten of er effectief een verhaal aanwezig is. De vergelijking met Dead Island is snel gemaakt in zo’n genre dus vreesden we voor het ergste. En dit is blijkbaar onterecht, want er wordt al snel duidelijk dat we met een interessante verhaallijn te maken krijgen. Je kan het cliché noemen als we praten over een kamp ‘good guys en bad guys’ en jij hun rots in de branding lijkt te zijn, maar toch is dit verhaal een stuk aangenamer dan we aanvankelijk voor ogen hadden.

GameSnackBE-Dying-Light-Featured-02

Midden Turkije, in een stadje genaamd Harran, heeft een mysterieuze en virale uitbraak de meeste mensen doen veranderen in hyperactieve zombies. Hierdoor is Harran’s Ministerie van Defensie verplicht om de hele stad in quarantaine te houden. De Global Relief Effort (GRE) helpt overlevenden, die nog steeds gevangen zitten, door middel van overlevingspakketten te droppen. De GRE huurt Kyle Crane aan om Harran te infiltreren en zo een belangrijk bestand te recupereren die gestolen is door Kadir Suleiman. Hij gebruikt dit als hulpmiddel om hen te chanteren en dreigt ermee om het bestand publiek te maken als hem ooit iets zou overkomen. Je kan al raden dat de klus niet in 5 seconden geklaard is en GRE er alles voorover heeft om ook maar dat bestand te pakken te krijgen. Wat natuurlijk ook wil zeggen dat je dingen zult moeten doen die je liever niet had gedaan, maar blijkbaar wil GRE zelfs over lijken gaan..

GameSnackBE-Dying-Light-Featured-06

Hiernaast heb je ook tal van zijmissies die kunnen gaan van een bril gaan halen tot een transformatorstation omringt met honderden zombies opnieuw actief te krijgen. Aan variatie en uitdaging dus absoluut geen gebrek! We hebben ook geen repetitief gevoel zoals we dat hadden bij Dead Island en dit door de verrassende wending die een zijmissie soms met zich meebrengt. De details zullen we besparen en moeten jullie zelf maar ontdekken, maar onverwachte plot twisten zijn meermaals van de partij.

En last but not least heb je ook nog Challenges. Hierin moet je jezelf bewijzen door zombies af te maken op specifieke manieren of met bepaalde wapens. Je hebt ook missies waarbij je jezelf moet bewijzen als beste freerunner van Harran. Hier zijn ook moeilijkheden vooropgesteld en als er staat ‘Hard’ betekent dit ook echt wel ‘Hard’. Sommige zijn eerder aangeraden om coop te doen aangezien wijzelf bepaalde challenges meer dan 30 keer opnieuw zijn begonnen, met alle frustratie van dien.

Graphics en sfeer

Over het grafische aspect van Dying Light valt niet veel te zeggen. Ze zijn zonder meer prachtig te noemen en sluiten perfect aan bij het decor die de makers naar voor brengen. Desondanks het feit dat ze de FPS van 60 verlaagd hebben naar 30. Dit was volgens de ontwikkelaars de enige oplossing om een aangename en vlotte gameplay te garanderen. Dat hebben we er dan natuurlijk ook voor over, want gameplay bepaalt in elk geval de kwaliteit van het spel.

GameSnackBE-Dying-Light-Featured-03

Hiernaast zit de sfeer helemaal goed! Overdag krijg je te kampen met relatief makke zombies, maar laat je niet misleiden, want dit wil niet zeggen dat ze ook makkelijk tegen de grond zullen gaan. Integendeel, met je stalen pijp kun je gerust 1-2 zombies in elkaar slaan, maar als je tegenover een groepje van 5-6 zombies komt te staan rest er maar 1 optie: lopen! Later in de game als je betere wapens vindt gaat dit een stukje makkelijker maar het valt van begin tot einde op z’n minst uitdagend te noemen.

En dan hebben we het nog niet over de nachtelijke gameplay gehad.. Daar krijg je te kampen met Volatiles die niet zonder handschoenen aan te pakken zijn. Zelfs niet mét handschoenen eerlijk gezegd, want eens die jou in de gaten krijgen is het lopen geblazen. ’s Nachts is het uiteraard ook donker, maar nu weten we waarom het woord pikdonker bestaat, want in Dying Light is donker gewoonweg een synoniem voor zwart. Gelukkig heb je nog je zaklamp bij en tal van andere attributen om de nacht zonder al te veel schrammen te overleven. Dit zorgt voor eindeloze spannende ontsnappingen tot in de vroege uurtjes van de ochtend, want dan verdwijnen de Volatiles terug omdat ze namelijk niet tegen het zonlicht kunnen. En net wanneer je denkt dat het overdag weer makkelijk is, word je verrast door tal van andere zombies. Van ontploffende zombies tot misvormde exemplaren die een giftig goedje over je heen spugen. Met andere woorden staat ‘rust’ en ‘makkelijk’ niet in de woordenboek van Dying Light.

GameSnackBE-Dying-Light-Featured-08

Waar elk spel om draait: gameplay!

En deze zit zonder twijfel goed! De physics zijn zoals ze moeten zijn en je kunt met een beetje skill hoofden en armen afhakken of zelfs hun benen breken. In het begin ging het er wel wat moeilijker aan toe omdat je nog niks van skills hebt. Je lijkt dan een makkelijke prooi voor de zombies, maar na een aantal uurtjes gameplay spring je al over hun hoofd of maai je ze omver met een tackle. Het skillsysteem is ook opgedeeld in 3 verschillende takken namelijk Survival, Agility en Combat. Deze kun je apart levelen door missies te voltooien, over daken te springen en zombies te onthoofden. Na een hoop XP te vergaren krijg je een skill point waarmee je tal van keuzes hebt om heel Harran zombievrij te maken.

GameSnackBE-Dying-Light-Featured-04

Hiernaast heb je ook nog het crafting systeem. Bij elk wapen dat je vindt heb je een gelimiteerd aantal herstelmogelijkheden, want na 30 keer met een baseball bat op een zombie zijn hoofd te slaan zullen er tekenen van slijtage optreden. Dit zorgt er voor dat de drang om betere wapens te vinden steeds aangenaam blijft. En als je wapens dan nog niet goed genoeg zijn, kun je ook gebruik maken van blueprints. Deze kun je overal vinden of krijgen door missies te voltooien. Zo kun je je machete voorzien van 230V of je baseball bat van een hoopje spijkers waardoor zombies neerleggen extra leuk wordt. Van dynamiek kunnen de makers blijkbaar geen genoeg krijgen. Zo hebben je elektrische wapens meer effect als het regent en kun je verschillende vallen opzetten. Van ontploffende auto’s tot palen met UV-lampen en elektrische hekkens.

GameSnackBE-Dying-Light-Featured-01

Maar hun grootste troef is de dag- en nachtwisseling. Deze is ook dynamisch waardoor je missie of zijmissie plots een stuk moeilijker zal worden als de nacht toeslaat. Gelukkig krijg je op tijd een waarschuwing en kun je op je polshorloge in de gaten houden hoe laat het is. De sfeer zit duidelijk meer dan goed en kan gaan van breinloos zombies in elkaar slaan tot bloedstollende nachtelijke escapades.

Hiernaast kun je dit alles natuurlijk ook nog eens met een coop-partner doen. Dit zorgt voor leuke interacties waarbij nauw samenwerken de boodschap is zodat je de zombies nog beter de baas kunt. Deze functie zorgt ervoor dat je dubbel zoveel kan genieten van de game en dit samen met je vrienden. En om hen eens goed op stang te jagen zorgt de modus ‘Be the zombie’ ervoor dat je kunt integreren in één van hun werelden en dit als zombie. Laat de jacht beginnen!

Een must-have voor elke fan van zombiegames. Dit is zelfs één van de beste zombiegames in zijn genre. Graphics, sfeer en gameplay het past allemaal perfect samen met het verhaal die de makers ons willen presenteren. Puur genieten!

Dying Light Review
83%Overall Score
Grafisch81%